Vyučující
|
-
Kadlecová Vladimíra, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do předmětu didaktika pohybových aktivit a jejich význam pro zdraví. Poučení BOZP. 2. Obecné zásady sestavení cvičební jednotky, bezpečnostní zásady provozování pohybových aktivit ve skupině i individuálně. 3. Cvičební jednotka z hlediska didaktických, fyziologických, sociologických a psychologických aspektů. 4. Efektivita cvičební jednotky z hlediska použití organizačních a didakticko-organizačních forem. 5. Efektivita cvičební jednotky z hlediska použití vyučovacích způsobů, postupů a metod, didaktických řídících stylů. 6. Testování a diagnostika zdravotně-orientované zdatnosti. 7. Plánování fyzického rozvoje a diagnostika tělesné zdatnosti. 8. Prevence sedavého způsobu života, kinestetický učební styl. 9. Orientační posouzení kvality posturální funkce ve vztahu ke zdraví. 10. Pohybová rekreace v různých podmínkách působení. 11. Pohybové aktivity cílené pro různé věkové skupiny. 12. Pohybová aktivita u jedinců se specifickými potřebami. 13. Závěrečná diskuse a evaluace.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 26 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 5 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
používat základní terminologii a názvosloví z oblasti tělesné výchovy a sportu |
zdůvodnit anatomicko - fyziologickou podstatu pohybové činnosti ve vztahu ke zdraví |
Odborné dovednosti |
---|
aplikovat teoretické poznatky do praktických vyučovacích jednotek |
navrhnout způsoby organizace výuky vzhledem k zachování efektivity a bezpečnosti tělovýchovného procesu |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- aktivně využívat a aplikovat teoretické znalosti a terminologii obecné a oborové didaktiky |
- vypracovat a obhájit písemnou přípravu na metodický výstup - navrhnout a aplikovat alternativy pohybových činností vzhledem ke specifikům cílové skupiny |
- odborně zdůvodnit, zhodnotit a obhájit výběr prostředků a metod, reagovat na připomínky vyučujícího |
Odborné dovednosti |
---|
- sestavit a metodicky správně vést cvičební jednotku na předem vybrané téma |
- navrhovat a aplikovat alternativy pohybových činností vzhledem ke specifikům cílové skupiny |
- zhodnotit praktický výsledek metodického výstupu, zdůvodnit a obhájit svou volbu |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Prezentace práce studentů, |
Samostatná práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostatná práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Vzájemné hodnocení studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Sebehodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Fojtík, Igor. Vybrané kapitoly z rekreologie. 1. vydání. 2011. ISBN 978-80-7368-990-2.
-
Fromel, K. Vyučovací jednotka tělesné výchovy: Určeno pro studium tělesné výchovy. Olomouc, 1983.
-
Hnízdilová, Michaela. Tělovýchovné chvilky, aneb, pohyb nejen v tělesné výchově. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2006. ISBN 80-120-4010-6.
-
Kostková, J. Didaktika školní tělesné výchovy. Praha, 1995.
-
LEVITOVÁ, A., HOŠKOVÁ, B. Zdravotně-kompenzační cvičení. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-4836-.
-
Rychtecký, Antonín; Fialová, Ludmila. Didaktika školní tělesné výchovy. Praha : Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-127-7.
-
ZUMR, T. Kondiční příprava dětí a mládeže. Praha: Grada. 2019.
|