Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Definice zdraví WHO, ochrana zdraví a úloha výživy, Nutriční poradce - úloha a cíle, postavení v primární i sekundární prevenci chorob Dietní systém v ČR - historický vývoj a současná situace, léčebná výživa - její význam a přehled základních a speciálních diet Význam stavu výživy, metody zjišťování stavu výživy, hodnocení osob s rizikem malnutrice, nutriční rizika Praktické využití nutričních programů, výživové doporučené dávky, stavování jídelníčku, praktický nácvik metod zjišťování stavu výživy Výživa zdravých osob - energetická potřeba, bazální metabolismus, nároky na přívod živin, výživová doporučení pro českou populaci Výživa zdravých osob - populační cílové skupiny: výživa těhotných a kojících matek, výživa kojenců, dětí a dospívající populace, výživa ve stáří Výživa zdravých osob - zvláštní cílové skupiny: výživa sportovců. Obezita jako rizikový faktor Poruchy příjmu potravy - definice, patogeneze, komplikace, výživová doporučení, léčba, prevence Vliv některých onemocnění na stav výživy, léčebná výživa I. Vliv některých onemocnění na stav výživy, léčebná výživa II. Potravinové alergie a intolerance, nutriční toxikologie. Praktický nácvik sestavení jídelníčku pro chronicky nemocného pacienta.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Znalosti biologie a chemie na úrovni RVP pro gymnázia. |
Odborné dovednosti |
---|
Nejsou stanoveny |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit význam živin v metabolizmu |
stanoví výživové dávky, navrhne nutriční doporučení pro různé populační skupiny |
vysvětlí hygienickou problematiku potravin |
vysvětlí základy nutriční toxikologie |
posoudit výživový stav klienta |
Odborné dovednosti |
---|
odebere nutriční anamnézu a antropometrické údaje |
edukovat a interpretovat nutriční doporučení pro zdravou populaci i pro chronicky nemocné |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Výuka podporovaná multimédii, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Odborné dovednosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Test, |
Obecné způsobilosti |
---|
Test, |
není stanoveno |
Doporučená literatura
|
-
BLATTNÁ,J., DOSTÁLOVÁ, I. Výživa na začátku 21.století.. Praha: Společnost pro výživu Nadace NutriVIT,, 2005.
-
KELLER, U. a kol. Klinická výživa.. Praha: Sciente media,, 1993.
-
Krch, František David. Poruchy příjmu potravy : vymezení a terapie. Vyd. 1. Praha : Grada, 1999. ISBN 80-7169-627-7.
-
Krch, František David. Poruchy příjmu potravy. 2., aktualiz. a dopl. vyd. Praha Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-0840-X.
-
KUNOVÁ, V. Zdravá výživa.. Praha, 2004.
-
NEVORAL, J. a kol. Výživa v dětském věku.. Praha, 2003.
-
Sharma, Sangita. Klinická výživa a dietologie : v kostce. 2018. ISBN 978-80-271-0228-0.
-
STANWAYOVÁ, P. Léčebná výživa při běžných onemocněních.. Praha.
-
Svačina Š. a kol. Klinická dietologie. Praha, Grada, 2008.
-
Vilikus, Zdeněk. Výživa sportovců a sportovní výkon. 2. vydání. 2015. ISBN 978-80-246-3152-3.
|