Předmět: Efektivní interpersonální komunikace

« Zpět
Název předmětu Efektivní interpersonální komunikace
Kód předmětu KTV/EFK
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Levytska Jana, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
I. Úvod do tématu komunikace A) Komunikace obecně definování tématu a pojmu - co je to, proč jí potřebujeme, jak na co nejúčinnější komunikaci komunikační proces B) Účastníci komunikace: vysílač - přijímač osobnostní psychologie - typy osobnosti/myšlení/komunikace navázání vztahu, získání důvěry jak účastníci komunikaci ovlivňují, jak v ní působí C) Složky komunikace: verbální komunikace obsah komunikace je důležitý volba terminologie, porozumění neverbální komunikace řeč těla prozradí vše hlídáme svou řeč těla, čteme jí u klientů paraverbální komunikace telefonáty, budování vztahu přátelský tón hlasu především D) Komunikační bariéry a bloky vnitřní x vnější E) Prezentace - vystupování před lidmi zásady, rady, tipy, triky struktura projevu - příprava argumentace námitky a jak s nimi zacházet II. Komunikace podnikatele a odborníka A) Jak komunikuje odborník vytváření důvěryhodnosti sebevědomí a odbornost vhodné formy a obsahy komunikace budování jména/značky B) Marketingová a obchodní komunikace C) Formy komunikace podnikatele/živnostníka: formy, jejich vlastnosti, výhody a nevýhody osobní komunikace videohovor - Google Meet, Teams, WhatsApp, FaceTime telefonní hovor e-mail webová stránka textová zpráva - sms, WhatsApp, Messenger... chat na webu sociální sítě - FB, Instagram, Twitter, LinkedIn video zprávy ručně psané vzkazy a další III. Části efektivní komunikace Z čeho se dále skládá efektivní komunikace - jak být díky komunikaci oblíbený, uznávaný a úspěšný A) Efektivní komunikace wellness/fitness specialisty důležité části efektivní komunikace otázky - typy, schopnost se ptát aktivní naslouchání - empatie parafrázování, zrcadlení kritika - konstruktivně, chytře umění dávat instrukce vlastnosti a schopnosti, které pomáhají - zdvořilost, trpělivost, umění vybudovat vztah/napojení, schopnost zacházet s argumenty komunikujeme logicky, moudře a srozumitelně očekávání není dobré zklamat redukujeme zmatení a nepochopení transparentnost - buďte průhlední, předvídatelní, upřímní flexibilita - měňte přístup dle typu a přístupu klienta - zrcadlete B) Koučink co to je a jak nám může pomoci vznik, hlavní představitelé principy, filosofie, metodika IV. Emoční inteligence, konflikty, asertivita A) Emoční inteligence jak souvisí s komunikací a naším úspěchem v životě emoce a jejich funkce v komunikaci B) Konflikty typy a zdroje konfliktů schopnost řešení a důsledky neřešení komunikace s problémovým klientem prevence C) Osobní rozvoj na poli komunikace sebeuvědomění/sebevědomí/sebedůvěra D) Komunikační styly: agresivní pasivní manipulativní (agresivně - pasivní) asertivní E) Asertivita co je to a proč je to nejefektivnější kód komunikace prvky asertivního chování asertivní práva asertivní techniky typy asertivity

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 26 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 40 hodin za semestr
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 13 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
popsat základy běžné komunikace
Odborné dovednosti
Nejsou stanoveny
Obecné způsobilosti
užívat anglický jazyk na úrovni B1 SERR
Výsledky učení
Odborné znalosti
vysvětlit efektivní komunikační postupy
popíše složky, části, styly a formy komunikace
zhodnotí výhody a nevýhody složek, částí, stylů a forem komunikace
správně užívá odbornou terminologii z oblasti komunikace
Odborné dovednosti
používat a demonstrovat efektivní komunikační postupy
rozpozná řeč těla o sebe i ostatních osob
pracovat s hlasem
efektivně prezentuje své myšlenky
chovat se asertivně
Obecné způsobilosti
chovat se sebevědoměji
Vyučovací metody
Odborné znalosti
E-learning,
Samostudium,
Individuální konzultace,
Odborné dovednosti
Cvičení (praktické činnosti),
Demonstrace dovedností,
Skupinová výuka,
Individuální konzultace,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Diskuse,
Inscenační metody, hraní rolí,
Obecné způsobilosti
Přednáška s diskusí,
Výuka podporovaná multimédii,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Sebehodnocení,
Vzájemné hodnocení studentů,
Výstupní projekt,
Obecné způsobilosti
Sebehodnocení,
Doporučená literatura
  • Buchtová, Božena. Rétorika. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-0868-X.
  • Černý, Vojtěch. Řeč těla : [neverbální komunikace pro obchodníky i běžný život]. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1658-6.
  • Fleming, Ian; Taylor, Allan J. D. Koučování. Vyd. 1. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7367-009-7.
  • Hierhold, Emil. Rétorika a prezentace : jak s jistotou působivě prezentovat a přednášet . tipy a triky pro úspěšnou prezentaci : vizuální a verbální techniky : přesvědčovací a argumentační strategie : od flipchartu po PowerPoint. Praha : Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-0782-9.
  • Maříková, Marie. Rétorika : manuál komunikačních dovedností. Praha : Professional Publishing, 2002. ISBN 80-86419-31-2.
  • Novák, Tomáš; Capponi, Věra. Asertivně do života. 3., aktualiz. a dopl. vyd. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3869-7.
  • Špačková, Alena. Moderní rétorika : jak mluvit k druhým lidem, aby nám naslouchali a rozuměli. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1704-2.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr