Vyučující
|
-
Jandečka Jaromír, Mgr. Ing. arch. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky: 01) Historismus - biedermaier 02) Reforma designu - Arts and Crafts 03) Mezi uměleckým řemeslem a průmyslem (Wiener Werkstätte, Deutscher Werkbund, Artěl) - kubismus a expresionismus 04) Richard Wagner - secese a princip gesamtkunstwerku 05) F. L. Wright - Adolf Loos a antiteze secese 06) Národní styl - dekorativismus - art deco 07) Avantgarda - Bauhaus - standard a typ - Thonet, UP závody, Halabala, Koželka ad. 08) Minimální bydlení, nejmenší byt, moderní byt, obytná krajina - veřejné interiéry? 09) Organický design a nové materiály 10) Frederick Kiesler - Ladislav Sutnar - výstavy a výstavnictví 11) Pozdní moderna - brutalismus - syntéza architektury a umění v interiéru 12) Experimenty 60. let: spektákl, radikální design a pop 13) Antidesign a postmoderna - high-tech a mašinismus Seminář: Náplní seminářů budou: 1) prezentace vybraných témat doplňujících a prohlubujících témata přednášek a/nebo představující současnou scénu a následná diskuse (každý student bude během semestru prezentovat jedno téma/osobnost/dílo) 2) diskuse témat ze zadaných textů (4 texty během semestru) 3) diskuse témat z projekcí a dokumentů (3-4 kratší projekce během semestru) 4) exkurze a/nebo návštěva výstavy, stálých expozic UPM, ZČM, NTM apod. (3-4 akce během semestru - Tomáškova vila, Loosovy interiéry, Krajská politická škola, ČNB Plzeň, Západočeská galerie v Plzni - Galerie "13", Moving Station apod.) 5) mimořádná přednáška hostujícího odborníka
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Samostudium studentů
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den]
- 8 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 32 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 25 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
základní znalosti obecné historie na úrovni všeobecného středoškolského vzdělání |
vybavit si základní znalosti z dějin umění v rámci studovaných oborů, na základní úrovni porovnávat a analyzovat různé výtvarné výrazy z hlediska estetického, sémiotického a technického, specifikovat základní znalosti z podpůrných uměleckých disciplín, popsat hlavní výtvarné a slohové kánony v rámci vývoje výtvarného a užitého umění |
Odborné dovednosti |
---|
pracovat systematicky ve vztahu k seminární práci nebo vlastního učení, projevit zájem o vlastní teoretické učení ve vztahu k problematice využitelné ve vlastní praxi, ovládat základní vyjadřovací prostředky týkající se prostorového vyjadřování, pracovat samostatně a aktivně a flexibilně reagovat na hodnotící komentáře vyučujícího |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
předpokladů vzniku chápání fenoménu interiéru ve výtvarném umění a architektuře (od éry historismu po období antidesignu a postmoderny - high-tech a mašinismu), o hlavních osobnostech oboru a přiblížení jejich kontextu a stylu tvorby, interpretace role tvůrce prostoru a prostových vztahů v procesu vývoje nového díla, nebo stylu, příkladů historického vývoje fenoménu architektury a interiérového designu a jejich filosoficko pragmatických kontextů |
Odborné dovednosti |
---|
rozlišit tvarové, materiálové a technologické charakteristiky vývojových etap designérských a architektonických řešení, zařadit chronologicky reprodukce konkrétních realizací podle tvarového, popř. i technického řešení a použitého materiálu, přiřadit k jednotlivým obdobím resp. tvůrčím okruhům obory, které je nejvíce a nejpřínosněji ovlivňovaly (historický kontext), zhodnotit vliv technického pokroku na rozvoj porozumění danému fenoménu |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Přednáška založená na výkladu, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Samostudium, |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti |
---|
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Písemná zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Doporučená literatura
|
-
Dagmar Koudelková. Jindřich Halabala a Spojené uměleckoprůmyslové závody v Brně. Praha: Grada Publishing. 2018.
-
Dagmar Koudelková. Jiří Pelcl x design / Subjective x Objective. Brno: Era ? vydavatelství. 2006.
-
Daniela Karasová. České secesní a kubistické interiéry v národním a mezinárodním měřítku in: Bulletin Moravské galerie v Brně. Brno: Moravská galerie v Brně a Společnost přátel MG 67. 2016.
-
Daniela Karasová. Dějiny nábytkového umění IV. Praha: Argo, Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze. 2001.
-
Daniela Kramerová (ed.). Bruselský sen. Československá účast na Světové výstavě Expo 58 v Bruselu a životní styl 1. poloviny 60. let. Praha: Arbor vitae. 2008.
-
Edward Lucie-Smith. Furniture: A Concise History. Londýn: Thames & Hudson. 1987.
-
Iva Knobloch, Jiří Pelcl. Architektura interiér design ? 1989 diskuse 2014. Praha: UMPRUM. 2014.
-
Karasová, Daniela. GDN : geneze designu nábytku. 2012. ISBN 978-80-7101-103-3.
-
Knobloch, Iva,; Vondráček, Radim. Design v českých zemích 1900 - 2000 : instituce moderního designu. Vydání 1. 2016. ISBN 978-80-200-2612-5.
-
Lada Hubatová-Vacková, Rostislav Koryčánek. OCH! ? Olgoj Chorchoj: Logika emoce. Praha: UMPRUM, Moravská galerie. 2016.
-
Štěch Adam. Modern Architecture and Interiors. Mnichov: Prestel. 2020.
-
Věkoslav Pardyl. Interiér. Praha: ČVUT. 1987.
|