Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Design 40. let 20. století. 2. Design 50. let 20. století v Evropě. 3. Design 50. let 20. století v USA. 4. Design v Československu v prvním poválečném čtvrtstoletí. 5. Světový vývoj designu v 60. letech. 6. Design v Československu v 60. letech 20. století. 7. Světový vývoj designu 1970-1990. 8. Design v Československu 1970-1990. 9. Design po r. 1990. 10.- 13. Přednášky externistů a prezentace designérů. Podle možností budou přednášky z ODTD2 doplněny přednáškami externistů zabývajících se historií designu nebo souvisejících oborů i prezentacemi tvorby průmyslových designérů.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Výuka podporovaná multimédii, Individuální konzultace, Samostudium studentů, Přednáška s demonstrací
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
vybavit si základní znalosti o technických a technologických v designérské praxi, na základní úrovni porovnávat a analyzovat různé výtvarné výrazy z hlediska estetického, sémiotického a technického, specifikovat základní znalosti z podpůrných uměleckých disciplín, projevit základní znalost o výtvarných a slohových kánonech v rámci vývoje výtvarného a užitého umění, vybavit si předpoklady vzniku designu, faktických počátků jeho vzniku od meziválečné avantgardy v Evropě, USA a Československu až k počátku II. světové války., vybavit si příklady historického vývoje designu v jednotlivých technických oborech, |
Odborné dovednosti |
---|
pracovat systematicky ve vztahu k seminární práci nebo vlastního učení, projevit zájem o vlastní teoretické učení ve vztahu k problematice využitelné ve vlastní praxi, ovládat základní vyjadřovací prostředky a možnosti designu a jeho forem, pracovat samostatně a aktivně a flexibilně reagovat na hodnotící komentáře vyučujícího, zařadit chronologicky průmyslový výrobek (technický předmět) podle tvarového, popř. i technického řešení a použitého materiálu, |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vývoje průmyslového designu technických oborů v praxi i v teoretické reflexi od čtyřicátých let 20. století do současnosti, pro jmenování hlavních osobností oboru a přiblížení jejich tvorby, role designéra v procesu vývoje výrobku (technického předmětu), příkladů historického vývoje designu v jednotlivých technických oborech, vývojem metodiky designérské tvorby a vývojem vztahu techniky (konstrukce) a designu v daném období s přihlédnutím ke specifickým podmínkám vývoje v různých oborech, středisky vývoje, významnými tvůrčími osobnostmi a důležitými realizacemi a projekty |
Odborné dovednosti |
---|
rozlišit tvarové, materiálové a technologické charakteristiky výrobků v jednotlivých obdobích vývoje designu od 2. sv. války po současnost, zařadit chronologicky průmyslový výrobek (technický předmět) podle tvarového, popř. i technického řešení a použitého materiálu, přiřadit k jednotlivým obdobím resp. tvůrčím okruhům obory, které se nejvíce a nejpřínosněji rozvíjely, zhodnotit vliv technického pokroku na rozvoj průmyslového designu, |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Výuka podporovaná multimédii, |
E-learning, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Samostudium, |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti |
---|
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Písemná zkouška, |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Doporučená literatura
|
-
Bulletin : měsíčník Design centra České republiky - .. Brno : Design centrum ČR, 1991.
-
Design trend : revue nového vizuálního stylu. Brno : Design centrum České republiky, 1992.
-
Byars, Mel. The design encyclopedia. London : Laurence King, 2004. ISBN 1-85669-349-X.
-
Hauffe, Thomas. Design. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2004. ISBN 80-251-0284-X.
-
Knobloch, Iva a Vondráček, Radim. Design v českých zemích 1900-2000. Praha : Academia, Uměleckoprůmyslové museum, 2016. ISBN 978-80-200-2.
-
Kolesár, Z. Nové kapitoly z dejín dizajnu,. Bratislava, 2009.
-
Kolesár, Zdeno. Kapitoly z dějin designu. Praha : Vysoká škola umělecko-průmyslová, 2004. ISBN 80-86863-03-4.
-
Pauly Jana. Z dějin průmyslového designu 1. Praha - Národní technické muzeum, 1996.
-
Pauly Jana. Z dějin průmyslového designu 2. Alessi, Praha - Národní technické muzeum.
-
Pauly Jana. Z dějin průmyslového designu 3. Praha - Národní technické muzeum, 1999.
-
Raizman, David Seth. History of Modern Design. London : Laurence King Publishing Ltd, 2010. ISBN 9781856693486.
|