Předmět: Dějiny a teorie designu 1

« Zpět
Název předmětu Dějiny a teorie designu 1
Kód předmětu KTD/ODTD1
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Richter Tomáš, Mgr.
Obsah předmětu
1. Úvod. 2. Předpoklady a podmínky pro vznik designu v průběhu 19. století. 3. Období cca 1880-1914 a vlastní počátky průmyslového designu. 4. - 5. Design a "klasická" meziválečná avantgarda (cca období 1918-1933). 6. - 7. Design a dopravní prostředky 1918-1933 (cca období 1918-1933). 8. Design v USA v meziválečném období. 9. - 10. Období 1933-1939. Rozvoj designu jako samostatné disciplíny. 11. Vývoj v meziválečném Československu (1918-1939). 12. Exkurze. 13. Souhrn vývoje designu od 19. stol do roku 1939.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Samostudium studentů
  • Kontaktní výuka - 52 hodin za semestr
  • Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den] - 8 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 15 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
základní znalosti obecné historie na úrovni všeobecného středoškolského vzdělání
vybavit si základní znalosti o technických a technologických v designérské praxi, na základní úrovni porovnávat a analyzovat různé výtvarné výrazy z hlediska estetického, sémiotického a technického, specifikovat základní znalosti z podpůrných uměleckých disciplín, popsat hlavní výtvarné a slohové kánony v rámci vývoje výtvarného a užitého umění,
Odborné dovednosti
pracovat systematicky ve vztahu k seminární práci nebo vlastního učení, projevit zájem o vlastní teoretické učení ve vztahu k problematice využitelné ve vlastní praxi, ovládat základní vyjadřovací prostředky a možnosti designu a jeho forem, pracovat samostatně a aktivně a flexibilně reagovat na hodnotící komentáře vyučujícího,
Obecné způsobilosti
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu,
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
Výsledky učení
Odborné znalosti
předpokladů vzniku designu, faktických počátků jeho vzniku od meziválečné avantgardy v Evropě, USA a Československu až k počátku II. světové války., pro jmenování hlavních osobností oboru a přiblížení jejich tvorby, role designéra v procesu vývoje výrobku (technického předmětu), příkladů historického vývoje designu v jednotlivých technických oborech,
Odborné dovednosti
rozlišit tvarové, materiálové a technologické charakteristiky výrobků v jednotlivých obdobích vývoje designu, zařadit chronologicky průmyslový výrobek (technický předmět) podle tvarového, popř. i technického řešení a použitého materiálu, přiřadit k jednotlivým obdobím resp. tvůrčím okruhům obory, které se nejvíce a nejpřínosněji rozvíjely, zhodnotit vliv technického pokroku na rozvoj průmyslového designu,
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Výuka podporovaná multimédii,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností,
Samostudium,
Diskuse,
Obecné způsobilosti
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Písemná zkouška,
Kombinovaná zkouška,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Obecné způsobilosti
Kombinovaná zkouška,
Doporučená literatura
  • Byars, Mel. The design encyclopedia. London : Laurence King, 2004. ISBN 1-85669-349-X.
  • Hauffe, Thomas. Design. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2004. ISBN 80-251-0284-X.
  • Knobloch, Iva a Vondráček, Radim. Design v českých zemích 1900-2000. Praha : Academia, Uměleckoprůmyslové museum, 2016. ISBN 978-80-200-2.
  • Kolesár, Z. Nové kapitoly z dejín dizajnu,. Bratislava, 2009.
  • Kolesár, Zdeno. Kapitoly z dějin designu. Praha : Vysoká škola umělecko-průmyslová, 2004. ISBN 80-86863-03-4.
  • Pauly Jana. Z dějin průmyslového designu 1. Praha - Národní technické muzeum, 1996.
  • Pauly Jana. Z dějin průmyslového designu 2. Alessi, Praha - Národní technické muzeum.
  • Pauly Jana. Z dějin průmyslového designu 3. Praha - Národní technické muzeum, 1999.
  • Raizman, David Seth. History of Modern Design. London : Laurence King Publishing Ltd, 2010. ISBN 9781856693486.
  • Read, Herbert. Umenie a priemysel. 1. vyd. Bratislava Slovenské vydavateĺstvo krásnej literatúry, 1963.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr