Vyučující
|
-
Staňková Bojanovská Lenka, PhDr. Mgr. Ph.D.
-
Grasblum Jan, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Vývoj definic výtvarného umění v jeho historii. Historické i současné druhy výtvarného umění. Umělecké dílo jako součást uměleckého procesu. Výzkum uměleckého procesu. 2. Umění jako sémiologický fakt (Mukařovský). Transformace struktury sémiologického modelu a její aplikace na historii umění. Magický, mýtický, realistický, reflexivní, modernistický a postmodernistický sémiologický model. 3. Umění jako struktura. Strukturní model, vývoj struktury. Umělecký proces a jeho historické proměny (umělec, dílo, divák). Kooperační (komunikační) a poznávací funkce umění. 4. Svět, ve kterém malujeme Nejvýraznější charakteristiky současné doby z pozic uměleckého zájmu. Od statického modelu k transformačnímu, od reflexe k interaktivitě, od pozorovatele k aktivnímu účastníkovi. 5. Vývoj chápání a zobrazování prostoru od totemu (na pozadí chaosu), přes stabilitu prostoru (význam perspektivy a kompozice) k jeho časoprostorové relační dynamice. 6. Emancipace člověka v jeho zobrazení. Od pravěku, k magickému, mýtickému, realistickému, subjektivistickému a postmodernistickému zobrazení člověka. Od determinace k tvorbě. Tvorba jako sebepřekonání. 7. Senzualita. Podíl ostatních smyslů na vizualizaci svého okolí. Strukturní následnost vývoje psychosomatické části osobnosti (Jean Piaget). 8. Zobrazení objektu. Od magického k transformačnímu a relačnímu chápání objektu. Obrazový objekt a obrazový element - obrazová revoluce v díle Paula Cézanna. Relace obrazových elementů jako základ moderny. 9. Marcel Duchamp a jeho revoluce v pojetí uměleckého procesu (dílo, autor, divák). Objekt v relacích. Metafora v obrazovém myšlení (Lakoff, Johnson). Jazyk, řeč a obraz. 10. Časoprostorové pojímání reality a nová média. Transformace kvalit. Interaktivita. 11. Současné umělecké tendence a jejich historické zdroje 12. Analýza vlastního výtvarného směřování z pozic historie a současnosti výtvarného umění. 13. Výchova uměním, apologeze a kritika pedagogických účinků umění (Read)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
E-learning, Kooperativní výuka, Výuka podporovaná multimédii, Individuální konzultace, Seminární výuka, Samostudium literatury, Studium textů
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 40 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
znalosti dějin umění v rozsahu bakalářského studia uměleckého směru |
Odborné dovednosti |
---|
Schopnost samostatné přípravy na předem daná témata |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
hlubší znalosti z dějin umění v oboru, na který je zaměřen o formách diskuse nad otázkami z oblasti techniky umělecké tvorby ze sledovaného období o možnostech rozboru vybraného uměleckého díla z různých hledisek o schématu strukturního modelu umění o magickém, mýtickém, realistickém, reflexivním, modernistickém a postmodernistickém sémiologickém modelu umění |
Odborné dovednosti |
---|
provést rozbor vybraného uměleckého díla z hlediska kompozice identifikovat ikonografický význam vybraného uměleckého díla rozlišit umělecké dílo dle stylového období, případně identifikovat jeho autora posoudit umělecké dílo vzhledem k jeho významu pro dané období |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Výuka podporovaná multimédii, |
Přednáška založená na výkladu, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
Studijní literatura bude vyučujícícm zadána individuálně..
-
Berger, P.L. - Luckmann, T. Sociální konstrukce reality. Brno, Centrum pro studium demokracie a kultury, 1999.
-
Cassirer, E. Filosofie symbolických forem I., II. Praha, 1996.
-
Frank, Manfred. Co je neostrukturalismus?. 1. vyd. Praha : Sofis, 2000. ISBN 80-902785-1-5.
-
Hubík, S. Sociologie vědění. Slon Praha, 1999.
-
Kulka,T., Ciporanov, D.. Co je umění? Texty angloamerické estetiky 20. století. Č. Kostelec, 2010.
-
Lakoff, George; Johnson, Mark. Metafory, kterými žijeme. Brno : Host, 2002.
-
Mukařovský, Jan. Studie z estetiky. 1.vyd. Praha : Odeon, 1966.
-
Vančát, Jaroslav. Vývoj obrazivosti od objektu k interaktivitě : gnozeologické předpoklady analýzy obrazové stránky nových médií. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1625-4.
-
Vilayanur S. Ramachandran. Mozek a jeho tajemství. Praha : Dybbuk, 2013. ISBN 978-80-7438-080-8.
|