Předmět: Metodika organizace pohybových aktivit

« Zpět
Název předmětu Metodika organizace pohybových aktivit
Kód předmětu KTV/MPA
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný, Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Procházka Vojtěch, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Klasické i netradiční možnosti organizace pohybových aktivit ve školní i mimoškolní TV a sportu. Důraz na všestranné zaměření rozvoje účastníků. Skupinový projekt PA dle aktuálního výběru. Specifika organizační formy: 1. Motivační jednotka 2. Nácvičná lekce 3. Rozvíjející jednotka 4. Kontrola, diagnostika 5. Dívčí, chlapecká 6. Koedukovaná 7. Rekrečně zaměřená 8. Herní jednotka 9. Kondiční 10. Soutěžní 11. Věkově homogenní 12. Věkově rozdílných skupin 13. Shrnutí - diskuze.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s analýzou videozáznamu, Kooperativní výuka, Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Samostudium literatury, Cvičení
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 15 hodin za semestr
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 26 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
disponovat znalostmi anatomie, fyziologie, základy psychologie a pedagogiky, ekonomie a práva nabytými v průběhu studia
disponovat organizačními a komunikativními schopnostmi
disponovat základními znalostmi sportovního tréninku
rozlišovat mezi herní a soutěžní formou aktivity
disponovat základními znalostmi v oblasti sportovní medicíny a regenerace
Odborné dovednosti
pracovat s multimédii
provádět rešerše odborné literatury
propojit teoretické znalosti do komplexní organizace pohybových aktivit
Výsledky učení
Odborné znalosti
vysvětlit teoretické základy problematiky
používat správnou odbornou terminologii
aplikovat teoretické poznatky v praxi
rozlišovat nároky věkově homogenních a věkově rozdílných skupin
odhadnout rizika spojená s vybranou pohybovou aktivitou
Odborné dovednosti
sestavit projekt vybrané pohybové aktivity
zhodnotit specifika diferencovaných skupin z hlediska organizace
rozpoznat základní metodické chyby v organizaci
posoudit případná rizika
provést výběr vhodných metodických pomůcek s ohledem na strukturu a zaměření aktivity
provést kontrolu a diagnostiku pohybové aktivity
zajistit bezpečnost v rámci pohybové aktivity
sestavit základní nutriční plán
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Cvičení (praktické činnosti),
Demonstrace dovedností,
Kooperativní výuka,
Samostudium,
Prezentace práce studentů,
Odborné dovednosti
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (diskusní metody),
Výuka podporovaná multimédii,
Řešení problémů,
Projektová výuka,
Samostudium,
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Test,
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Výstupní projekt,
Odborné dovednosti
Kombinovaná zkouška,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Skupinová prezentace,
Výstupní projekt,
Doporučená literatura
  • Althoff, Katharina. Bewegung, Spiel und Sport für alle. Hildesheim, 2018. ISBN 978-3-96423-005-8.
  • Comfort, Paul. Performance assessment in strength and conditioning. London, 2018. ISBN 978-0-415-78938-7.
  • David J. Anspaugh. Developing Health Promotion Programs. Illinois, USA, 2005. ISBN 978157766391.
  • Kellmann, Michael. Sport, recovery, and performance : interdisciplinary insights. London, 2018. ISBN 978-1-138-28776-1.
  • Patricia McGlashan. Outdoor Inquiries. USA, 2007. ISBN 978032501120.
  • Rubáš, K. Pohybové hry. Plzeň : Vydavatelství Západočeské univerzity, 1997. ISBN 80-7082-371-2.
  • Rubáš, Karel. Sportovní příprava. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 1996. ISBN 80-7082-294-5.
  • Rubáš, Karel. Základní atletické disciplíny. Plzeň : Pedagogická fakulta Západočeské univerzity, 1996. ISBN 80-7082-290-2.
  • Rychtecký, Antonín; Fialová, Ludmila. Didaktika školní tělesné výchovy. 2. přepracované vyd. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-659-7.
  • Theodore H. MacDonald. The social significance of health promotion. New York, 2003. ISBN 0415301963.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Tělesná výchova a sport (19) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní