Předmět: Dějiny šperku

« Zpět
Název předmětu Dějiny šperku
Kód předmětu KTD/ODSP
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hartman Martin, M.A.
Obsah předmětu
1. Úvod do studia - šperk a práce z drahých kovů v kontextu vývoje uměleckořemeslné tvorby, chronologie a styly, centra a osobnosti a jejich přínos. 2. Kovy a techniky při tvorbě šperků, názvosloví a charakteristiky světských a církevních drobných předmětů a doplňků odívání, puncovnictví, glyptika a gemologie, restaurování a konzervování kovů a šperků. 3. Šperk a zlatnictví starověku - Egypt, Mezopotámie, antická kultura a její dědictví - Řecko, Řím a počátky Byzance. 4. Šperk a kov v raném středověku - doba stěhování národů, Germáni a Slované. 5. Šperk a zlatnictví románské a gotické Evropy: klášterní a dvorské dílny; rytířská kultura rané gotiky, vrcholná gotika, burgundsko-vlámské klenotnictví a pozdní gotika. 6. Klenotnictví v době renesance a manýrismu. 7. Šperk a zlatnictví baroku a rokoka. 8. Šperk a zlatnictví od klasicismu po biedermeier, historizující slohy 19. století. 9. Šperkařské umění secese v Evropě a v Čechách. 10. Šperk v době dekorativismu a funkcionalismu. 11. Současný šperk na mezinárodní scéně, šperkařská symposia v Turnově 1984 - 2008. 12. Bižuterie v Čechách - jablonecký průmysl a odborné školy. 13. Od řemesla k designu.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, E-learning, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Samostudium studentů, Exkurze, výuka v terénu
  • Kontaktní výuka - 52 hodin za semestr
  • Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den] - 8 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vybavit si základní znalosti obecné historie a dějin umění na úrovni všeobecného středoškolského vzdělání, vybavit si znalosti technologie zpracování kovů na úrovni odborného středoškolského studia, na základní úrovni porovnávat a analyzovat různé výtvarné výrazy z hlediska estetického, sémiotického a technického, specifikovat základní znalosti z podpůrných uměleckých disciplín projevit základní znalost o výtvarných a slohových kánonech v rámci vývoje výtvarného a užitého umění v souvislosti s obecnými dějinami
Odborné dovednosti
pracovat systematicky ve vztahu k seminární práci nebo vlastního učení, projevit zájem o vlastní teoretické učení ve vztahu k problematice využitelné ve vlastní praxi jakožto zdroje inspirace, ovládat základní vyjadřovací prostředky a možnosti ilustrace a jejích různých forem, pracovat samostatně a aktivně a flexibilně reagovat na hodnotící komentáře vyučujícího,
Obecné způsobilosti
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
Výsledky učení
Odborné znalosti
rozlišení uměleckých stylů a projevů působících v různých vývojových etapách, pojmenovat základní typy šperků a výrobků z drahých kovů v jednotlivých historických obdobích, zařadit chronologicky šperky podle používaného materiálu a charakteru jeho zpracování, zařadit chronologicky šperkařské výrobky podle techniky a motivů výzdoby, vyjmenovat důležité oblasti a centra vývoje šperkařské tvorby, vyjmenovat významné osobnosti a výrobce v jednotlivých etapách vývoje uměleckořemeslného zpracování drahých kovů a šperkařské tvorby, popsat charakteristické znaky šperkařského umění v jednotlivých stylových etapách,
Odborné dovednosti
identifikovat vývojové etapy ilustračního umění, zařadit události, umělecké směry i osobnosti do časové osy historického vývoje, vymezit a pojmenovat prvky, styly, metody a techniky v jednotlivých vývojových etapách, přiblížit zvláštní skupiny šperkařských výrobků z historie, ukázat na příkladech charakteristické znaky šperkařské tvorby z center v Evropě, posoudit vliv historického vývoje na současný šperk, formulovat vlastními slovy názor na současný vývoj šperkařského umění
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Výuka podporovaná multimédii,
Samostudium,
Odborné dovednosti
Samostatná práce studentů,
Individuální konzultace,
Obecné způsobilosti
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Kombinovaná zkouška,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Obecné způsobilosti
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • monografie osobností, katalogy specializovaných sbírek a katalogy výstav.
  • Puncovní tabulky, Praha 2003.
  • Benda, Klement. Dějiny českého výtvarného umění. Díl 1., část 1., Od počátků do konce středověku. Praha : Academia, 1984.
  • Blažíček, Oldřich J. Dějiny českého výtvarného umění. Díl 2., část 2., Od počátků renesance do závěru baroka. Praha : Academia, 1989. ISBN 80-200-0069-0.
  • Bouška, Vladimír; Kouřimský, Jiří. Atlas drahých kamenů : [doplň. učeb. pomůcka přírodověd. vyučování na školách 1. a 2. cyklu]. Praha : SPN, 1980.
  • Brehpohl, E. Theophilus Presbyter und das mittelalterliche Kunsthandwerk. Köln 1999 (2 díly).
  • Ďuďa, R.; Rejl, L. Svět drahých kamenů, Praha 2004.
  • Fajt, Jiří. Karel IV., císař z Boží milosti : kultura a umění za vlády Lucemburků 1310-1437. Vyd. 1. Praha : Academia, 2006. ISBN 80-200-1399-7.
  • Filip, Jan. Umělecké řemeslo v pravěku. Praha : Společnost přátel starožitností, 1941.
  • Fučíková, Eliška; Bukovinská, Beket; Muchka, Ivan. Umění na dvoře Rudolfa II.. Praha : Aventinum, 1991. ISBN 80-85277-04-2.
  • Hase-Schmundt, U. Jugendstil Schmuck. Die europäische Zentren, von 1895 bis 1915. München 1998.
  • Křížová, Alena. Proměny českého šperku na konci 20. století. Vyd. 1. Praha : Academia, 2002. ISBN 80-200-0920-5.
  • Mrázek, Ivan. Drahé kameny ve středověku Moravy a Slezska. Brno : Moravské zemské muzeum, 2000. ISBN 80-7028-160-X.
  • Newman, A. Dictionnary of Jewellry, London 1981 (2. vyd. 1990).
  • Riley, Noël (ed.). Dějiny užitého umění : vývoj užitého umění a stylistických prvků od renesance do postmoderní doby. Praha : Slovart, 2004. ISBN 80-7209-549-8.
  • Stehlíková, Dana. Encyklopedie českého zlatnictví, stříbrnictví a klenotnictví. Praha : Libri, 2003. ISBN 80-85983-90-7.
  • Vilímková, M. Egyptské klenotnictví, Praha 1969.
  • Vokáčová, V. Současný šperk, Praha 1979.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr