Předmět: Didaktika rozvoje pohybové gramotnosti

« Zpět
Název předmětu Didaktika rozvoje pohybové gramotnosti
Kód předmětu KTV/DRPG
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Chytrá Iva, Mgr.
  • Němečková Monika, Mgr. Ph.D.
  • Stašková Renata, Mgr.
Obsah předmětu
Bezpečnost, dopomoc a záchrana při gymnastických cvičeních. Průpravná cvičení specializované gymnastické přípravy - zpevňovací, kotoulová, odrazová, doskoková, rotační, balanční cvičení. Základní cvičební tvary gymnastiky (cvičení akrobatická, cvičení na nářadí). Základní informace a praktické provedení vybraných pohybových a sportovních her. Praktická organizace pohybových her. Seznámení s metodickými postupy při nácviku manipulačních dovedností a jejich praktické osvojení (manipulace s míčem horními i dolními končetinami, hry s pomůckami - florbal, frisbee aj.). Seznámení s nácvikem základních atletických dovedností (běh prostý, překážkový, štafetový, skok daleký a vysoký, hod míčkem). Psychomotorické hry na rozvoj kinestetického vnímání, komunikace a spolupráce. Psychomotorické hry a cvičení s využitím tradičního i netradičního náčiní a různých pomůcek. Hodnocení úrovně držení těla u dětí (statické a dynamické složky). Posturální poruchy a jejich prevence formou her a vhodných cvičení; cvičení na plosku nohy. Překážkové dráhy pro rozvoj různých druhů lokomoce a jako prevence vadného držení těla.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 40 hodin za semestr
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 52 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 8 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 5 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vymezit základní pojmy z anatomie a fyziologie v rozsahu SŠ a terminologicky popisovat pohybové činnosti.
Odborné dovednosti
disponovat se základními gymnastickými, atletickými a herními dovednostmi v rozsahu učiva SŠ. Předpokládáme kvalitativní zdokonalování pohybových dovedností.
Výsledky učení
Odborné znalosti
rozpoznat základní svalové skupiny a jejich funkci popsat správné držení těla a jeho odlišnosti aktivně používat sportovní terminologii a gymnastické názvosloví
Odborné dovednosti
teoretické znalosti a praktické dovednosti aplikuje do cvičebních jednotek v mateřské škole - je schopen demonstrovat vybrané pohybové dovednosti - dovede analyzovat podstatné momenty (uzlové body) v rámci motorického učení dětí předškolního věku student dokáže popsat, vysvětlit a demonstrovat soubor pohybových činností a psychomotorických her bude schopen realizovat pohybové hry a hravá a zábavná cvičení v procesu a prostředí předškolní výchovy
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Cvičení (praktické činnosti),
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Diskuse,
Odborné dovednosti
Cvičení (praktické činnosti),
Kooperativní výuka,
Demonstrace dovedností,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Průběžné hodnocení,
Test,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Sebehodnocení,
Skupinová prezentace,
Doporučená literatura
  • Bursová,M. Kompenzační cvičení. Praha, 2005.
  • Krištofič, J. Gymnastická příprava sportovce. Praha, 2004.
  • MALMBERG, Eric. Gymnastics fun and games. Champaign: Human Kinetics, 1999. ISBN 0-88011-710-9.
  • Perič, Tomáš. Sportovní příprava dětí. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4218-2.
  • Volfová, H., Kolovská, I. Předškoláci v pohybu 2.. Praha, 2009.
  • Volfová,H., Kolovská,I. Předškoláci v pohybu 1. Praha, 2008.
  • Volfová,H., Kolovská,I. Předškoláci v pohybu 3. Praha, 2011.
  • Werner, Peter H. Teaching children gymnastics. 2nd ed. Champaign : Human Kinetics, 2004. ISBN 0-7360-4434-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr