Předmět: Didaktika TV 1 ZŠ

« Zpět
Název předmětu Didaktika TV 1 ZŠ
Kód předmětu KTV/DI1ZS
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pugner Marek, Mgr. Ph.D.
  • Kadlecová Vladimíra, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Úvod do předmětu didaktika školní tělesné výchovy, poučení o dodržování pravidel BOZP ve výuce. 2. Vyučovací jednotka ve školní TV z hlediska didaktických, fyziologických, sociologických a psychologických aspektů. 3. Základy reflexe a evaluace výuky pro potřeby tělovýchovné a sportovní praxe. 4. Organizační formy tělovýchovného procesu. 5. Didakticko-organizační formy v tělesné výchově. 6. Didakticko-organizační formy v tělesné výchově. 7. Vyučovací způsoby, postupy a metody. 8. Didaktické řídicí styly v tělesné výchově. 9. Učivo ve školní tělesné výchově. 10. Žák ve výchovně vzdělávacím procesu. 11. Rámcový a školní vzdělávací program a práce s ním. 12. Didaktické zásady vyučovacího procesu. 13. Závěrečné shrnutí a evaluace.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Přednáška s analýzou videozáznamu, Přednáška s praktickými aplikacemi, Skupinová výuka, Kooperativní výuka, Diskuse, Přednáška, Seminář
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 13 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 5 hodin za semestr
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 10 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 13 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 10 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
používat základní terminologii a názvosloví všech oblastí tělesné výchovy a sportu
zdůvodnit anatomicko - fyziologickou podstatu pohybové činnosti ve vztahu k vzdělávacímu obsahu tělesné výchovy na základní škole
Odborné dovednosti
stanovit obsahovou náplň jednotlivých částí vyučovací jednotky TV na základní škole
navrhnout metodiku nácviku pohybových dovedností a rozvoje pohybových schopností v jednotlivých sportovních odvětvích
aplikovat teoretické poznatky do praktických vyučovacích jednotek s různým zaměřením, s různým využitím náčiní a nářadí
navrhnout způsoby organizace výuky vzhledem k zachování efektivity a bezpečnosti tělovýchovného procesu
Výsledky učení
Odborné znalosti
používat základní pojmy didaktiky TV a jejich modifikace
aktivně užívat didaktickou terminologii
definovat obsahovou náplň a organizaci jednotlivých částí vyučovací jednotky TV na základní škole
Odborné dovednosti
aplikovat základní didaktické zásady, vyučovací způsoby, postupy a metody ve vyučování tělesné výchovy na základní škole
používat aktivně základní prvky optimalizace a efektivizace ve vyučování tělesné výchovy
modifikovat jednotlivé prvky z vyučovacího procesu do tvorby pohybově rekreačních programů a různých typů vyučovacích jednotek
navrhnout modelovou vyučovací jednotku a zdůvodnit její strukturu a využití didaktických řídících stylů
vnímat žáka ve výuce jako subjekt i objekt výchovně vzdělávacího procesu
evaluovat práci učitele školní tělesné výchovy na základně odborného pozorování
analyzovat uzlové body výuky a navrhnout případné alterace
autoevaluovat svoji vyučovací činnost na základě zpětné vazby žáků či pozorujících kolegů
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Přednáška založená na výkladu,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Demonstrace dovedností,
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Diskuse,
Individuální konzultace,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Sebehodnocení,
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • CANGELOSI, J. S. Strategie řízení třídy : jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-118-2.
  • HNÍZDILOVÁ, M. Tělovýchovné chvilky. Brno, 2006. ISBN 8021040106.
  • Kolář, Zdeněk; Vališová, Alena. Analýza vyučování. Vyd. 1. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2857-5.
  • Kyriacou, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-022-7.
  • Schmidt, Richard A.; Wrisberg, Craig A. Motor learning and performance : a situation-based learning approach. 4nd ed. Champaign : Human Kinetics, 2008. ISBN 978-0-7360-6964-X.
  • Vilímová, Vlasta. Didaktika tělesné výchovy. Brno : Paido, 2002. ISBN 80-7315-033-6.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr