Vyučující
|
-
Němečková Monika, Mgr. Ph.D.
-
Chytrá Iva, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
ZÁKLADNÍ GYMNASTIKA Gymnastické názvosloví. Správné držení těla. Metodická návaznost cvičení pro správné držení těla. Uvolňovací, protahovací a posilovací cvičení. Struktura rušné a průpravné části vyučovací jednotky. Cvičení jednotlivců a dvojic bez náčiní a s náčiním. TEORIE TĚLESNÝCH CVIČENÍ Anatomická podstata vzpřímeného držení těla. Správné držení těla. Tělesná cvičení. Pohybové schopnosti - struktura, diagnostika, metody rozvoje. Motorický vývoj. Ontogeneze motoriky. DIDAKTIKA GYMNASTIKY Názvosloví cvičení na nářadí. Bezpečnost, dopomoc a záchrana. Průpravná cvičení specializované gymnastické přípravy - zpevňovací, kotoulová, odrazová, doskoková, rotační, balanční cvičení. Základní cvičební tvary gymnastiky.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Skupinová výuka, Kooperativní výuka, Diskuse, Individuální konzultace, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Samostudium literatury, Přednáška, Cvičení
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 20 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 26 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 40 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 13 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit základní pojmy z biologie člověka v rozsahu učebních programů středních škol |
Odborné dovednosti |
---|
provést základní lokomoční pohyby a pohybové dovednosti bez zdravotního omezení nutné pro absolvování praktické výuky tělesné výchovy na 1. stupni ZŠ |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- objasnit anatomickou podstatu vzpřímeného držení těla a rozlišit "správné" a vadné držení těla |
- vysvětlit problematiku tělesných cvičení |
- rozeznat pohybové schopnosti z hlediska jejich struktury, diagnostiky a metod rozvoje |
- popsat motorický vývoj a ontogenezi motoriky |
- vysvětlit metodiku nácviku gymnastických dovedností v rozsahu 1. stupně ZŠ |
- používat gymnastické názvosloví |
Odborné dovednosti |
---|
- aplikovat teoretické poznatky do praktické výuky |
- provést vybrané cviky ze základní gymnastiky přesně a s vědomou kontrolou |
- sestavit rušnou a průpravnou část vyučovací jednotky dle didaktických doporučení |
- přesně provést vybrané cvičební tvary z gymnastiky (sportovní a rytmické) |
- provést účelnou dopomoc u jednotlivých cvičebních tvarů z gymnastiky |
- sestavit a aplikovat jednoduchý lidový (country) tanec |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Řešení problémů, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Přednáška založená na výkladu, |
Situační učení (vč. micro-teachingu), |
Přednáška s demonstrací, |
Odborné dovednosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Situační učení (vč. micro-teachingu), |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Skupinová prezentace, |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Skupinová prezentace, |
Sebehodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Vzájemné hodnocení studentů, |
Sebehodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Appelt, Karel; Libra, Miroslav. Gymnastické názvosloví : Určeno pro posl. fak. tělesné vých. a sportu, fak. pedagog. [Část] 2., Názvosloví cvičení akrobatických a cvičení na nářadí. Praha : SPN, 1987.
-
Bursová, M. Kompenzační cvičení. Praha : Grada, 2005.
-
Bursová, Marta; Rubáš, Karel. Základy teorie tělesných cvičení. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 2001. ISBN 80-7082-822-6.
-
Donnelly, Frances Cleland. Developmental physical education for all children. 2017. ISBN 978-1-4504-4157-5.
-
Dvořáková, Hana. Cvičíme a hrajeme si. 1. vyd. Olomouc : Hanex, 1995. ISBN 80-85783-07-X.
-
Graham, George. Teaching children physical education - becoming a master teacher. Champaign: Human Kinetics, 2001. ISBN 0-7360-3335-1.
-
Hájek, Jeroným. Antropomotorika. 2., přeprac. vyd. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-7290-598-0.
-
Krištofič, Jaroslav. Gymnastická příprava sportovce. Praha, 2000.
-
Krištovič, J. Gymnastika pro zdravotní a kondiční účely. 1. vyd. Praha : ISV nakladatelství, 2000. ISBN 80-85866-54-4.
-
MALMBERG, Eric. Gymnastics fun and games. Champaign: Human Kinetics, 1999. ISBN 0-88011-710-9.
-
MIHULE, J., ŠŤASTNÁ, D. Rytmická gymnastika.. Praha: Karolinum,, 1993.
-
MITCHELL, Debby, Barbara DAVIS a Raim LOPEZ. Teaching FUNdamental gymnastics skills. Champaign: Human Kinetics, 2002. ISBN 0-7360-0124-7.
-
SKOPOVÁ, Marie a Miroslav ZÍTKO. Základní gymnastika. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2637-6.
-
Svatoň, Vratislav; Zámostná, Alena. Gymnastika : Metodické listy cvičení v akrobacii a na nářadí. 1. vyd. Olomouc : Hanex, 1993. ISBN 80-900925-9-4.
-
WERNER, Peter H. Teaching children gymnastics. Champaign: Human Kinetics, 2004. ISBN 0-7360-4434-5.
-
Zvonař, Martin; Duvač, Igor. Antropomotorika pro magisterský program tělesná výchova a sport. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5380-9.
|