Vyučující
|
-
Staňková Bojanovská Lenka, PhDr. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
0. Uvedení do problematiky 1. Počátky sochařské tvorby - pravěké umění 2. Pojetí sochy a prostorového vyjadřování ve starověkých civilizacích 3. Románské a gotické pojetí sochy a sakrálního prostoru 4. Renesanční revoluce v soše 5. Barokní dynamismus a klasicismus 6. Od tradice k moderně 7. Socha před první světovou válkou (secese, počátky avantgardních směrů) 8. Sochařství v meziválečném období (dada, surrealismus, poetismus, konstruktivismus, abstrakce, land art, umění totalitních režimů ad.) 9. Sochařství po 2. sv. válce (abstraktní expresionismus, socialistický realismus / sorela, art brut, pop art, konceptualismus ad.) 10. Současné podoby sochařství - mezi sochou, instalací, side specific a architekturou 11. Současné podoby sochařství - hi tech x intimita, multikulturní vlivy x návrat k tradici
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Skupinová výuka, Kooperativní výuka, Diskuse, Dialogická výuka, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Skupinová konzultace, Demonstrace dovedností, Samostudium studentů, Přednáška s demonstrací, Cvičení, Exkurze, výuka v terénu
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
- Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den]
- 8 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
vybavit si základní znalosti o technických a technologických postupech v oblasti sochařství a prostorové tvorby, na základní úrovni porovnávat a analyzovat různé výtvarné výrazy z hlediska estetického, sémiotického a technického, specifikovat základní znalosti z podpůrných uměleckých disciplín, projevit základní znalost o výtvarných a slohových kánonech v rámci vývoje výtvarného a užitého umění v souvislosti s obecnými dějinami |
Odborné dovednosti |
---|
pracovat systematicky ve vztahu k seminární práci nebo vlastního učení, projevit zájem o vlastní teoretické učení ve vztahu k problematice využitelné ve vlastní praxi jakožto zdroje inspirace, ovládat základní interpretační prostředky, na základní úrovni analyzovat a charakterizovat jednotlivé umělecké styly ve vztahu ke společensko-technickému kontextu |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
historických i současných podob sochařství a prostorové tvorby, základních společenských, technologických a politických kontextů vývoje sochařství a prostorové tvorby, významných autorů a osobností a charakteristiku jejich stylu, problematiky realizací ve veřejném a galerijním prostoru |
Odborné dovednosti |
---|
chápe vývojové souvislosti lidské kultury se stylovými proměnami sochařství a prostorové tvorby, analyzuje prototypická díla a usuzuje na motivace autora a dobový kontext, zvládá interpretovat vlastní tvorbu v kontextu dobových souvislostí, kriticky hodnotí vlastní i cizí sochařský projev, rozumí souvislostem s dalšími obory, jako je např. architektura |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Samostatná práce studentů, |
Skupinová výuka, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Obecné způsobilosti |
---|
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti |
---|
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Romei, Francesca. Historie sochařství. Vyd 1. Praha : Svojtka a Vašut, 1996. ISBN 80-7180-095-3.
-
Slavická, Milena. Umění instalace - Výtvarné umění. Občanské sdružení pro podporu Výtvarného umění v Nakladatelství Vesmír, spol. s.r.o, 1994.
-
Stadler, Wolfgang. Dějiny sochařství : [historie a vývoj sochařského umění v Evropě od pravěku do 21. století]. Praha : Rebo Productions, 1996. ISBN 80-85815-67-2.
-
Volavková-Skořepová, Z. Myšlenky moderních sochařů.. Praha : Obelisk,, 1971.
-
Wohlmut Radek. Re_form - sonda do současného českého sochařství. Trafačka občanské sdružení, 2020. ISBN 978-80-907418-6-7.
|