Předmět: Tělesná výchova 3

« Zpět
Název předmětu Tělesná výchova 3
Kód předmětu KTV/9TV3
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Chytrá Iva, Mgr.
  • Levora Jan, Mgr.
Obsah předmětu
1. Anatomická a neurofyziologická podstata individuálně optimálního držení těla. Hodnocení úrovně posturální funkce (statické a dynamické složky). Posturální poruchy a jejich prevence. Didaktické zásady sestavování pohybového programu u dětí mladšího školního věku. Dechová cvičení. Primární prevence vybraných civilizačních chorob. 2. Nácvik a zdokonalení dvou vybraných závodních plaveckých způsobů, startovního skoku a základních technik vodní záchrany. Organizační a právní zajištění výuky plavání na základních školách.

Studijní aktivity a metody výuky
Skupinová výuka, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Cvičení
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 30 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 10 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 30 hodin za semestr
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 15 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
aplikovat znalosti z biologie člověka v rozsahu učebních programů středních škol a teoretických předmětů z přechozího studia předmětu KTV/TV1
Odborné dovednosti
ovládat praktické dovednosti získané z předchozího studia tělesné výchovy na základní a střední škole a předmětů KTV/TV1, KTV/TV2
Výsledky učení
Odborné znalosti
vysvětlit neurofyziologické zákonitosti řízení pohybu
sestavit obsah pohybové aktivity pro primární prevenci vybraných civilizačních chorob
vysvětlit technicky správně a v souladu s pravidly plavání minimálně dva plavecké způsoby
objasnit organizační a právní aspekty výuky plavání na základních školách v ČR
Odborné dovednosti
aplikovat hodnocení statické a dynamické složky posturální funkce
aplikovat neurofyziologické zákonitosti řízení pohybu je při sestavování spontánní a řízené pohybové aktivity v prostředí základní školy
aplikovat uvolňovací, protahovací a posilovací kompenzační cvičení ve školním prostředí
ukázat technicky správně a v souladu s pravidly plavání minimálně dva plavecké způsoby
aplikovat základy záchrany tonoucího a dopomoci unavenému plavci
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Cvičení (praktické činnosti),
Skupinová výuka,
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Individuální konzultace,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností,
Cvičení (praktické činnosti),
Samostatná práce studentů,
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Sebehodnocení,
Doporučená literatura
  • Bursová, M. Kompenzační cvičení.. Praha : Grada, 2005.
  • Dobešová, P. Základy zdravotního cvičení.. Ostrava : DOMIGA, 2006.
  • Hoch, Miloslav. Plavání : Teorie a didaktika : Učebnice pro posl. stud. oboru tělesná výchova a sport. 1. vyd. Praha : SPN, 1983.
  • Krištofič, J. Gymnastika pro zdravotní a kondiční účely.. Praha : ISV, 2000.
  • Máček, M., Máčková, J. Fyziologie tělesných cvičení.. Praha : Onyx, 1995.
  • Mencl, Václav. Didaktika plavání : Určeno pro posl. učitelství všeobec. vzdělávacích předmětů. Plzeň : Pedagogická fakulta, 1988. ISBN 80-7043-003-6.
  • Motyčka Jaroslav a kol. Teorie plaveckých sportů. MU Brno, 2001. ISBN 80-210-2711-8.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr