Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Didaktické aspekty rozvoje pohybových schopností. Specifika posilování mládeže, žen a seniorů. Základy didaktiky tělesné výchovy (didakticko-organizační formy práce, didaktické řídící styly, didaktické zásady, metody a postupy, struktura cvičební jednotky). Zásobník posilovacích cvičení vybraných povrchově uložených svalů (bez náčiní, s náčiním a pomocí posilovacích strojů). Prostřednictvím zpětné vazby jejich přesné provádění, s vědomou kontrolou a optimálním dýcháním. Praktický nácvik plaveckých způsobů kraul, znak a prsa. Praktický nácvik dovedností vodní záchrany. Cvičení a hry ve vodě. Organizační a právní aspekty pohybových aktivit ve vodě. Pohybová rekreace ve vodním prostředí, pohybové aktivity u jedinců s oslabením v rámci vodního prostředí. Wellness a vodní sporty. Preventivní působení vodního prostředí v oblasti zdravého životního stylu klientů v lázeňském prostředí.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 26 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 12 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
používat znalostí na úrovni výuky tělesné výchovy na střední škole |
Odborné dovednosti |
---|
užívat pohybových dovedností na úrovni výuky tělesné výchovy na střední škole |
předvést a vysvětlit základní plavecké způsoby |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
rozeznat a popsat závodní plavecké způsoby, startovní skoky a obrátky, vysvětlit principy plavání pod vodou |
objasnit aplikaci didaktických zásad, vyučovacích postupů a metod do plánovaného pedagogického procesu |
objasnit a zdůvodnit právní, organizační a zdravotní pozadí pohybových aktivit ve vodě |
Odborné dovednosti |
---|
prakticky aplikovat základní didaktické zásady, vyučovací postupy a metody do cvičebního procesu |
používat v souladu s pravidly plavání všechny závodní plavecké způsoby |
aplikovat obrátky a startovní skoky v proměnných podmínkách plavecké praxe |
prakticky vést pohybovou jednotku zdravotního zaměření pro vybranou skupinu klientů |
používat dovednosti na úrovni základů užitého plavání |
prakticky vést pohybovou jednotku kondičního zaměření pro vybranou skupinu klientů |
správně a erudovaně předvést optimální nastavení segmentů těla v rámci pohybové terapie |
předvést technicky správně základní plavecké způsoby |
předvést a vysvětlit praktickou dopomoc a záchranu unavenému plavci či tonoucímu |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Skupinová výuka, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
E-learning, |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
E-learning, |
Demonstrace dovedností, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Sebehodnocení, |
Průběžné hodnocení, |
Seminární práce, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Odborné dovednosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Vzájemné hodnocení studentů, |
Doporučená literatura
|
-
Bursová,M. Kompenzační cvičení. Praha, 2005.
-
Čechovská, Irena; Miler, Tomáš. Didaktika plavání. Praha, Karolinum, 2019. ISBN 9788024642833.
-
Čechovská, Irena; Miler, Tomáš. Plavání. 2., upr. vyd. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2154-5.
-
Motyčka Jaroslav a kol. Teorie plaveckých sportů. MU Brno, 2001. ISBN 80-210-2711-8.
-
Motyčka, Jaroslav. Teorie plaveckých sportů : plavání, synchronizované plavání, vodní pólo, skoky do vody, záchrana tonoucích. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2001. ISBN 80-210-2711-8.
|