Vyučující
|
-
Chytrá Iva, Mgr.
-
Němečková Monika, Mgr. Ph.D.
-
Stašková Renata, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Bezpečnost, dopomoc a záchrana při gymnastických cvičeních. Průpravná cvičení specializované gymnastické přípravy - zpevňovací, kotoulová, odrazová, doskoková, rotační, balanční cvičení. Základní cvičební tvary gymnastiky (cvičení akrobatická, cvičení na nářadí). Základní informace a praktické provedení vybraných pohybových a sportovních her. Praktická organizace pohybových her. Seznámení s metodickými postupy při nácviku manipulačních dovedností a jejich praktické osvojení (manipulace s míčem horními i dolními končetinami, hry s pomůckami - florbal, frisbee aj.). Seznámení s nácvikem základních atletických dovedností (běh prostý, překážkový, štafetový, skok daleký a vysoký, hod míčkem). Psychomotorické hry na rozvoj kinestetického vnímání, komunikace a spolupráce. Psychomotorické hry a cvičení s využitím tradičního i netradičního náčiní a různých pomůcek. Hodnocení úrovně držení těla u dětí (statické a dynamické složky). Posturální poruchy a jejich prevence formou her a vhodných cvičení; cvičení na plosku nohy. Překážkové dráhy pro rozvoj různých druhů lokomoce a jako prevence vadného držení těla.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 40 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 52 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 8 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 5 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
vymezit základní pojmy z anatomie a fyziologie v rozsahu SŠ a terminologicky popisovat pohybové činnosti. |
Odborné dovednosti |
---|
disponovat se základními gymnastickými, atletickými a herními dovednostmi v rozsahu učiva SŠ. Předpokládáme kvalitativní zdokonalování pohybových dovedností. |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
rozpoznat základní svalové skupiny a jejich funkci popsat správné držení těla a jeho odlišnosti aktivně používat sportovní terminologii a gymnastické názvosloví |
Odborné dovednosti |
---|
teoretické znalosti a praktické dovednosti aplikuje do cvičebních jednotek v mateřské škole - je schopen demonstrovat vybrané pohybové dovednosti - dovede analyzovat podstatné momenty (uzlové body) v rámci motorického učení dětí předškolního věku student dokáže popsat, vysvětlit a demonstrovat soubor pohybových činností a psychomotorických her bude schopen realizovat pohybové hry a hravá a zábavná cvičení v procesu a prostředí předškolní výchovy |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Kooperativní výuka, |
Demonstrace dovedností, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Sebehodnocení, |
Skupinová prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Bursová,M. Kompenzační cvičení. Praha, 2005.
-
Krištofič, J. Gymnastická příprava sportovce. Praha, 2004.
-
MALMBERG, Eric. Gymnastics fun and games. Champaign: Human Kinetics, 1999. ISBN 0-88011-710-9.
-
Perič, Tomáš. Sportovní příprava dětí. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4218-2.
-
Volfová, H., Kolovská, I. Předškoláci v pohybu 2.. Praha, 2009.
-
Volfová,H., Kolovská,I. Předškoláci v pohybu 1. Praha, 2008.
-
Volfová,H., Kolovská,I. Předškoláci v pohybu 3. Praha, 2011.
-
Werner, Peter H. Teaching children gymnastics. 2nd ed. Champaign : Human Kinetics, 2004. ISBN 0-7360-4434-5.
|