Předmět: Úvod do studia tělesné výchovy a základy gymnastiky

« Zpět
Název předmětu Úvod do studia tělesné výchovy a základy gymnastiky
Kód předmětu KTV/9UZG
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Němečková Monika, Mgr. Ph.D.
  • Chytrá Iva, Mgr.
Obsah předmětu
ZÁKLADNÍ GYMNASTIKA Gymnastické názvosloví. Správné držení těla. Metodická návaznost cvičení pro správné držení těla. Uvolňovací, protahovací a posilovací cvičení. Struktura rušné a průpravné části vyučovací jednotky. Cvičení jednotlivců a dvojic bez náčiní a s náčiním. TEORIE TĚLESNÝCH CVIČENÍ Anatomická podstata vzpřímeného držení těla. Správné držení těla. Tělesná cvičení. Pohybové schopnosti - struktura, diagnostika, metody rozvoje. Motorický vývoj. Ontogeneze motoriky. DIDAKTIKA GYMNASTIKY Názvosloví cvičení na nářadí. Bezpečnost, dopomoc a záchrana. Průpravná cvičení specializované gymnastické přípravy - zpevňovací, kotoulová, odrazová, doskoková, rotační, balanční cvičení. Základní cvičební tvary gymnastiky.

Studijní aktivity a metody výuky
Skupinová výuka, Kooperativní výuka, Diskuse, Individuální konzultace, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Samostudium literatury, Přednáška, Cvičení
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 20 hodin za semestr
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 26 hodin za semestr
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 40 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 13 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vysvětlit základní pojmy z biologie člověka v rozsahu učebních programů středních škol
Odborné dovednosti
provést základní lokomoční pohyby a pohybové dovednosti bez zdravotního omezení nutné pro absolvování praktické výuky tělesné výchovy na 1. stupni ZŠ
Obecné způsobilosti
mgr. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky,
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
Výsledky učení
Odborné znalosti
- objasnit anatomickou podstatu vzpřímeného držení těla a rozlišit "správné" a vadné držení těla
- vysvětlit problematiku tělesných cvičení
- rozeznat pohybové schopnosti z hlediska jejich struktury, diagnostiky a metod rozvoje
- popsat motorický vývoj a ontogenezi motoriky
- vysvětlit metodiku nácviku gymnastických dovedností v rozsahu 1. stupně ZŠ
- používat gymnastické názvosloví
Odborné dovednosti
- aplikovat teoretické poznatky do praktické výuky
- provést vybrané cviky ze základní gymnastiky přesně a s vědomou kontrolou
- sestavit rušnou a průpravnou část vyučovací jednotky dle didaktických doporučení
- přesně provést vybrané cvičební tvary z gymnastiky (sportovní a rytmické)
- provést účelnou dopomoc u jednotlivých cvičebních tvarů z gymnastiky
- sestavit a aplikovat jednoduchý lidový (country) tanec
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Cvičení (praktické činnosti),
Řešení problémů,
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Přednáška založená na výkladu,
Situační učení (vč. micro-teachingu),
Přednáška s demonstrací,
Odborné dovednosti
Cvičení (praktické činnosti),
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Demonstrace dovedností,
Prezentace práce studentů,
Situační učení (vč. micro-teachingu),
Obecné způsobilosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Skupinová prezentace,
Kombinovaná zkouška,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Průběžné hodnocení,
Skupinová prezentace,
Sebehodnocení,
Obecné způsobilosti
Kombinovaná zkouška,
Vzájemné hodnocení studentů,
Sebehodnocení,
Doporučená literatura
  • Appelt, Karel; Libra, Miroslav. Gymnastické názvosloví : Určeno pro posl. fak. tělesné vých. a sportu, fak. pedagog. [Část] 2., Názvosloví cvičení akrobatických a cvičení na nářadí. Praha : SPN, 1987.
  • Bursová, M. Kompenzační cvičení. Praha : Grada, 2005.
  • Bursová, Marta; Rubáš, Karel. Základy teorie tělesných cvičení. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 2001. ISBN 80-7082-822-6.
  • Donnelly, Frances Cleland. Developmental physical education for all children. 2017. ISBN 978-1-4504-4157-5.
  • Dvořáková, Hana. Cvičíme a hrajeme si. 1. vyd. Olomouc : Hanex, 1995. ISBN 80-85783-07-X.
  • Graham, George. Teaching children physical education - becoming a master teacher. Champaign: Human Kinetics, 2001. ISBN 0-7360-3335-1.
  • Hájek, Jeroným. Antropomotorika. 2., přeprac. vyd. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-7290-598-0.
  • Krištofič, Jaroslav. Gymnastická příprava sportovce. Praha, 2000.
  • Krištovič, J. Gymnastika pro zdravotní a kondiční účely. 1. vyd. Praha : ISV nakladatelství, 2000. ISBN 80-85866-54-4.
  • MALMBERG, Eric. Gymnastics fun and games. Champaign: Human Kinetics, 1999. ISBN 0-88011-710-9.
  • MIHULE, J., ŠŤASTNÁ, D. Rytmická gymnastika.. Praha: Karolinum,, 1993.
  • MITCHELL, Debby, Barbara DAVIS a Raim LOPEZ. Teaching FUNdamental gymnastics skills. Champaign: Human Kinetics, 2002. ISBN 0-7360-0124-7.
  • SKOPOVÁ, Marie a Miroslav ZÍTKO. Základní gymnastika. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2637-6.
  • Svatoň, Vratislav; Zámostná, Alena. Gymnastika : Metodické listy cvičení v akrobacii a na nářadí. 1. vyd. Olomouc : Hanex, 1993. ISBN 80-900925-9-4.
  • WERNER, Peter H. Teaching children gymnastics. Champaign: Human Kinetics, 2004. ISBN 0-7360-4434-5.
  • Zvonař, Martin; Duvač, Igor. Antropomotorika pro magisterský program tělesná výchova a sport. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5380-9.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr