Vyučující
|
-
Mentlová Elise, Ing. Ph.D.
-
Bartošová Václava, doc. Ing. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Vývoj systémů - současný stav - integrovaný management 2. Úvod do problematiky EMS 3. Vývoj strategií environmentálního managementu 4. Hlavní problémy životního prostředí v ČR 5. Ochrana životního prostředí v současném pojetí 6. Integrace ochrany životního prostředí do systému řízení, normy řady ISO 14 000 7. Implementace EMS se zaměřením na normu ČSN ISO 14 001 8. Nástroje řízení EMS - legislativa v pojetí právního řádu 9. Integrovaná ochrana ŽP a nejlepší dostupné techniky 10. Úvod do systému řízení BOZP 11. OHSAS 18 001, vztahy OHSAS 18 001, ISO 14 001:2004 a ISO 9001:2000 12. Strojírenské technologie - negativní dopady na ŽP, hodnocení závažnosti environmentálních aspektů a bezpečnostních rizik 13. Metrologie jako záruka kvality podnikových procesů Cvičení: ve formě řešení projektů na zadané aktuální téma z praxe.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Samostatná práce studentů, Cvičení
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 52 hodin za semestr
- Projekt týmový [20-60 / počet studentů]
- 25 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 5 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 40 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat podstatu termínu integrovaný systém řízení, vysvětlit podstatu termínu integrovaný systém řízení charakterizovat jednotlivé složky integrovaného systému řízení |
Odborné dovednosti |
---|
aplikovat základní požadavky norem ISO 9001, 14001 a OHSAS 18001 prezentovat tyto požadavky vhodným způsobem |
aplikovat základní požadavky normy ISO 9001 v konkrétní firmě |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
schopnost aplikace základních kroků při návrhu IMS vysvětlit význam a priority zavedení IMS v praxi schopnost podílet se na návrhu příslušné dokumentace |
Odborné dovednosti |
---|
navrhnout registr environmentálních aspektů pro konkrétní firmu aplikovat základní požadavky normy ISO 14001 na konkrétní firmu sdělit srozumitelně odborníkům i laikům informace o odborných problémech spojených s řešenou problematikou |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Odborné dovednosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Písemná zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Doporučená literatura
|
-
PŘIBEK, J. Systémy managementu jakosti. NIS Praha, 2004.
-
Truneček, Jan. Systémy podnikového řízení ve společnosti znalostí : učební texty pro předmět management změny. 1. vyd. Praha : Vysoká škola ekonomická, 1999. ISBN 80-7079-083-0.
-
Veber, Jaromír. Management kvality, enviromentu a bezpečnosti práce : legislativa, systémy, metody, praxe. Vyd. 1. Praha : Management Press, 2006. ISBN 80-7261-146-1.
-
Veber,J. Management kvality, environmentu a bezpečnosti práce. Praha, 2010. ISBN 978-80-7261-210-9.
-
Zídková, Helena. Integrovaný management jakosti z pohledu vybudování EMS a BOZP. Soudobé trendy v jakosti řízení - XIII. Ostrava : . 2004.
|