Předmět: Prevence civilizačních chorob

« Zpět
Název předmětu Prevence civilizačních chorob
Kód předmětu KTV/PCC
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Mistrová Zdeňka, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Úvod do studia předmětu. 2. Faktory vzniku civilizačních onemocnění. 3.-6. Civilizační choroby, rozdělení, epidemiologie. 7. Neurobilogická podstata lidského pohybu. 8. Stáří a stárnutí. Gerontologie. 9. Hypokineze, inaktivita. 10. Salutogeneze, salutory; podpora zdraví. Benefity pohybové aktivity. 11. Indikace a kontraindikace pohybové aktivity v jednotlivých stádiích onemocnění. 12. Pohybová aktivita jako prevence vzniku civilizačních onemocnění a předčasného stárnutí. 13. Pohybová aktivita jako součást léčebného programu civilizačních omenocnění. Pohybová aktivita seniorů.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Přednáška, Přednáška s demonstrací, Seminář
  • Projekt individuální [40] - 15 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 52 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 50 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Základní znalosti z oboru kinantropologie, fyziologie a rekreologie
Odborné dovednosti
Aplikovat základní poznatky z oboru fyziologie a rekreologie v konkrétních situacích výuky.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
Výsledky učení
Odborné znalosti
student aplikuje znalosti o problematice civilizačních onemocnění, chápe pojem zdraví ve svých širších souvislostech bio-psycho-sociálních aspektů, rozumí mechanismu vzniku civilizačních chorob, jejich epidemiologii se zaměřením na onemocnění, jejichž nástup i léčbu lze výrazně ovlivnit pohybovou aktivitou, aplikuje tyto poznatky při tvorbě pohybových programů.
Odborné dovednosti
student aplikuje získané poznatky do programů primární prevence i do péče o pacienta s konkrétním onemocněním či oslabením
Obecné způsobilosti
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Řešení problémů,
Demonstrace dovedností,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Kooperativní výuka,
Diskuse,
Obecné způsobilosti
Řešení problémů,
Přednáška s aktivizací studentů,
Prezentace práce studentů,
Seminární výuka (badatelské metody),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Test,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Průběžné hodnocení,
Písemná zkouška,
Formativní hodnocení,
Odborné dovednosti
Test,
Formativní hodnocení,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Individuální prezentace,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • Brownson, Ross C. Evidence-based public health. 2nd ed. New York : Oxford University Press, 2010. ISBN 978-0-19-539789-5.
  • Buchberger, Josef. Problematika pohybových aktivit seniorů a zdravotně postižených : soubory příspěvků prezentovaných na pracovních konferencích s mezinárodní účastí.na Fakultě tělesné výchovy a sportu Univerzity Karlovyeditoři Josef Buchberger, Josef Kvapilík, Dagmar Pavlů. Praha : Fakulta tělesné výchovy a sportu Univerzity Karlovy, 1998.
  • Čechovská, Irena; Tůma, Martin. Pohybové aktivity v biosociálním kontextu. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1553-0.
  • Dýrová, J., Lepková, J. Kardiofitness: vytrvalostní trénink v každém věku. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2273-3.
  • Hutyra, M. a kol. Kardioembolizační ischemické cévní mozkové příhody. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3816-1.
  • Kalvach, Zdeněk. Geriatrie a gerontologie. Vyd. 1. Praha : Grada, 2004. ISBN 80-247-0548-6.
  • Křivohlavý, Jaro. Optimismus, pesimismus a prevence deprese. Vyd. 1. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4007-2.
  • Pastucha, Dalibor. Pohyb v terapii a prevenci dětské obezity. 1. vyd. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-4065-2.
  • Walsh, Danny. Skupinové hry a činnosti pro seniory : interakce a sebepoznávání, hry se slovy, kvízy, cvičení a relaxace, každodenní aktivity. Vyd. 1. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-970-4.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr