Předmět: Dějiny módy

« Zpět
Název předmětu Dějiny módy
Kód předmětu KTD/ODSO
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Staňková Bojanovská Lenka, PhDr. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
0. Uvedení do problematiky 1. Počátky sochařské tvorby - pravěké umění 2. Pojetí sochy a prostorového vyjadřování ve starověkých civilizacích 3. Románské a gotické pojetí sochy a sakrálního prostoru 4. Renesanční revoluce v soše 5. Barokní dynamismus a klasicismus 6. Od tradice k moderně 7. Socha před první světovou válkou (secese, počátky avantgardních směrů) 8. Sochařství v meziválečném období (dada, surrealismus, poetismus, konstruktivismus, abstrakce, land art, umění totalitních režimů ad.) 9. Sochařství po 2. sv. válce (abstraktní expresionismus, socialistický realismus / sorela, art brut, pop art, konceptualismus ad.) 10. Současné podoby sochařství - mezi sochou, instalací, side specific a architekturou 11. Současné podoby sochařství - hi tech x intimita, multikulturní vlivy x návrat k tradici

Studijní aktivity a metody výuky
Skupinová výuka, Kooperativní výuka, Diskuse, Dialogická výuka, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Skupinová konzultace, Demonstrace dovedností, Samostudium studentů, Přednáška s demonstrací, Cvičení, Exkurze, výuka v terénu
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 20 hodin za semestr
  • Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den] - 8 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 52 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vybavit si základní znalosti o technických a technologických postupech v oblasti sochařství a prostorové tvorby, na základní úrovni porovnávat a analyzovat různé výtvarné výrazy z hlediska estetického, sémiotického a technického, specifikovat základní znalosti z podpůrných uměleckých disciplín, projevit základní znalost o výtvarných a slohových kánonech v rámci vývoje výtvarného a užitého umění v souvislosti s obecnými dějinami
Odborné dovednosti
pracovat systematicky ve vztahu k seminární práci nebo vlastního učení, projevit zájem o vlastní teoretické učení ve vztahu k problematice využitelné ve vlastní praxi jakožto zdroje inspirace, ovládat základní interpretační prostředky, na základní úrovni analyzovat a charakterizovat jednotlivé umělecké styly ve vztahu ke společensko-technickému kontextu
Obecné způsobilosti
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy,
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
Výsledky učení
Odborné znalosti
historických i současných podob sochařství a prostorové tvorby, základních společenských, technologických a politických kontextů vývoje sochařství a prostorové tvorby, významných autorů a osobností a charakteristiku jejich stylu, problematiky realizací ve veřejném a galerijním prostoru
Odborné dovednosti
chápe vývojové souvislosti lidské kultury se stylovými proměnami sochařství a prostorové tvorby, analyzuje prototypická díla a usuzuje na motivace autora a dobový kontext, zvládá interpretovat vlastní tvorbu v kontextu dobových souvislostí, kriticky hodnotí vlastní i cizí sochařský projev, rozumí souvislostem s dalšími obory, jako je např. architektura
Obecné způsobilosti
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s demonstrací,
Samostudium,
Odborné dovednosti
Samostatná práce studentů,
Skupinová výuka,
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Obecné způsobilosti
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Kombinovaná zkouška,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Obecné způsobilosti
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Romei, Francesca. Historie sochařství. Vyd 1. Praha : Svojtka a Vašut, 1996. ISBN 80-7180-095-3.
  • Slavická, Milena. Umění instalace - Výtvarné umění. Občanské sdružení pro podporu Výtvarného umění v Nakladatelství Vesmír, spol. s.r.o, 1994.
  • Stadler, Wolfgang. Dějiny sochařství : [historie a vývoj sochařského umění v Evropě od pravěku do 21. století]. Praha : Rebo Productions, 1996. ISBN 80-85815-67-2.
  • Volavková-Skořepová, Z. Myšlenky moderních sochařů.. Praha : Obelisk,, 1971.
  • Wohlmut Radek. Re_form - sonda do současného českého sochařství. Trafačka občanské sdružení, 2020. ISBN 978-80-907418-6-7.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr