Vyučující
|
-
Sýkora Oldřich, Mgr. Ph.D.
-
Mistrová Zdeňka, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do studia pohybové rekreace. 2. Vliv pohybové aktivity/inaktivity na zdraví člověka. 3. Reakce a adaptace na pohybovou zátěž. 4. Reakce a adaptace na pohybovou zátěž. 5. Stresová reakce. 6. Psycho-fyziologické aspekty pohybové aktivity. 7. Psycho-sociální aspekty pohybové rekreace. 8. Přiměřenost pohybového režimu vzhledem k věku. 9. Civilizační onemocnění, charakteristika. 10. Civilizační onemocnění, rizikové faktory. 11. Kardiovaskulární onemocnění. 12. Metabolická onemocnění, obezita. 13. Závěrečná evaluace předmětu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Přednáška s analýzou videozáznamu, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Studium textů, Přednáška s demonstrací, Seminář
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 39 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 40 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
používat pojmy z oboru kinantropologie a rekreologie |
Odborné dovednosti |
---|
vymezit a používat základní pojmy z oblasti rekreologie, |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
objasnit problematiku pohybové rekreace v kontextu současného života |
systematizovat poznatky z oboru fyziologie, psychologie, sociologie a pedagogiky sportu na podmínky rekreační tělesné výchovy a sportu, psycho-sociální aspekty pohybové rekreace. |
Odborné dovednosti |
---|
stanovit vliv pohybové aktivity/inaktivity na zdraví člověka, sestavit pohybový program dle stanovených kritérií |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Test, |
Ústní zkouška, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Bös, Klaus,; Brehm, Walter. Handbuch Gesundheitssport. 2., vollständig neu bearbeitete Aufl. Schorndorf : Hofmann, 2006. ISBN 978-3-7780-1702-9.
-
Cathala, Hana. Wellness : od vnějšího pohybu k vnitřnímu klidu. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-2323-5.
-
Cooper, Kenneth H. Aerobický program pre aktívne zdravie : Pohyb, výživa, duševná rovnováha. 2. vyd. Bratislava : Šport, 1990. ISBN 80-7096-073-6.
-
Hendl, Jan; Dobrý, Lubomír. Zdravotní benefity pohybových aktivit : monitorování, intervence, evaluace. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-2000-8.
-
Hošek, Petr. Racionální pohybová aktivita a zdraví - různá onemocnění, různé mechanismy účinku. MEDI 98. Prevence v medicíně Plzeň : Lékařská faku. 1998.
-
Klein, R., G. The Human Career: Human Biological and Cultural Origins. The University of Chicago Press: Chicago, 1999.
-
Kudláček, Vlastimil. Pohybová aktivita obyvatel České republiky z hlediska organizovanosti, provozování a přání. Sborník příspěvků z mezinárodního semináře Pedagog. 2005.
-
Slepičková, Irena. Sport a volný čas. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2000. ISBN 80-246-0044-7.
|