Vyučující
|
-
Jandová Tereza, PhDr. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do předmětu. Grafický design od industrializace po současnost: zlomové momenty. Industriální revoluce versus historismus. 2. Arts and Crafts. Secese. Podoby grafiky na sklonku 19. a začátku 20. století. 3. Cesta k moderně: počátek korporátního stylu. 4. Vliv volných uměleckých směrů na grafický design: expresionismus, kubismus, futurismus, dada, surrealismus. 5. De Stijl, ruský konstruktivismus, Bauhaus, Nová typografie. 6. Moderna v Československu. 7. Ideologie a propaganda v první polovině 20. století. 8. Situace po druhé světové válce: Mezinárodní typografická škola. Korporátní styl. 9. 60. léta v USA a v Evropě. 10. Polský a japonský plakát. Grapus. 11. Situace po 2. světové válce v Československu; tuzemský filmový plakát. 12. Postmoderna. Nástup digitálních technologií. 13. Současný design a jeho aspekty.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
E-learning, Diskuse, Výuka podporovaná multimédii, Samostudium studentů, Samostudium literatury, Přednáška, Přednáška s demonstrací
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 25 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
vybavit si základní znalosti o technických a technologických v grafice a grafickém designu, na základní úrovni porovnávat a analyzovat různé výtvarné výrazy z hlediska estetického, sémiotického a technického, specifikovat základní znalosti z podpůrných uměleckých disciplín, projevit základní znalost o výtvarných a slohových kánonech v rámci vývoje výtvarného a užitého umění, |
Odborné dovednosti |
---|
pracovat systematicky ve vztahu k seminární práci nebo vlastního učení, projevit zájem o vlastní teoretické učení ve vztahu k problematice využitelné ve vlastní praxi, ovládat základní vyjadřovací prostředky a možnosti grafiky a jejích různých metod, pracovat samostatně a aktivně a flexibilně reagovat na hodnotící komentáře vyučujícího, |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
základního vývoje grafického designu od počátku průmyslové revoluce do současnosti, příkladů komerčního a nekomerčního využití grafického designu v historii a jeho významné představitele, základních společenských, technologických a politických kontextů vývoje grafického designu a jejich vlivů, |
Odborné dovednosti |
---|
charakterizovat a analyzovat počátky českého a světového grafického designu a porovnat je s jeho dnešními formami, využití možností různých dnešních a historických forem a metod pro svou tvorbu, popsat a vysvětlit specifika různých forem grafického designu a jeho proměn ve vztahu ke společenským, technologickým a politickým vlivům s ohledem na komerční a nekomerční sféru |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Samostatná práce studentů, |
Skupinová výuka, |
Obecné způsobilosti |
---|
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti |
---|
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Boekraad, Hugues. My work is not my work : Pierre Bernard - Design for the public domain. Baden : Lars Müller Publishers, 2008. ISBN 978-3-03778-087-9.
-
Dusong, Jean-Luc, Siegwardová, Fabiene. Typografie od olova k počítačům. 1996.
-
Heller, Steven & Chwast, Seymour. Graphic Style from Victorian to Digital. Abrams, 2000. ISBN 0810929848.
-
Heller, Steven. Merz to Emigre and beyond : avant-garde magazine design of the twentieth century. London : Phaidon Press, 2003. ISBN 0-7148-3927-2.
-
Hollis, Richard. Stručná historie grafického designu. První vydání. 2014. ISBN 978-80-87705-27-8.
-
Hollis, Richard. Swiss graphic design : the origins and growth of an international style, 1920-1965. London : Laurence King, 2006. ISBN 9781856694759.
-
Chermayeff, I. Trademarks designed by Chermayeff and Geismar. Lars Muller Publisher, 2000.
-
Janáková, Iva. Ladislav Sutnar - Praha - New York - design in action. 1. vyd. V Praze : Uměleckoprůmyslové muzeum, 2003. ISBN 80-7101-050-2.
-
Kolesár, Zdeno. Kapitoly z dějin designu. Praha, 2004.
-
Meggs, Philip B. A history of graphic design. New York : John Wiley & Sons, 1998. ISBN 0-471-29198-6.
|