Předmět: Zdravotně orientované pohybové aktivity

« Zpět
Název předmětu Zdravotně orientované pohybové aktivity
Kód předmětu KTV/9ZOPA
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Chytrá Iva, Mgr.
  • Levora Jan, Mgr.
Obsah předmětu
1. Anatomická a neurofyziologická podstata individuálně optimálního držení těla. Hodnocení úrovně posturální funkce (statické a dynamické složky). Posturální poruchy a jejich prevence. Didaktické zásady sestavování pohybového programu u dětí mladšího školního věku. Dechová cvičení. Primární prevence vybraných civilizačních chorob. 2. Úvod do problematiky aplikovaných pohybových aktivit. Charakteristika různých druhů postižení. Legislativní zásady integrace postiženého žáka v současném školském systému. Praktické možnosti integrace postiženého žáka do vyučování tělesné výchovy na 1. stupni ZŠ. Individuální potřeby v rámci vyučování tělesné výchovy. Pohybová aktivita postižených jedinců a její význam v životě postižených osob. 3. Nácvik a zdokonalení plaveckých způsobů, startovního skoku a základních technik vodní záchrany. Organizační a právní zajištění výuky plavání na základních školách.

Studijní aktivity a metody výuky
Skupinová výuka, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Cvičení
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 52 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 20 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 25 hodin za semestr
  • E-learning [dáno e-learningovým kurzem] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
aplikovat znalosti z biologie člověka v rozsahu učebních programů středních škol a teoretických předmětů z přechozího studia předmětu KTV/TV1
Odborné dovednosti
ovládat praktické dovednosti získané z předchozího studia tělesné výchovy na základní a střední škole a předmětů KTV/TV1, KTV/TV2
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
Výsledky učení
Odborné znalosti
vysvětlit neurofyziologické zákonitosti řízení pohybu
sestavit obsah pohybové aktivity pro primární prevenci vybraných civilizačních chorob
vysvětlit technicky správně a v souladu s pravidly plavání minimálně dva plavecké způsoby
objasnit organizační a právní aspekty výuky plavání na základních školách v ČR
Odborné dovednosti
aplikovat hodnocení statické a dynamické složky posturální funkce
aplikovat neurofyziologické zákonitosti řízení pohybu při sestavování spontánní a řízené pohybové aktivity v prostředí základní školy
aplikovat uvolňovací, protahovací a posilovací kompenzační cvičení ve školním prostředí
ukázat technicky správně a v souladu s pravidly plavání minimálně dva plavecké způsoby
aplikovat základy záchrany tonoucího a dopomoci unavenému plavci
Obecné způsobilosti
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Cvičení (praktické činnosti),
Skupinová výuka,
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Individuální konzultace,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností,
Cvičení (praktické činnosti),
Samostatná práce studentů,
Diskuse,
Obecné způsobilosti
Cvičení (praktické činnosti),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Sebehodnocení,
Obecné způsobilosti
Sebehodnocení,
Doporučená literatura
  • Bursová Marta. Kompenzační cvičení: uvolňovací, protahovací, posilovací. Praha, 2005. ISBN 80-247-0948-1.
  • Čechovská, Irena; Miler, Tomáš. Plavání. 2., upr. vyd. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2154-5.
  • Dobešová, P. Základy zdravotního cvičení.. Ostrava : DOMIGA, 2006.
  • Dvořák, Jan. Optimalizace výukového programu plavání dětí mladšího školního věku. Plzeň : Západočeská univerzita. Fakulta pedagogická, 2004.
  • Krištofič, J. Gymnastika pro zdravotní a kondiční účely.. Praha : ISV, 2000.
  • Kudláček, Martin. Aplikované pohybové aktivity osob s tělesným postižením. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3938-9.
  • Levitová, Andrea; Hošková, Blanka. Zdravotně-kompenzační cvičení. 1. vydání. 2015. ISBN 978-80-247-4836-8.
  • Motyčka Jaroslav a kol. Teorie plaveckých sportů. MU Brno, 2001. ISBN 80-210-2711-8.
  • Panská, Svatava. Aplikované pohybové aktivity osob se sluchovým postižením. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3655-5.
  • Pokorný, Ivan. Zdravotní tělesná výchova pro 1. stupeň základní školy. 1. část, Pracovní sešit. Vyd. 2. Ústí nad Labem : Pedagogická fakulta Univerzity J. E. Purkyně, 2000. ISBN 80-7044-318-9.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr