|
Vyučující
|
-
Keshmiri Neghab Tomáš, Mgr. Ph.D.
-
Čechurová Adéla, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do předmětu didaktika školní tělesné výchovy, poučení o dodržování pravidel BOZP ve výuce. 2. Vyučovací jednotka ve školní TV z hlediska didaktických, fyziologických, sociologických a psychologických aspektů. 3. Základy reflexe a evaluace výuky pro potřeby tělovýchovné a sportovní praxe. 4. Organizační formy tělovýchovného procesu. 5. Didakticko-organizační formy v tělesné výchově. 6. Didakticko-organizační formy v tělesné výchově. 7. Vyučovací způsoby, postupy a metody. 8. Didaktické řídicí styly v tělesné výchově. 9. Učivo ve školní tělesné výchově. 10. Žák ve výchovně vzdělávacím procesu. 11. Rámcový a školní vzdělávací program a práce s ním. 12. Didaktické zásady vyučovacího procesu. 13. Závěrečné shrnutí a evaluace.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Individuální konzultace, Samostatná práce studentů, Studium textů, Přednáška
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 13 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 10 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 13 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 10 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 10 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 5 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| používat základní terminologii a názvosloví všech oblastí tělesné výchovy a sportu |
| zdůvodnit anatomicko - fyziologickou podstatu pohybové činnosti ve vztahu k vzdělávacímu obsahu tělesné výchovy na střední škole |
| Odborné dovednosti |
|---|
| stanovit obsahovou náplň jednotlivých částí vyučovací jednotky TV na střední škole |
| navrhnout metodiku nácviku pohybových dovedností a rozvoje pohybových schopností v jednotlivých sportovních odvětvích |
| aplikovat teoretické poznatky do praktických vyučovacích jednotek s různým zaměřením, s různým využitím náčiní a nářadí |
| navrhnout způsoby organizace výuky vzhledem k zachování efektivity a bezpečnosti tělovýchovného procesu |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| používat základní pojmy didaktiky TV a jejich modifikace |
| aktivně užívat didaktickou terminologii |
| vymezit obsahovou a organizační náplň jednotlivých částí vyučovací jednotky TV na střední škole |
| Odborné dovednosti |
|---|
| aplikovat základní didaktické zásady, vyučovací způsoby, postupy a metody ve vyučování tělesné výchovy na střední škole |
| používat aktivně základními prvky optimalizace a efektivizace ve vyučování tělesné výchovy |
| modifikovat jednotlivé prvky z vyučovacího procesu do tvorby pohybově rekreačních programů a různých typů vyučovacích jednotek |
| sestavit a graficky zapsat přípravu na vyučovací jednotku TV, doložit hospitační záznam z vyučovací jednotky TV |
| navrhnout modelovou vyučovací jednotku a zdůvodnit její strukturu a využití didaktických řídících stylů |
| kriticky zhodnotit práci kolegy, posoudit uzlová místa práce učitele TV |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Přednáška založená na výkladu, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Demonstrace dovedností, |
| Skupinová výuka, |
| Kooperativní výuka, |
| Diskuse, |
| Prezentace práce studentů, |
| Individuální konzultace, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Řešení problémů, |
| Demonstrace dovedností, |
| Prezentace práce studentů, |
| Kooperativní výuka, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Test, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Sebehodnocení, |
| Seminární práce, |
| Individuální prezentace, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Individuální prezentace, |
| Sebehodnocení, |
| Vzájemné hodnocení studentů, |
|
Doporučená literatura
|
-
CANGELOSI, J. S. Strategie řízení třídy : jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-118-2.
-
HNÍZDILOVÁ, M. Tělovýchovné chvilky, aneb, pohyb nejen v tělesné výchově. Brno: MU. 2006.
-
KOLÁŘ, Z., VALIŠOVÁ, A. Analýza vyučování. Praha: Grada, 2009.
-
Kyriacou, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-022-7.
-
Schmidt, Richard A.; Wrisberg, Craig A. Motor learning and performance : a situation-based learning approach. 4nd ed. Champaign : Human Kinetics, 2008. ISBN 978-0-7360-6964-X.
-
Vilímová, Vlasta. Didaktika tělesné výchovy. Brno : Paido, 2002. ISBN 80-7315-033-6.
|