Vyučující
|
-
Papoušek Johan Petrus Wilhelmus, Doc. PaedDr. CSc.
-
Pugner Marek, Mgr. Ph.D.
-
Kadlecová Vladimíra, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Plánování v tělovýchovném procesu. 2. Plán tématického celku. 3. Právní podmínky Tv procesu. 4. Legislativa v procesu školní Tv. 5. Netradiční způsoby výuky školní Tv. 6. Didaktická technika ve vyučovacím procesu školní Tv. 7. Pohybově rekreační programy vhodné pro různé věkové skupiny. 8. Optimalizace a efektivizace ve vyučování Tv. 9. Kinestetický učební styl. 10.Didaktické zásady ve vyučovacím procesu Tv. 11.Didaktika aplikované tělesné výchovy. 12.Zdravotní aspekty školní TV, prevence a řešení úrazů ve školní Tv. 13. Gradace výstupové praxe studentů na cvičné střední škole s plněním dílčích úkolů - chronometráž, sledování TF, hospitace, videozáznam. Autoevaluace a předem strukturovaná reflexe výstupové praxe v návaznosti na znalosti a dovednosti získané v předmětech KTV/DI1SS, DI2SS, PPXS.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 15 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 13 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 15 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 15 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
užívat znalosti získané v průběhu studia do své pedagogické činnosti (zejména z předmětu KTV/DI1SS, KTV/PPXS, KTV/DI2S) |
Odborné dovednosti |
---|
aplikovat dovednosti získané v průběhu studia do své pedagogické činnosti (zejména z předmětu KTV/DI1SS, KTV/PPXS, KTV/DI2S) |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vymezit problematiku právních a legislativních podmínek ve vyučovacím procesu školní TV |
vysvětlit využití didaktických zásad ve vyučování školní TV |
objasnit problematiku aplikované tělesné výchovy a zařazování kinestetického učebního stylu |
Odborné dovednosti |
---|
objasnit právní podmínky i možnosti učitele v tělovýchovných procesech na střední škole |
používat aktivně základní prvky optimalizace a efektivizace ve vyučování tělesné výchovy |
zdůvodnit hodnocení a klasifikaci v tělovýchovném procesu |
používat nejmodernější didaktickou techniku, připravovat poutavé učební činnosti v TV na střední škole |
sestavit různé typy plánů a zařadit je jako praktickou pomoc pro systematiku práce učitele TV |
objektivizovat a optimalizovat vyučovací proces TV na základě získaných dat v rámci výstupové praxe (předem strukturovaná reflexe) |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Odborné dovednosti |
---|
Skupinová výuka, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Demonstrace dovedností, |
Individuální konzultace, |
Diskuse, |
Klinická praxe pod dohledem, |
Obecné způsobilosti |
---|
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Sebehodnocení, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Vzájemné hodnocení studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Sebehodnocení, |
Vzájemné hodnocení studentů, |
Doporučená literatura
|
-
CANGELOSI, J. S. Strategie řízení třídy : jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-118-2.
-
Čapek Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.
-
David Kirk, Doune Macdonald, Mary O'Sullivan. Handbook of Physical Education. ISBN 9781446206997.
-
Janík, Tomáš. Metodologické problémy výzkumu didaktických znalostí obsahu. Brno: Paido, 2008. ISBN 978-80-7315-165-2.
-
Lochmanová, L., Mazal, F. Učitel tělesné výchovy mezi paragrafy. Olomouc, 1998.
-
Slavík, J., Hajerová-Mullerová, L., Soukupová, P. et al. Reflexe a hodnocení kvality výuky. Plzeň: Západočeská univerzita, 2019.
-
Vilímová, Vlasta. Didaktika tělesné výchovy. Vyd. 2., pĹeprac., (1. vyd. v MU). Brno : Masarykova univerzita, 2009. ISBN 978-80-210-4936-9.
|