Předmět: Didaktika 3 TV SŠ

« Zpět
Název předmětu Didaktika 3 TV SŠ
Kód předmětu KTV/DI3SS
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Papoušek Johan Petrus Wilhelmus, Doc. PaedDr. CSc.
  • Pugner Marek, Mgr. Ph.D.
  • Kadlecová Vladimíra, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Plánování v tělovýchovném procesu. 2. Plán tématického celku. 3. Právní podmínky Tv procesu. 4. Legislativa v procesu školní Tv. 5. Netradiční způsoby výuky školní Tv. 6. Didaktická technika ve vyučovacím procesu školní Tv. 7. Pohybově rekreační programy vhodné pro různé věkové skupiny. 8. Optimalizace a efektivizace ve vyučování Tv. 9. Kinestetický učební styl. 10.Didaktické zásady ve vyučovacím procesu Tv. 11.Didaktika aplikované tělesné výchovy. 12.Zdravotní aspekty školní TV, prevence a řešení úrazů ve školní Tv. 13. Gradace výstupové praxe studentů na cvičné střední škole s plněním dílčích úkolů - chronometráž, sledování TF, hospitace, videozáznam. Autoevaluace a předem strukturovaná reflexe výstupové praxe v návaznosti na znalosti a dovednosti získané v předmětech KTV/DI1SS, DI2SS, PPXS.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 15 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 13 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 15 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 15 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
užívat znalosti získané v průběhu studia do své pedagogické činnosti (zejména z předmětu KTV/DI1SS, KTV/PPXS, KTV/DI2S)
Odborné dovednosti
aplikovat dovednosti získané v průběhu studia do své pedagogické činnosti (zejména z předmětu KTV/DI1SS, KTV/PPXS, KTV/DI2S)
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
mgr. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu,
Výsledky učení
Odborné znalosti
vymezit problematiku právních a legislativních podmínek ve vyučovacím procesu školní TV
vysvětlit využití didaktických zásad ve vyučování školní TV
objasnit problematiku aplikované tělesné výchovy a zařazování kinestetického učebního stylu
Odborné dovednosti
objasnit právní podmínky i možnosti učitele v tělovýchovných procesech na střední škole
používat aktivně základní prvky optimalizace a efektivizace ve vyučování tělesné výchovy
zdůvodnit hodnocení a klasifikaci v tělovýchovném procesu
používat nejmodernější didaktickou techniku, připravovat poutavé učební činnosti v TV na střední škole
sestavit různé typy plánů a zařadit je jako praktickou pomoc pro systematiku práce učitele TV
objektivizovat a optimalizovat vyučovací proces TV na základě získaných dat v rámci výstupové praxe (předem strukturovaná reflexe)
Obecné způsobilosti
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Seminární výuka (diskusní metody),
Odborné dovednosti
Skupinová výuka,
Seminární výuka (diskusní metody),
Demonstrace dovedností,
Individuální konzultace,
Diskuse,
Klinická praxe pod dohledem,
Obecné způsobilosti
Řešení problémů,
Demonstrace dovedností,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Test,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Sebehodnocení,
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Vzájemné hodnocení studentů,
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Sebehodnocení,
Vzájemné hodnocení studentů,
Doporučená literatura
  • CANGELOSI, J. S. Strategie řízení třídy : jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-118-2.
  • Čapek Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.
  • David Kirk, Doune Macdonald, Mary O'Sullivan. Handbook of Physical Education. ISBN 9781446206997.
  • Janík, Tomáš. Metodologické problémy výzkumu didaktických znalostí obsahu. Brno: Paido, 2008. ISBN 978-80-7315-165-2.
  • Lochmanová, L., Mazal, F. Učitel tělesné výchovy mezi paragrafy. Olomouc, 1998.
  • Slavík, J., Hajerová-Mullerová, L., Soukupová, P. et al. Reflexe a hodnocení kvality výuky. Plzeň: Západočeská univerzita, 2019.
  • Vilímová, Vlasta. Didaktika tělesné výchovy. Vyd. 2., přeprac., (1. vyd. v MU). Brno : Masarykova univerzita, 2009. ISBN 978-80-210-4936-9.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr