Předmět: Fit pro život

« Zpět
Název předmětu Fit pro život
Kód předmětu KTV/FFL
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Levytska Jana, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Úvod do výuky, poučení o bezpečnosti, zápočtové požadavky, úvod do diagnostiky klienta. Studenti poučeni o BOZP. 2. Sestavování cvičebních plánů pro různé věkové a funkční skupiny jedinců, zdravotní východiska uplatňovaných programů. 3. Zdravotně orientované programy - cviky protahovací a tonizační (Pilates, Power jóga, Tai-chi). 4. Kondičně orientované programy - prvky funkčního tréninku (Flowin, TRX, kruhový trénink). 5. Zdravotně orientované programy ve venkovním prostředí (Nordic walking). 6. Zdravotní a funkční východiska pro posilování se zátěžemi a na strojích. Zásobník cviků ve fitness centrech, diagnostika a práce s klienty. 7. Diagnostika klienta z hlediska výživy, racionální strava. 8. Sestavování jídelníčku, zdravý talíř, doplňky stravy. 9. Pitný režim, zásady výživy sportovců. 10. Patologie výživy, metabolický syndrom, závislosti. 11. Meditační a relaxační cvičení, metody zmírnění stresu u klientů. 12. Preventivní diagnostika klienta, cílená terapie a její možnosti, komplexní pojetí osobnosti klienta. 13. Zápočtový test, plnění zápočtových požadavků, evaluace.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 20 hodin za semestr
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 10 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 3 hodiny za semestr
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
disponovat základními znalosti anatomie a fyziologie člověka v rozsahu učebních osnov biologie pro střední školy
používat znalosti v rozsahu studia na úrovni výuky tělesné výchovy na střední škole
Odborné dovednosti
užívat a aplikovat praktické dovednosti používané v rozcvičení, relaxaci a základním kondičním cvičení
vykazovat znalost svalových testů a jejich fungování při pohybu
Obecné způsobilosti
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
Výsledky učení
Odborné znalosti
teoreticky vysvětlit základní problematiku tvorby kondičně i zdravotně zaměřených programů pro běžnou populaci i pro jedince s určitými zdravotními specifiky
analyzovat vstupní informace a vytvořit individuálně optimální pohybový a výživový program vedoucí k ozdravění životního stylu
Odborné dovednosti
prakticky vysvětlit a rámcově předvést cvičební postupy kondičně i zdravotně zaměřených programů pro běžnou populaci i pro jedince s určitými zdravotními specifiky
analyzovat stav pohybového aparátu, kvality života a výživy vybraného jedince, sestavit a obhájit individuálně přizpůsobený program vedoucí k ozdravění jeho životního stylu
Obecné způsobilosti
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Demonstrace dovedností,
Odborné dovednosti
Cvičení (praktické činnosti),
Demonstrace dovedností,
Samostudium,
Skupinová výuka,
Obecné způsobilosti
Cvičení (praktické činnosti),
Řešení problémů,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Test,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Vzájemné hodnocení studentů,
Obecné způsobilosti
Vzájemné hodnocení studentů,
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Bean, A. Sports supplement. Bloomsbury Publishing PLC, 2015. ISBN 978-1-4729-0966-4.
  • Holeček, Václav. Stresory učitele. Department of mathematics report series. Vol. 10 I. 2002.
  • Slimáková, Margit. Velmi osobní kniha o zdraví. 2018. ISBN 978-80-265-0753-6.
  • STACKEOVA, D. Fitness programy teorie a praxe.
  • STACKEOVA, D. Fitness-metodika cvičení ve fitness centrech. Praha Karolinum, 2006.
  • Stackeová Daniela. Relaxační techniky ve sportu. Praha, 2011. ISBN 978-80-247-3646-4.
  • Tlapák, P. tonus.
  • Tlapák, P. Tvarování těla pro muže i ženy. Praha : ARSCI, 1999. ISBN 80-86078-00-0.
  • Tlapák Petr. Posilování kloubní kondice. Praha, 2014. ISBN 978-80-7420-037-3.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr