|
Vyučující
|
-
Habel Jiří, Ing. Ph.D.
-
Votruba Milan, Ing.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Technologičnost konstrukce 2. Polotovary a jejich volba, přídavky na obrábění 3. Metodika tvorby výrobních postupů 4. Třídění spotřeby času pro normování 5. Určování norem času, víceobsluha strojů 6. Nové metody v technologické přípravě výroby 7. Software SYSKLASS 8. Výpočet strojního času pro základní technologické metody 10. Výpočet velikosti výrobní dávky 11. Metodika výběru optimální varianty výrob. postupu 12. Typová a skupinová technologie
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Studium metodou řešení problémů, Přednáška
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 32 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 45 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| jmenovat jednotlivé technolodické metody používané ve strojírenské výrobě, od výroby polotovarů, přes opracování jednotlivých součástí až po jejich montáž v konečný výrobek |
| vysvětlit vztah mezi kinematikou obráběcích strojů a typickým tvarem povrchu, pro jehož výrobu jsou vhodné |
| popsat ke každé základní technologické metodě kromě principu také používané nářadí (nástroje, měřidla, přípravky) a technologické podmínky při kterých změna tvaru probíhá (technologické, řezné podmínky) |
| Odborné dovednosti |
|---|
| navrhnout vhodný stroj, nástroje a upnutí a určit řezné podmínky |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
| bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
| bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
| bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
| bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
| bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
| Orientovat se v metodách strojírenských technologií |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| popsat, co je technologický postup, jaké jsou jeho druhy a formy, jaké se na něj kladou požadavky, jaké jsou jeho formální náležitosti a jak se liší jeho podrobnost s ohledem na objem výroby |
| popsat členění postupu na operace, úseky, úkony a pohyby |
| klasifikovat správně jednotlivé složky spotřeby času ve výrobě |
| Odborné dovednosti |
|---|
| vypracovat výrobní postup středně složité součásti včetně stanovení technologických podmínek práce a časové náročnosti jednotlivých výrobních operací |
| prověřit možnosti vícestrojové obsluhy a určit velikost výrobní dávky |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| Orientovat se v moderních technologiích výroby |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Řešení problémů, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Řešení problémů, |
| Praktická cvičení s ukázkami |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Výstupní projekt, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Průběžné hodnocení, |
| Popsat jednotlivé metody moderních technologií v souvislostech |
|
Doporučená literatura
|
-
Scallan, Peter. Process Planning. Oxford: Butterworth-Heinemann, 2003. ISBN 0 7506 6129 6.
|