Vyučující
|
-
Levytska Jana, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do výuky, poučení o bezpečnosti, zápočtové požadavky, úvod do diagnostiky klienta. Studenti poučeni o BOZP. 2. Sestavování cvičebních plánů pro různé věkové a funkční skupiny jedinců, zdravotní východiska uplatňovaných programů. 3. Zdravotně orientované programy - cviky protahovací a tonizační (Pilates, Power jóga, Tai-chi). 4. Kondičně orientované programy - prvky funkčního tréninku (Flowin, TRX, kruhový trénink). 5. Zdravotně orientované programy ve venkovním prostředí (Nordic walking). 6. Zdravotní a funkční východiska pro posilování se zátěžemi a na strojích. Zásobník cviků ve fitness centrech, diagnostika a práce s klienty. 7. Diagnostika klienta z hlediska výživy, racionální strava. 8. Sestavování jídelníčku, zdravý talíř, doplňky stravy. 9. Pitný režim, zásady výživy sportovců. 10. Patologie výživy, metabolický syndrom, závislosti. 11. Meditační a relaxační cvičení, metody zmírnění stresu u klientů. 12. Preventivní diagnostika klienta, cílená terapie a její možnosti, komplexní pojetí osobnosti klienta. 13. Zápočtový test, plnění zápočtových požadavků, evaluace.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 10 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 3 hodiny za semestr
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
disponovat základními znalosti anatomie a fyziologie člověka v rozsahu učebních osnov biologie pro střední školy |
používat znalosti v rozsahu studia na úrovni výuky tělesné výchovy na střední škole |
Odborné dovednosti |
---|
užívat a aplikovat praktické dovednosti používané v rozcvičení, relaxaci a základním kondičním cvičení |
vykazovat znalost svalových testů a jejich fungování při pohybu |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
teoreticky vysvětlit základní problematiku tvorby kondičně i zdravotně zaměřených programů pro běžnou populaci i pro jedince s určitými zdravotními specifiky |
analyzovat vstupní informace a vytvořit individuálně optimální pohybový a výživový program vedoucí k ozdravění životního stylu |
Odborné dovednosti |
---|
prakticky vysvětlit a rámcově předvést cvičební postupy kondičně i zdravotně zaměřených programů pro běžnou populaci i pro jedince s určitými zdravotními specifiky |
analyzovat stav pohybového aparátu, kvality života a výživy vybraného jedince, sestavit a obhájit individuálně přizpůsobený program vedoucí k ozdravění jeho životního stylu |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Demonstrace dovedností, |
Odborné dovednosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Samostudium, |
Skupinová výuka, |
Obecné způsobilosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Řešení problémů, |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární práce, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Vzájemné hodnocení studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Vzájemné hodnocení studentů, |
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
Bean, A. Sports supplement. Bloomsbury Publishing PLC, 2015. ISBN 978-1-4729-0966-4.
-
Holeček, Václav. Stresory učitele. Department of mathematics report series. Vol. 10 I. 2002.
-
Slimáková, Margit. Velmi osobní kniha o zdraví. 2018. ISBN 978-80-265-0753-6.
-
STACKEOVA, D. Fitness programy teorie a praxe.
-
STACKEOVA, D. Fitness-metodika cvičení ve fitness centrech. Praha Karolinum, 2006.
-
Stackeová Daniela. Relaxační techniky ve sportu. Praha, 2011. ISBN 978-80-247-3646-4.
-
Tlapák, P. tonus.
-
Tlapák, P. Tvarování těla pro muže i ženy. Praha : ARSCI, 1999. ISBN 80-86078-00-0.
-
Tlapák Petr. Posilování kloubní kondice. Praha, 2014. ISBN 978-80-7420-037-3.
|