Předmět: Didaktika TV 2 SŠ

« Zpět
Název předmětu Didaktika TV 2 SŠ
Kód předmětu KTV/DI2S
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pugner Marek, Mgr. Ph.D.
  • Kadlecová Vladimíra, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Předem strukturovaná reflexe didaktické praxe z předmětu KTV/PPXS na cvičné střední škole. Poučení o dodržování pravidel BOZP ve výuce. 2. Problematika hodnocení a klasifikace ve cvičných třídách. 3. - 4. Vyučovací jednotka venku - reflexe praxe. 5. - 6. Vyučovací jednotka v tělocvičně - gymnastika - reflexe praxe. 7. - 8. Vyučovací jednotka v tělocvičně - atletika - reflexe praxe. 9. - 10. Vyučovací jednotka v tělocvičně - sportovní hry - reflexe praxe. 11. Vyučovací jednotka v tělocvičně - úpoly - reflexe praxe. 12. - 13. Vyučovací jednotka v tělocvičně - netradiční sportovní hry - reflexe praxe.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s analýzou videozáznamu, Kooperativní výuka, Diskuse, Dialogická výuka, Individuální konzultace, Studijní praxe, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Studium textů, Přednáška
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 15 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 15 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
používat didaktickou terminologii, pojmy didaktiky TV a jejich modifikace z předchozího předmětu KTV/DI1SS
užívat odborné znalosti osvojené v průběhu předchozího studia
Odborné dovednosti
stanovit metodiku nácviku pohybových dovedností v jednotlivých sportovních odvětvích
aplikovat teoretické poznatky do praktických vyučovacích jednotek
popsat hospitační záznam ze sledované vyučovací jednotky
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
mgr. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky,
Výsledky učení
Odborné znalosti
vysvětlit zákonitosti procesu motorického učení
určit pravidla adekvátního rozložení zatížení v jednotlivých částech vyučovací jednotky TV
popsat emočně motivační podněty a socializační podněty v jednotlivých fázích vyučovací jednotky TV
Odborné dovednosti
aplikovat předem strukturovanou reflexi praxe
popsat a zhodnotit hospitační záznam
provést analýzu fyzického zatížení žáka ve vyučovací jednotce TV s využitím sledování TF a doložit grafickým záznamem
posoudit efektivitu vyučovací činnosti prostřednictvím chronometráže
popsat a objasnit klíčové body ve vedení a organizaci vyučovací jednotky TV na cvičné střední škole pomocí videozáznamu
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Řešení problémů,
Individuální konzultace,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Diskuse,
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Řešení problémů,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Sebehodnocení,
Vzájemné hodnocení studentů,
Obecné způsobilosti
Vzájemné hodnocení studentů,
Sebehodnocení,
Doporučená literatura
  • CANGELOSI, J. S. Strategie řízení třídy : jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-118-2.
  • Čapek Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.
  • Franz-Peter Schimunek. Slovní hodnocení žáků. Praha: Portál, 1993.
  • Kyriacou, Ch. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 1996.
  • Lochmanová, L., Mazal, F. Učitel tělesné výchovy mezi paragrafy. Olomouc, 1998.
  • Slavík, J., Hajerová-Mullerová, L., Soukupová, P. et al. Reflexe a hodnocení kvality výuky. Plzeň: Západočeská univerzita, 2019.
  • Vilímová, Vlasta. Didaktika tělesné výchovy. Vyd. 2., přeprac., (1. vyd. v MU). Brno : Masarykova univerzita, 2009. ISBN 978-80-210-4936-9.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr