Předmět: Didaktika pohybových aktivit A

« Zpět
Název předmětu Didaktika pohybových aktivit A
Kód předmětu KTV/DPAA
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kadlecová Vladimíra, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Úvod do předmětu didaktika pohybových aktivit a jejich význam pro zdraví. Poučení BOZP. 2. Obecné zásady sestavení cvičební jednotky, bezpečnostní zásady provozování pohybových aktivit ve skupině i individuálně. 3. Cvičební jednotka z hlediska didaktických, fyziologických, sociologických a psychologických aspektů. 4. Efektivita cvičební jednotky z hlediska použití organizačních a didakticko-organizačních forem. 5. Efektivita cvičební jednotky z hlediska použití vyučovacích způsobů, postupů a metod, didaktických řídících stylů. 6. Testování a diagnostika zdravotně-orientované zdatnosti. 7. Plánování fyzického rozvoje a diagnostika tělesné zdatnosti. 8. Prevence sedavého způsobu života, kinestetický učební styl. 9. Orientační posouzení kvality posturální funkce ve vztahu ke zdraví. 10. Pohybová rekreace v různých podmínkách působení. 11. Pohybové aktivity cílené pro různé věkové skupiny. 12. Pohybová aktivita u jedinců se specifickými potřebami. 13. Závěrečná diskuse a evaluace.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 26 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 5 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
používat základní terminologii a názvosloví z oblasti tělesné výchovy a sportu
zdůvodnit anatomicko - fyziologickou podstatu pohybové činnosti ve vztahu ke zdraví
Odborné dovednosti
aplikovat teoretické poznatky do praktických vyučovacích jednotek
navrhnout způsoby organizace výuky vzhledem k zachování efektivity a bezpečnosti tělovýchovného procesu
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
Výsledky učení
Odborné znalosti
- aktivně využívat a aplikovat teoretické znalosti a terminologii obecné a oborové didaktiky
- vypracovat a obhájit písemnou přípravu na metodický výstup - navrhnout a aplikovat alternativy pohybových činností vzhledem ke specifikům cílové skupiny
- odborně zdůvodnit, zhodnotit a obhájit výběr prostředků a metod, reagovat na připomínky vyučujícího
Odborné dovednosti
- sestavit a metodicky správně vést cvičební jednotku na předem vybrané téma
- navrhovat a aplikovat alternativy pohybových činností vzhledem ke specifikům cílové skupiny
- zhodnotit praktický výsledek metodického výstupu, zdůvodnit a obhájit svou volbu
Obecné způsobilosti
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Prezentace práce studentů,
Samostatná práce studentů,
Individuální konzultace,
Odborné dovednosti
Cvičení (praktické činnosti),
Demonstrace dovedností,
Seminární výuka (diskusní metody),
Obecné způsobilosti
Cvičení (praktické činnosti),
Samostatná práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Vzájemné hodnocení studentů,
Odborné dovednosti
Individuální prezentace,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Sebehodnocení,
Doporučená literatura
  • Fojtík, Igor. Vybrané kapitoly z rekreologie. 1. vydání. 2011. ISBN 978-80-7368-990-2.
  • Fromel, K. Vyučovací jednotka tělesné výchovy: Určeno pro studium tělesné výchovy. Olomouc, 1983.
  • Hnízdilová, Michaela. Tělovýchovné chvilky, aneb, pohyb nejen v tělesné výchově. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2006. ISBN 80-120-4010-6.
  • Kostková, J. Didaktika školní tělesné výchovy. Praha, 1995.
  • LEVITOVÁ, A., HOŠKOVÁ, B. Zdravotně-kompenzační cvičení. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-4836-.
  • Rychtecký, Antonín; Fialová, Ludmila. Didaktika školní tělesné výchovy. Praha : Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-127-7.
  • ZUMR, T. Kondiční příprava dětí a mládeže. Praha: Grada. 2019.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr