Lecturer(s)
|
-
Stašková Renata, Mgr.
-
Mistrová Zdeňka, Mgr. Ph.D.
-
Chytrá Iva, Mgr.
-
Levytska Jana, Mgr. Ph.D.
|
Course content
|
Basic organizational forms of school physical education. Lesson of P.E. in term of didactic, sociological and psychological aspects. Analysis of individual parts of P.E. lesson and methods of evaluation of efficiency. Organizational forms of work. Didactic control styles. Didactic aspects of motor learning. Didactics of development of movement abilities. Control, planning and evaluation. Application of theoretical knowledge from didactics of P.E. and didactics of individual sports. Inspection in lessons of P.E. at the first level of elementary school. Thematic plan and its verifying in practice. Preparation and practical presentations of students in individual lessons of P.E. at the first level of elementary school with various emphasis, written records of inspection in class, evaluation of educational units and a teacher.
|
Learning activities and teaching methods
|
Interactive lecture, Lecture supplemented with a discussion, Lecture with a video analysis, Cooperative instruction, Discussion, One-to-One tutorial, Internship, Skills demonstration, Task-based study method, Individual study, Students' self-study, Practicum
- Practical training (number of hours)
- 26 hours per semester
- Individual project (40)
- 5 hours per semester
- Presentation preparation (report) (1-10)
- 3 hours per semester
- Preparation for laboratory testing; outcome analysis (1-8)
- 8 hours per semester
- Graduate study programme term essay (40-50)
- 20 hours per semester
- Contact hours
- 26 hours per semester
- Preparation for an examination (30-60)
- 50 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
explain and apply the methodology of training movement skills in individual sports |
popsat a vysvětlit zásady rozcvičení, kompenzace a relaxace v tělesné výchově na 1. stupni základní školy |
stanovit vhodnou formu komunikace s dětmi při pohybových aktivitách |
Skills |
---|
apply the principles of warm-up, compensation and relaxation in physical education at primary school level 1 |
aplikovat metodiku nácviku pohybových dovedností v jednotlivých sportovních odvětvích podle cílové skupiny dětí |
Competences |
---|
N/A |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
apply the basic concepts of didactics of physical education, explain the necessity and variability of organizational forms and didactic-organizational forms of work of the physical education process |
objasnit činnost učitele i žáků v tělesné výchově a objektivizovat hodnocení výuky na základě dat a videozáznamu získaných ve vyučovacím procesu |
vysvětlit a zhodnotit vlastní didaktickou činnost v tělesné výchově |
Skills |
---|
use modern didactic technology in the physical education process |
aplikovat základní didaktické zásady, vyučovací způsoby, postupy a metody do výuky tělesné výchovy na 1. stupni základní školy |
modifikovat jednotlivé prvky z vyučovacího procesu do tvorby pohybově rekreačních programů |
na základě sestavených plánů zpracovat různé typy vyučovacích jednotek TV s vhodným pohybovým obsahem |
Competences |
---|
N/A |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Lecture with a video analysis |
Lecture supplemented with a discussion |
Interactive lecture |
Internship |
Task-based study method |
Cooperative instruction |
Self-study of literature |
Individual study |
One-to-One tutorial |
Discussion |
Skills |
---|
Practicum |
Field trip |
Skills demonstration |
Cooperative instruction |
Textual studies |
Students' portfolio |
Competences |
---|
Task-based study method |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Combined exam |
Skills demonstration during practicum |
Seminar work |
Continuous assessment |
Self-evaluation |
Skills |
---|
Skills demonstration during practicum |
Individual presentation at a seminar |
Continuous assessment |
Self-evaluation |
Competences |
---|
Self-evaluation |
Recommended literature
|
-
www.tv4.ktv-plzen.cz.
-
BELŠAN, P. Tělesná výchova pro 1.-2.roč.,3.-4.roč.,5.-8.roč. ZŠ. Praha: SPN, 1977.
-
Frömel, Karel. Vyučovací jednotka tělesné výchovy : Určeno pro stud. tělesné výchovy. 1. vyd. Olomouc : Univ. Palackého, 1983.
-
Hájková, Jana. Kapitoly z gymnastiky na 1. stupni základní školy : pro denní a distanční studium. Praha : Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2008. ISBN 978-80-7290-343-6.
-
Harris, J. Promoting active lifestyles in schools. 2019. ISBN 978-1-4925-3381-8.
-
Krištofič, Jaroslav. Pohybová příprava dětí. 1. vyd. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1636-4.
-
Mužík, Vladislav. Tělesná výchova a zdraví : zdravotně orientované pojetí tělesné výchovy pro 1. stupeň ZŠ. 1. vyd. Olomouc : Hanex, 1997. ISBN 80-85783-17-7.
-
MUŽÍK,V a KREJČÍ,M. Tělesná výchova a zdraví. Olomouc: Hanex, 1977.
-
Rychtecký, Antonín; Fialová, Ludmila. Didaktika školní tělesné výchovy. Praha : Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-127-7.
-
VILÍMOVÁ,V. Didaktika tělesné výchovy. Brno: Paido, 2002.
-
VOLFOVÁ H., KOLOVSKÁ I. Předškoláci v pohybu 2. Praha: Grada, 2009, 2009. ISBN 978-80-247-2748-6.
-
VOLFOVÁ H., KOLOVSKÁ I. Předškoláci v pohybu 3. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3590-0.
-
VOLFOVÁ H., KOLOVSKÁ I. Předškoláci v pohybu. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2317-4.
-
VOTÍK, J. a BURSOVÁ, M. Přehled metod stimulace motorických schopností. Plzeň: ZČU, 1994.
-
Werner, Peter H. Teaching children gymnastics. 2nd ed. Champaign : Human Kinetics, 2004. ISBN 0-7360-4434-5.
|