Předmět: Dějiny multimediální tvorby 1

« Zpět
Název předmětu Dějiny multimediální tvorby 1
Kód předmětu KTD/ODMT1
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný, Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vítek Ondřej, MgA. Ph.D.
Obsah předmětu
Obsah výuky 1. - 13.: 1) Úvod do dějin multimédií, vymezení rozsahu učiva. 2) Osobnosti formující dějiny multimédií. 3) Oko - zrak. 4) Od vidění k zobrazování. 5) Od vidění k zobrazování II. 6) Od vidění k zobrazování III. 7) Performance. 8) Zvukové a hudební vstupy. 9) Videoart. 10) Český videoart. 11) Computer-art. 12) Věda a umění. 13) Exkurze. + exkurze, výstavy + povinná aktivita: Nejméně jedna návštěva výstavy týkající se vyučované látky.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Přednáška s analýzou videozáznamu, E-learning, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Samostatná práce studentů, Samostudium literatury
  • Kontaktní výuka - 52 hodin za semestr
  • Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den] - 8 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vybavit si základní znalosti o technických a technologických postupech v multimediální tvorbě, specifikovat základní znalosti z podpůrných uměleckých disciplín, projevit základní znalost o výtvarných a slohových kánonech v rámci vývoje výtvarného a užitého umění,
Odborné dovednosti
pracovat systematicky ve vztahu k seminární práci nebo vlastnímu učení, projevit zájem o vlastní teoretické učení ve vztahu k problematice využitelné ve vlastní praxi, ovládat základní vyjadřovací prostředky a možnosti multimediální tvorby,
Obecné způsobilosti
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
Výsledky učení
Odborné znalosti
obecnými znalostmi dějin české a světové multimediální tvorby od jejích počátků po současnost, různých důrazů, forem a prostředků a jejich interpretací v multimediální tvorbě v rámci jejího vývoje, role, funkcí a postavení multimediální tvorby ve společnosti a napříč ostatními disciplínami,
Odborné dovednosti
charakterizovat a analyzovat počátky české multimediální tvorby a její dnešní podoby, využití možností různých dnešních a historických forem multimediálních technik a prvků pro svou tvorbu, popsat a vysvětlit specifika různých forem multimediální tvorby a jejich možností pro vlastní tvorbu s odkazem na příklady a ukázky,
Obecné způsobilosti
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Výuka podporovaná multimédii,
Samostudium,
Odborné dovednosti
Samostatná práce studentů,
Individuální konzultace,
Obecné způsobilosti
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Kombinovaná zkouška,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Obecné způsobilosti
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • artlist, abart, artyčok, ubuweb.
  • Literatura dostupná na společném disku (vkto2013@gmail.com).
  • webové adresy galerií, muzeí umění a umělců.
  • zahraniční literatura o nových mediích v umění.
  • Adorno T. W. Estetická teorie. Praha, 1997.
  • Deleuze, Gilles. Film. 1, Obraz - pohyb. Praha : Národní filmový archiv, 2000. ISBN 80-7004-098-X.
  • Graffová K., Oliverová C. Svět XX. století od post.impresionismu po digital art. Albatros Praha, 2003.
  • Kesner, L., ml. Muzeum umění v digitální době. Argo, Praha, 2000. ISBN 80-7023-252-6.
  • Kesner, Ladislav. Vizuální teorie : Současné anglo-americké myšlení o výtvarných dílech. 1. vyd. tohoto souboru. Jinočany : H & H, 1997. ISBN 80-86022-17-X.
  • Lévy, Pierre. Kyberkultura : zpráva pro Radu Evropy v rámci projektu "Nové technologie: kulturní spolupráce a komunikace". V Praze : Karolinum, 2000. ISBN 80-246-0109-5.
  • Marshall McLuhan. Člověk, média a elektronická kultúra. Jota, Brno, 2000.
  • McLuhan, Herbert Marshall. Člověk, média a elektronická kultura : výbor z díla. Vyd. 1. Brno : Jota, 2000. ISBN 80-7217-128-3.
  • Vančát, Jaroslav. Tvorba vizuálního zobrazení : gnozeologický a komunikační aspekt výtvarného umění ve výtvarné výchově. Praha : Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-975-8.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr