Lecturer(s)
|
-
Pugner Marek, Mgr. Ph.D.
-
Kadlecová Vladimíra, Mgr. Ph.D.
|
Course content
|
- - personality of a teacher of physical education, typology of a teacher of P.E. - a pupil in educational process - physical fitness in school conception - evaluation and classification in physical education process - diagnostics, evidence, control, educational methods in physical education process - planning in physical education process - a plan of thematic unit made by a teacher of P.E. - evaluation of work of a teacher of P.E. - inspection in class - legal conditions in physical education processes - nontraditional ways of teaching in physical education processes - didactic technique and its use in physical education processes - to become acquainted with training (model) school - to become acquainted with conditions and preparation for lessons - to become acquainted with training (model) teachers - to become acquainted with model preparation for the teaching unit - problems of evaluation and marking in training (model) classes - inspection in the training (model) class + analysis - practical presentation - teaching of physical education lessons at basic school - self-evaluation after student´s own practical presentation - outdoor teaching unit - preparation, performance, analysis - teaching unit in a gym - gymnastics - preparation, performance, analysis - teaching unit in a gym - athletics - preparation, performance, analysis - teaching unit in a gym - sports games - preparation, performance, analysis - teaching unit in a gym - basics of combative sports - preparation, performance, analysis - teaching unit in a gym - nontraditional games - preparation, performance, analysis - inspection in the class focused on technique and methodology, on organization and leading of teaching, on communication, educational and social effect, on monitoring and measuring of exercise, pedagogical and lost time
|
Learning activities and teaching methods
|
Lecture supplemented with a discussion, Lecture with a video analysis, Lecture with practical applications, Cooperative instruction, Project-based instruction, Discussion, Instruction based on dialogue, Multimedia supported teaching, Lecture, Seminar
- Graduate study programme term essay (40-50)
- 40 hours per semester
- Presentation preparation (report) (1-10)
- 5 hours per semester
- Practical training (number of hours)
- 39 hours per semester
- Preparation for an examination (30-60)
- 30 hours per semester
- Contact hours
- 26 hours per semester
- Preparation for formative assessments (2-20)
- 20 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
používat základní pojmy didaktiky TV a jejich modifikace z předchozího předmětu DI1SZ |
užívat didaktickou terminologii. |
Skills |
---|
stanovit metodiku nácviku pohybových dovedností v jednotlivých sportovních odvětvích |
používat zásady rozcvičení, kompenzace a relaxace v tělesné výchově |
aplikovat teoretické poznatky do praktických vyučovacích jednotek |
vysvětlit, zařadit a popsat hospitační záznam ze sledované vyučovací jednotky |
rozeznat rozdíly mezi didaktickým řešením a aplikací pro základní a střední školy |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
vysvětlit a navrhnout využití didaktických řídících stylů ve vyučování tělesné výchovy |
zařazovat tělesnou zdatnost ve školním pojetí jako zdravotně orientovanou zdatnost |
objasnit právní podmínky i možnosti učitele v tělovýchovných procesech na základní škole |
Skills |
---|
zdůvodnit hodnocení a klasifikaci v tělovýchovném procesu |
aplikovat netradiční způsoby vyučování v tělovýchovných procesech |
používat nejmodernější didaktickou techniku, připravovat poutavé učební činnosti v TV na základní škole |
používat diagnostiku, evidenci a kontrolu v tělovýchovném procesu jako neoddělitelnou součást vyučovacího procesu |
sestavit různé typy plánů a zařadit je jako praktickou pomoc pro systematiku práce učitele TV |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Lecture |
Lecture with a video analysis |
Lecture supplemented with a discussion |
Multimedia supported teaching |
Skills |
---|
Seminar |
Project-based instruction |
Cooperative instruction |
Interactive lecture |
Discussion |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Combined exam |
Test |
Skills |
---|
Skills demonstration during practicum |
Seminar work |
Self-evaluation |
Individual presentation at a seminar |
Recommended literature
|
-
Angela Clow, Sarah Edmunds. Physical activity and mental Health. Human Kinetics, 2014. ISBN 978-1450434331.
-
Bursová, M. Kompenzační cvičení. Praha: Grada, 2005.
-
Cangelosi, James S. Strategie řízení třídy : jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Vyd. 3. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-406-0.
-
ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod.. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.
-
Čapek, Robert. Učitel a rodič : spolupráce, třídní schůzka, komunikace. Vyd. 1. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4640-1.
-
Fosterová, R., Hantingerová, K. 85 her pro zlepšení kondice dětí. Praha: portál, 1997.
-
Fromel, K. Programované vyučování v TV. Olomouc, 1984.
-
Fromel, K. Úvod do did. těl. výchovy. Olomouc, 1987.
-
Frömel, Karel. Vyučovací jednotka tělesné výchovy : Určeno pro stud. tělesné výchovy. 1. vyd. Olomouc : Univ. Palackého, 1983.
-
Hnízdilová, M. Tělovýchovné chvilky. Brno: MU, 2006.
-
Hošek, V, Rychtecký, A. Motorické učení. Praha, UK, 1975.
-
Hrabinec, Jiří. Tělesná výchova pro učitele na 2. stupni základních škol. Vydání první. 2017. ISBN 978-80-246-3625-2.
-
Choutka, M., Brklová, D., Votík, J. Motorické uučení v tělovýchovné a sportovní praxi. Plzeň: FPE, 1999.
-
Jonášová, D., Micháková, J., Mužík, V. Učení v pohybu aneb výuka pro neposedy. Brno: MU, 2006.
-
Kostková, J. Didaktika školní tělesné výchovy. Praha: SPN, 1981.
-
Kyriacou, Ch. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 1996.
-
Lochmanová, L., Mazal, F. Učitel tělesné výchvy mezi paragrafy. Olomouc: Hanex, 1998.
-
Mužík, Vladislav. Tělesná výchova a zdraví : zdravotně orientované pojetí tělesné výchovy pro 1. stupeň ZŠ. 1. vyd. Olomouc : Hanex, 1997. ISBN 80-85783-17-7.
-
Perič, T. Sportovní příprava dětí. Praha: Grada, 2004.
-
Plíva, M. Klasifikace ve školní TV. Praha, 1989.
-
Rubáš, K. Sportovní příprava. Plzeň: ZČU, 1996.
-
Rychtecký, Antonín; Fialová, Ludmila. Didaktika školní tělesné výchovy. Praha : Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-127-7.
-
Schmidt, Richard A.; Wrisberg, Craig A. Motor learning and performance : a situation-based learning approach. 4nd ed. Champaign : Human Kinetics, 2008. ISBN 978-0-7360-6964-X.
-
Vilímová, Vlasta. Didaktika tělesné výchovy. Brno : Paido, 2002. ISBN 80-7315-033-6.
-
Votík, J., Bursová, M. Přehled metod stimulace motorických skochpností. Plzeň: ZČU, 1998.
|