|
Vyučující
|
-
Šlajchová Kateřina, Mgr.
-
Vašíček Vladimír, Mgr.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Anatomická a neurofyziologická podstata individuálně optimálního držení těla. Hodnocení úrovně posturální funkce (statické a dynamické složky). Posturální poruchy a jejich prevence. Didaktické zásady sestavování pohybového programu u dětí mladšího školního věku. Dechová cvičení. Primární prevence vybraných civilizačních chorob. 2. Nácvik a zdokonalení dvou vybraných závodních plaveckých způsobů, startovního skoku a základních technik vodní záchrany. Organizační a právní zajištění výuky plavání na základních školách.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Skupinová výuka, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Cvičení
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 30 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 10 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 30 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 15 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| aplikovat znalosti z biologie člověka v rozsahu učebních programů středních škol a teoretických předmětů z přechozího studia předmětu KTV/TV1 |
| Odborné dovednosti |
|---|
| ovládat praktické dovednosti získané z předchozího studia tělesné výchovy na základní a střední škole a předmětů KTV/TV1, KTV/TV2 |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vysvětlit neurofyziologické zákonitosti řízení pohybu |
| sestavit obsah pohybové aktivity pro primární prevenci vybraných civilizačních chorob |
| vysvětlit technicky správně a v souladu s pravidly plavání minimálně dva plavecké způsoby |
| objasnit organizační a právní aspekty výuky plavání na základních školách v ČR |
| Odborné dovednosti |
|---|
| aplikovat hodnocení statické a dynamické složky posturální funkce |
| aplikovat neurofyziologické zákonitosti řízení pohybu je při sestavování spontánní a řízené pohybové aktivity v prostředí základní školy |
| aplikovat uvolňovací, protahovací a posilovací kompenzační cvičení ve školním prostředí |
| ukázat technicky správně a v souladu s pravidly plavání minimálně dva plavecké způsoby |
| aplikovat základy záchrany tonoucího a dopomoci unavenému plavci |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Skupinová výuka, |
| Samostudium, |
| Samostatná práce studentů, |
| Individuální konzultace, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností, |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Samostatná práce studentů, |
| Diskuse, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Test, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Seminární práce, |
| Průběžné hodnocení, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Individuální prezentace, |
| Sebehodnocení, |
|
Doporučená literatura
|
-
Bursová, M. Kompenzační cvičení.. Praha : Grada, 2005.
-
Dobešová, P. Základy zdravotního cvičení.. Ostrava : DOMIGA, 2006.
-
Hoch, Miloslav. Plavání : Teorie a didaktika : Učebnice pro posl. stud. oboru tělesná výchova a sport. 1. vyd. Praha : SPN, 1983.
-
Krištofič, J. Gymnastika pro zdravotní a kondiční účely.. Praha : ISV, 2000.
-
Máček, M., Máčková, J. Fyziologie tělesných cvičení.. Praha : Onyx, 1995.
-
Mencl, Václav. Didaktika plavání : Určeno pro posl. učitelství všeobec. vzdělávacích předmětů. Plzeň : Pedagogická fakulta, 1988. ISBN 80-7043-003-6.
-
Motyčka Jaroslav a kol. Teorie plaveckých sportů. MU Brno, 2001. ISBN 80-210-2711-8.
|