Předmět: Vybrané kapitoly z dějin umění

« Zpět
Název předmětu Vybrané kapitoly z dějin umění
Kód předmětu KTD/VKDUM
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Staňková Bojanovská Lenka, PhDr. Mgr. Ph.D.
  • Grasblum Jan, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Vývoj definic výtvarného umění v jeho historii. Historické i současné druhy výtvarného umění. Umělecké dílo jako součást uměleckého procesu. Výzkum uměleckého procesu. 2. Umění jako sémiologický fakt (Mukařovský). Transformace struktury sémiologického modelu a její aplikace na historii umění. Magický, mýtický, realistický, reflexivní, modernistický a postmodernistický sémiologický model. 3. Umění jako struktura. Strukturní model, vývoj struktury. Umělecký proces a jeho historické proměny (umělec, dílo, divák). Kooperační (komunikační) a poznávací funkce umění. 4. Svět, ve kterém malujeme Nejvýraznější charakteristiky současné doby z pozic uměleckého zájmu. Od statického modelu k transformačnímu, od reflexe k interaktivitě, od pozorovatele k aktivnímu účastníkovi. 5. Vývoj chápání a zobrazování prostoru od totemu (na pozadí chaosu), přes stabilitu prostoru (význam perspektivy a kompozice) k jeho časoprostorové relační dynamice. 6. Emancipace člověka v jeho zobrazení. Od pravěku, k magickému, mýtickému, realistickému, subjektivistickému a postmodernistickému zobrazení člověka. Od determinace k tvorbě. Tvorba jako sebepřekonání. 7. Senzualita. Podíl ostatních smyslů na vizualizaci svého okolí. Strukturní následnost vývoje psychosomatické části osobnosti (Jean Piaget). 8. Zobrazení objektu. Od magického k transformačnímu a relačnímu chápání objektu. Obrazový objekt a obrazový element - obrazová revoluce v díle Paula Cézanna. Relace obrazových elementů jako základ moderny. 9. Marcel Duchamp a jeho revoluce v pojetí uměleckého procesu (dílo, autor, divák). Objekt v relacích. Metafora v obrazovém myšlení (Lakoff, Johnson). Jazyk, řeč a obraz. 10. Časoprostorové pojímání reality a nová média. Transformace kvalit. Interaktivita. 11. Současné umělecké tendence a jejich historické zdroje 12. Analýza vlastního výtvarného směřování z pozic historie a současnosti výtvarného umění. 13. Výchova uměním, apologeze a kritika pedagogických účinků umění (Read)

Studijní aktivity a metody výuky
E-learning, Kooperativní výuka, Výuka podporovaná multimédii, Individuální konzultace, Seminární výuka, Samostudium literatury, Studium textů
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
znalosti dějin umění v rozsahu bakalářského studia uměleckého směru
Odborné dovednosti
Schopnost samostatné přípravy na předem daná témata
Obecné způsobilosti
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
Výsledky učení
Odborné znalosti
hlubší znalosti z dějin umění v oboru, na který je zaměřen o formách diskuse nad otázkami z oblasti techniky umělecké tvorby ze sledovaného období o možnostech rozboru vybraného uměleckého díla z různých hledisek o schématu strukturního modelu umění o magickém, mýtickém, realistickém, reflexivním, modernistickém a postmodernistickém sémiologickém modelu umění
Odborné dovednosti
provést rozbor vybraného uměleckého díla z hlediska kompozice identifikovat ikonografický význam vybraného uměleckého díla rozlišit umělecké dílo dle stylového období, případně identifikovat jeho autora posoudit umělecké dílo vzhledem k jeho významu pro dané období
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Výuka podporovaná multimédii,
Přednáška založená na výkladu,
Odborné dovednosti
Přednáška s demonstrací,
Analyticko-kritická práce s textem,
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Přednáška s diskusí,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • Studijní literatura bude vyučujícícm zadána individuálně..
  • Berger, P.L. - Luckmann, T. Sociální konstrukce reality. Brno, Centrum pro studium demokracie a kultury, 1999.
  • Cassirer, E. Filosofie symbolických forem I., II. Praha, 1996.
  • Frank, Manfred. Co je neostrukturalismus?. 1. vyd. Praha : Sofis, 2000. ISBN 80-902785-1-5.
  • Hubík, S. Sociologie vědění. Slon Praha, 1999.
  • Kulka,T., Ciporanov, D.. Co je umění? Texty angloamerické estetiky 20. století. Č. Kostelec, 2010.
  • Lakoff, George; Johnson, Mark. Metafory, kterými žijeme. Brno : Host, 2002.
  • Mukařovský, Jan. Studie z estetiky. 1.vyd. Praha : Odeon, 1966.
  • Vančát, Jaroslav. Vývoj obrazivosti od objektu k interaktivitě : gnozeologické předpoklady analýzy obrazové stránky nových médií. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1625-4.
  • Vilayanur S. Ramachandran. Mozek a jeho tajemství. Praha : Dybbuk, 2013. ISBN 978-80-7438-080-8.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr