Předmět: Psychomotorika NŠSP

« Zpět
Název předmětu Psychomotorika NŠSP
Kód předmětu KTV/PSMT
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný, Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Němečková Monika, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Na úvodní hodině proběhne poučení o bezpečnosti práce při výuce. Psychomotorické hry na rozvoj myšlení, paměti, smyslového vnímání, komunikace a spolupráce, rovnováhy a uvědomování si vlastního těla. Psychomotorické hry na rozvoj pohybových schopností. Využití tradičního i netradičního náčiní a alternativních pomůcek v edukačním procesu.

Studijní aktivity a metody výuky
Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Samostudium studentů, Cvičení
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 26 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
rozlišit a zařadit různé druhy pohybových her na rozvoj pohybových schopností a základních pohybových dovedností
vymezit zásady týmové spolupráce
Výsledky učení
určit jakými psychomotorickými hrami rozvíjet psychickou, sociální stránku jedince a jaké hry jsou zaměřené na tělesné schéma
rozlišit vhodnost různých psychomotorických her pro různé věkové kategorie a různá sportovní odvětví
Odborné dovednosti
navrhnout a aplikovat soubor psychomotorických her do výuky
stanovit využití tradičního, netradičního i specifického náčiní k psychomotorickým hrám různými způsoby
zhodnotit metodické výstupy ostatních studentů
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Samostudium,
Prezentace práce studentů,
Diskuse,
Odborné dovednosti
Cvičení (praktické činnosti),
Demonstrace dovedností,
Kooperativní výuka,
Skupinová výuka,
Prezentace práce studentů,
Samostatná práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Sebehodnocení,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Skupinová prezentace,
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Doporučená literatura
  • Adamírová, J. Hravá a zábavná výchova pohybem : Základy psychomotoriky. Praha : Unie zdravotní tělesné výchovy, 1995.
  • Blahutková, Marie. Psychomotorika. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2003. ISBN 80-210-3067-4.
  • Clements, Rhonda L. Moving with words & actions. 2017. ISBN 978-1-4925-5070-9.
  • Dvořáková, Hana. Cvičíme a hrajeme si. 1. vyd. Olomouc : Hanex, 1995. ISBN 80-85783-07-X.
  • Herm, Sabine. Psychomotorické hry : 92 her zaměřených na motorický rozvoj dětí v mateřské škole. 2. vyd. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-139-8.
  • Kábele, František. Tělesná výchova mládeže vyžadující zvláštní péči : Příručka pro stud. speciální pedagogiky na pedagog. fakultách. 3. vyd. Praha : SPN, 1988.
  • Portmann, Rosemarie; Schneider, Elisabeth. Hry zaměřené na zvýšení koncentrace a uvolnění. 1. vyd. Praha : Portál, 1993. ISBN 80-85282-67-4.
  • Szabová, Magdaléna. Cvičení pro rozvoj psychomotoriky : stimulační hry pro děti od 3 do 10 let. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-276-9.
  • Šimanovský, Zdeněk; Mertin, Václav. Hry pomáhají s problémy. 1. vyd. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-85282-93-3.
  • TROJOVSKÁ, D. a RUSNOKOVÁ,L. Hravě v psychomotorice. PC, Plzeň, 1994.
  • ZIMMER, Renate. Handbuch der Psychomotorik: Theorie und Praxis der psychomotorischen Förderung von Kindern. Freiburg: Herder, 2006. ISBN 978-3-451- 28930-.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Tělesná výchova a sport (19) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní