|
Lecturer(s)
|
|
|
|
Course content
|
Interaction, cooperation, mountaineering, low ropes, cycling, hiking, cultural exploration, orienteering, camping skills, sports games, summer outdoor games, bivouacking.
|
|
Learning activities and teaching methods
|
- Attendance on a field trip (number of real hours - maximum 8h/day)
- 40 hours per semester
- Preparation for formative assessments (2-20)
- 5 hours per semester
- Presentation preparation (report) (1-10)
- 2 hours per semester
|
| prerequisite |
|---|
| Knowledge |
|---|
| The student uses basic methods of orientation in the field |
| The student knows the rules of the road for cyclists |
| The student has basic knowledge of bicycle maintenance |
| Skills |
|---|
| The student demonstrates an adequate level of motor skills and movement skills related to the stay and movement activities in summer nature |
| Student knows the fundamentals of cycling |
| Competences |
|---|
| N/A |
| N/A |
| N/A |
| learning outcomes |
|---|
| Knowledge |
|---|
| The student actively works with concepts related to staying and physical activities in summer nature |
| The student can prepare and plan a day hiking and cycling trip |
| The student has basic theoretical knowledge about the possibilities of sleeping in nature |
| Skills |
|---|
| The student is able to recognize the possibility of a crisis situation during physical activities in summer nature and propose a solution |
| The student applies theoretical and practical knowledge of movement activities in summer nature |
| The student is able to organize a group during movement and stay in nature |
| Competences |
|---|
| N/A |
| N/A |
| N/A |
| teaching methods |
|---|
| Knowledge |
|---|
| Task-based study method |
| Lecture with visual aids |
| Discussion |
| Skills |
|---|
| Field trip |
| Task-based study method |
| Cooperative instruction |
| Collaborative instruction |
| Practicum |
| Competences |
|---|
| Field trip |
| Practicum |
| Interactive lecture |
| assessment methods |
|---|
| Knowledge |
|---|
| Continuous assessment |
| Test |
| Skills |
|---|
| Continuous assessment |
| Skills demonstration during practicum |
| Competences |
|---|
| Continuous assessment |
| Skills demonstration during practicum |
|
Recommended literature
|
-
Boštíková, Soňa. Vysokohorská turistika : vybavení, znalosti a dovednosti, bezpečnost, tipy na tůry. 1. vyd. Praha : Grada, 2004. ISBN 80-247-0696-2.
-
Ficek, Michal; Habásková, Olajda. Outdoorové závody : příprava a organizace strategických her v přírodě. 1. vydání. 2016. ISBN 978-80-266-0387-0.
-
Hnízdil, Jan; Kirchner, Jiří. Orientační sporty : běh, běh na lyžích, radiový běh, horská kola, potápění. 1. vyd. Praha : Grada, 2005. ISBN 80-247-1058-7.
-
Kleslo, Michal. Klasické horolezectví : metodické texty pro skalní, ledové, zimní, letní, expediční a výškové horolezectví a ledovcové túry. II. vydání. 2017. ISBN 978-80-906195-6-2.
-
Landa, Pavel; Lišková, Jitka. Rekreační cyklistika : výběr kola, technika jízdy, děti a kolo. 1. vyd. Praha : Grada Publishing, 2004. ISBN 80-247-0726-8.
-
Mikoška, Jaroslav. Outdoorové sporty. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2006. ISBN 80-251-0896-1.
-
Neumann, Jan; Brtník, Jiří,; Ďoubalík, Petr. Turistika a sporty v přírodě přehled základních znalostí a dovedností pro výchovu v přírodě. Vydání první. 2000. ISBN 978-80-262-0322-3.
-
Pavlíček, Jaroslav. Člověk v drsné přírodě : průvodce přežitím s novými poznatky z let 2018-2019. 10. vydání. 2019. ISBN 978-80-88268-19-2.
-
Soulek, Ivan; Martinek, Karel. Cyklistika : horská, silniční, rekreační, výkonnostní. 1. vyd. Praha : Grada, 2000. ISBN 80-7169-951-9.
|