Předmět: Didaktika rekreačně-pohybových aktivit

« Zpět
Název předmětu Didaktika rekreačně-pohybových aktivit
Kód předmětu KTV/DRPA
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Mistrová Zdeňka, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Teoretická část: 1. Úvod do pedagogiky volnočasových pohybových aktivit. 2. Didaktické zásady aplikované na pohybovou rekreaci. 3. Věkové zvláštnosti pedagogického procesu. 4. Tělesná výchova a sport seniorů. 5. Plánování (cvičební jednotka, tématický plán, dlouhodobý plán) 6. Typy cvičebních jednotek. 6. Pedagogické hodnocení, diagnostika. 7. Zážitková pedagogika. Praktická část: Realizace cvičebních jednotek pro různé typy cílových skupin (rodiče s dětmi, předškoláci, mladší školní věk, starší školní věk, senioři, pacienti - kardiaci, obézní, cukrovkáři apod.)

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Studium metodou řešení problémů, Přednáška, Přednáška s demonstrací, Seminář
  • Kontaktní výuka - 52 hodin za semestr
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 20 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 40 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 40 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Studenti mají základní znalosti z oboru rekreologie, pohybová rekreace a prevence civilizačních chorob
Odborné dovednosti
Studenti aplikují teoretické poznatky do praktických činností.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Student ovládá plánování cvičebních jednotek dle aspektů cílové skupiny (pohybová rekreace různých věkových skupin dětí, dospělých a seniorů), prožitkovou a zážitkovou pedagogikou.
Odborné dovednosti
Student bez potíží aplikuje znalosti při přípravě cvičební jednotky určené pro různé cílové skupiny, prakticky vede cvičební jednotku a je schopen autoevaluace svého pedagogického výkonu.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky,
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s diskusí,
Odborné dovednosti
Řešení problémů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Demonstrace dovedností,
Samostudium,
Prezentace práce studentů,
Diskuse,
Obecné způsobilosti
Řešení problémů,
Samostatná práce studentů,
Demonstrace dovedností,
Kooperativní výuka,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Test,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Výstupní projekt,
Vzájemné hodnocení studentů,
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Vzájemné hodnocení studentů,
Formativní hodnocení,
Sebehodnocení,
Doporučená literatura
  • Blair, Steven N.,; Haskell, William L.; Bouchard, Claude. Physical activity and health. Champaign : Human Kinetics, 2007. ISBN 0-7360-5092-2.
  • Bös, Klaus,; Brehm, Walter. Handbuch Gesundheitssport. 2., vollständig neu bearbeitete Aufl. Schorndorf : Hofmann, 2006. ISBN 978-3-7780-1702-9.
  • Časopisecká literatura. Der Laufer, Medizin und Sport, Muscle a fitness.
  • Hendl, Jan; Dobrý, Lubomír. Zdravotní benefity pohybových aktivit : monitorování, intervence, evaluace. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-2000-8.
  • Hošek, Petr. Racionální pohybová aktivita a zdraví - různá onemocnění, různé mechanismy účinku. MEDI 98. Prevence v medicíně Plzeň : Lékařská faku. 1998.
  • McMurran, Mary; Khalifa, Najat; Gibbon, Simon. Forensic mental health/. 1st pub. Cullompton : Willan Publishing, 2009. ISBN 978-1-84392-389-3.
  • Placheta, Zdeněk. Youth and Physical Activity : The development of some functional and morphological indices in 12-15 year old boys with different motor activity. 1. vyd. Brno : Univerzita J.E. Purkyně, 1980.
  • Štilec, M. Program aktivního stylu života pro seniory. Portál, 2004.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr