Předmět: Didaktika tělesné výchovy

« Zpět
Název předmětu Didaktika tělesné výchovy
Kód předmětu KTV/DTV4
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kašparová Kateřina, Mgr.
  • Kundrát Vladimír, Doc. Ph.D.
  • Levora Jan, Mgr.
Obsah předmětu
Vyučovací jednotka TV z hlediska didaktických, sociologických a psychologických aspektů. Rozbor jednotlivých částí vyučovací jednotky TV a metody hodnocení účinnosti. Didakticko-organizační formy práce. Didaktické řídící styly. Didaktické aspekty motorického učení. Didaktika rozvoje pohybových schopností. Aplikace teoretických poznatků z didaktiky TV a didaktik jednotlivých sportů. Hospitace ve vyučovacích jednotkách TV v různých věkových kategoriích. Příprava studentů a praktické výstupy. Praktický nácvik plaveckých způsobů a dovedností vodní záchrany, náslechy ve středisku plavecké výuky Lochotín, organizační a právní aspekty výuky plavání.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Kooperativní výuka, Diskuse, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Cvičení
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 10 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 22 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
dosažení výstupů z učení předmětu KTV/DTV2
Výsledky učení
student používá základní pojmy didaktiky tělesné výchovy, vysvětlí nezbytnosti a variabilnosti didakticko-organizačních forem práce tělovýchovného procesu, aplikuje základní didaktické zásady, vyučovací způsoby, postupy a metody do výuky, modifikuje jednotlivé prvky z vyučovacího procesu do tvorby pohybově rekreačních programů. Zhodnotí činnost učitele i žáků v tělesné výchově a objektivizuje hodnocení výuky na základě dat a videozáznamu získaných ve vyučovacím procesu. Student používá dva závodní plavecké způsoby, ukáže praktickou dopomoc a záchranu unavenému plavci či tonoucímu, objasní právní a organizační pozadí výuky plavání
Vyučovací metody
Přednáška s diskusí,
Cvičení (praktické činnosti),
Řešení problémů,
Demonstrace dovedností,
Kooperativní výuka,
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Individuální konzultace,
Diskuse,
Hodnotící metody
Test,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • Fromel, K. Vyučovací jednotka tělesné výchovy: Určeno pro studium tělesné výchovy. Olomouc, 1983.
  • Motyčka, J. a kol. Teorie plaveckých sportů. Brno, 2001.
  • Mužík, V. Tělesná výchova a zdraví: zdravotně orientované pojetí tělesné výchovy pro 1. stupeň ZŠ. Olomouc, 1997.
  • Rychtecký, A., Fialová, L. Didaktika školní tělesné výchovy. Praha, 1995.
  • Votík, J., Bursová, M. Přehled metod stimulace motorických schopností. Plzeň, 1994.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr