Předmět: Dějiny a teorie designu 2

« Zpět
Název předmětu Dějiny a teorie designu 2
Kód předmětu KTD/ODTD2
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 4
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný, Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Richter Tomáš, Mgr.
Obsah předmětu
1. Design 40. let 20. století. 2. Design 50. let 20. století v Evropě. 3. Design 50. let 20. století v USA. 4. Design v Československu v prvním poválečném čtvrtstoletí. 5. Světový vývoj designu v 60. letech. 6. Design v Československu v 60. letech 20. století. 7. Světový vývoj designu 1970-1990. 8. Design v Československu 1970-1990. 9. Design po r. 1990. 10.- 13. Přednášky externistů a prezentace designérů. Podle možností budou přednášky z ODTD2 doplněny přednáškami externistů zabývajících se historií designu nebo souvisejících oborů i prezentacemi tvorby průmyslových designérů.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Výuka podporovaná multimédii, Individuální konzultace, Samostudium studentů, Přednáška s demonstrací
  • Kontaktní výuka - 52 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vybavit si základní znalosti o technických a technologických v designérské praxi, na základní úrovni porovnávat a analyzovat různé výtvarné výrazy z hlediska estetického, sémiotického a technického, specifikovat základní znalosti z podpůrných uměleckých disciplín, projevit základní znalost o výtvarných a slohových kánonech v rámci vývoje výtvarného a užitého umění, vybavit si předpoklady vzniku designu, faktických počátků jeho vzniku od meziválečné avantgardy v Evropě, USA a Československu až k počátku II. světové války., vybavit si příklady historického vývoje designu v jednotlivých technických oborech,
Odborné dovednosti
pracovat systematicky ve vztahu k seminární práci nebo vlastního učení, projevit zájem o vlastní teoretické učení ve vztahu k problematice využitelné ve vlastní praxi, ovládat základní vyjadřovací prostředky a možnosti designu a jeho forem, pracovat samostatně a aktivně a flexibilně reagovat na hodnotící komentáře vyučujícího, zařadit chronologicky průmyslový výrobek (technický předmět) podle tvarového, popř. i technického řešení a použitého materiálu,
Obecné způsobilosti
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu,
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
Výsledky učení
Odborné znalosti
vývoje průmyslového designu technických oborů v praxi i v teoretické reflexi od čtyřicátých let 20. století do současnosti, pro jmenování hlavních osobností oboru a přiblížení jejich tvorby, role designéra v procesu vývoje výrobku (technického předmětu), příkladů historického vývoje designu v jednotlivých technických oborech, vývojem metodiky designérské tvorby a vývojem vztahu techniky (konstrukce) a designu v daném období s přihlédnutím ke specifickým podmínkám vývoje v různých oborech, středisky vývoje, významnými tvůrčími osobnostmi a důležitými realizacemi a projekty
Odborné dovednosti
rozlišit tvarové, materiálové a technologické charakteristiky výrobků v jednotlivých obdobích vývoje designu od 2. sv. války po současnost, zařadit chronologicky průmyslový výrobek (technický předmět) podle tvarového, popř. i technického řešení a použitého materiálu, přiřadit k jednotlivým obdobím resp. tvůrčím okruhům obory, které se nejvíce a nejpřínosněji rozvíjely, zhodnotit vliv technického pokroku na rozvoj průmyslového designu,
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Výuka podporovaná multimédii,
E-learning,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností,
Samostudium,
Diskuse,
Obecné způsobilosti
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Písemná zkouška,
Kombinovaná zkouška,
Seminární práce,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Obecné způsobilosti
Kombinovaná zkouška,
Doporučená literatura
  • Bulletin : měsíčník Design centra České republiky - .. Brno : Design centrum ČR, 1991.
  • Design trend : revue nového vizuálního stylu. Brno : Design centrum České republiky, 1992.
  • Byars, Mel. The design encyclopedia. London : Laurence King, 2004. ISBN 1-85669-349-X.
  • Hauffe, Thomas. Design. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2004. ISBN 80-251-0284-X.
  • Knobloch, Iva a Vondráček, Radim. Design v českých zemích 1900-2000. Praha : Academia, Uměleckoprůmyslové museum, 2016. ISBN 978-80-200-2.
  • Kolesár, Z. Nové kapitoly z dejín dizajnu,. Bratislava, 2009.
  • Kolesár, Zdeno. Kapitoly z dějin designu. Praha : Vysoká škola umělecko-průmyslová, 2004. ISBN 80-86863-03-4.
  • Pauly Jana. Z dějin průmyslového designu 1. Praha - Národní technické muzeum, 1996.
  • Pauly Jana. Z dějin průmyslového designu 2. Alessi, Praha - Národní technické muzeum.
  • Pauly Jana. Z dějin průmyslového designu 3. Praha - Národní technické muzeum, 1999.
  • Raizman, David Seth. History of Modern Design. London : Laurence King Publishing Ltd, 2010. ISBN 9781856693486.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr