Předmět: Biomedicínské aspekty rekreačního sportu

« Zpět
Název předmětu Biomedicínské aspekty rekreačního sportu
Kód předmětu KTV/PRVZ
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Levytska Jana, Mgr. Ph.D.
  • Hontar Ivana, PhDr.
  • Bouda Antonín, PhDr. Mgr. Ph.D.
  • Kadlecová Vladimíra, Mgr. Ph.D.
  • Stašková Renata, Mgr.
Obsah předmětu
1.Zařazení pohybové rekreace do oboru rekreologie. Studenti poučeni o BOZP. 2.Vliv pohybové rekreace na fyzickou dimenzi člověka. 3.Vliv pohybové rekreace na psychickou dimenzi člověka. 4.Vliv pohybové rekreace na sociální dimenzi člověka. 5.Současné druhy pohybové rekreace. 6.Možnosti využití pohybové rekreace na škole. 7.Pohybová rekreace jako edukační prostředek v aprobačním předmětu výchova ke zdraví. 8.Rekreace jako prostředek obnovy sil a podpory psychohygieny žáků. 9.Didaktické metody a formy při organizaci rekreační činnosti na škole. 10.Metodologie výuky indoorových rekreačních aktivit v prostředí školy. 11.Metodologie výuky outdoorových rekreačních aktivit v prostředí školy. 12.Pohybová rekreace jako nedílná součást systému škol podporujících zdraví.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 20 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Užívat a vhodně aplikovat základní pojmy charakterizující oblast zdravého životního stylu v rozsahu studia SŠ
Odborné dovednosti
Demonstrovat a vhodně aplikovat zákonitosti a základní prvky rozcvičení, relaxace a kondičně zaměřeného cvičení v rozsahu tělesné výchovy na SŠ
Obecné způsobilosti
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Porozumění problematice a charakterizace současného stavu a tendence vývoje pohybových aktivit volného času společnosti
Dokáže určit a vymezit cíle a úkoly rekreace a specifika rekreačních aktivit u jednotlivých populačních skupin
Odborné dovednosti
Vhodně demonstrovat možnosti optimalizace životního stylu různých populačních skupin obyvatelstva
Cíleně prakticky aplikovat vhodné typy pohybové aktivity pro podporu zdraví vybraného jedince
vhodně zvolit pohybové aktivity s ohledem na prevenci vzniku civilizačních onemocnění a podpory zdravého životního stylu
Obecné způsobilosti
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Projektová výuka,
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností,
Cvičení (praktické činnosti),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Seminární práce,
Odborné dovednosti
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • Fojtík, Igor. Vybrané kapitoly z rekreologie. 1. vydání. 2011. ISBN 978-80-7368-990-2.
  • Jane Johnson. Postural Correction. 2016. ISBN 9781492507123.
  • Ješina, O., Hamřík, Z., et al. Podpora aplikovaných pohybových aktivit v kontextu volného času.. Olomouc, 2011. ISBN 978-80-244-2738-6.
  • Knappová, Věra. Řešme bolesti zad pohybem. Vyd. 1. Plzeň : Západočeská univerzita, 2013. ISBN 978-80-261-0245-8.
  • Kračmar, B. Kineziologická analýza sportovního pohybu.. Praha : TRITON, 2002.
  • Krejčí, M. Krok k výchově, krok ke zdraví.. České Budějovice, 2008. ISBN 80-85783-17-7.
  • Krištofič, J. Gymnastika pro zdravotní a kondiční účely.. Praha, 2004.
  • MACHOVÁ, Jitka, KUBÁTOVÁ, Dagmar a kol. Výchova ke zdraví. 2. Aktualizované vyd. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5351-5.
  • Neuman, J. a kol. Turistika a sporty v přírodě : přehled základních znalostí a dovedností pro výchovu v přírodě.. Praha, 2000. ISBN 80-85783-17-7.
  • Neuman, J. Dobrodružné hry v tělocvičně.. Praha, 2001. ISBN 80-7178-218-1.
  • Stackeová Daniela. Relaxační techniky ve sportu. Praha, 2011. ISBN 978-80-247-3646-4.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr