|
Vyučující
|
-
Burešová Miluše, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Na úvodní hodině proběhne poučení o bezpečnosti práce při výuce. Psychomotorické hry na rozvoj myšlení, paměti, smyslového vnímání, komunikace a spolupráce, rovnováhy a uvědomování si vlastního těla. Psychomotorické hry na rozvoj pohybových schopností. Využití tradičního i netradičního náčiní a alternativních pomůcek v edukačním procesu.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Samostudium studentů, Cvičení
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 26 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| rozlišit a zařadit různé druhy pohybových her na rozvoj pohybových schopností a základních pohybových dovedností |
| vymezit zásady týmové spolupráce |
| Výsledky učení |
|---|
| určit jakými psychomotorickými hrami rozvíjet psychickou, sociální stránku jedince a jaké hry jsou zaměřené na tělesné schéma |
| rozlišit vhodnost různých psychomotorických her pro různé věkové kategorie a různá sportovní odvětví |
| Odborné dovednosti |
|---|
| navrhnout a aplikovat soubor psychomotorických her do výuky |
| stanovit využití tradičního, netradičního i specifického náčiní k psychomotorickým hrám různými způsoby |
| zhodnotit metodické výstupy ostatních studentů |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Samostudium, |
| Prezentace práce studentů, |
| Diskuse, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Demonstrace dovedností, |
| Kooperativní výuka, |
| Skupinová výuka, |
| Prezentace práce studentů, |
| Samostatná práce studentů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Seminární práce, |
| Individuální prezentace, |
| Sebehodnocení, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Skupinová prezentace, |
| Průběžné hodnocení, |
| Sebehodnocení, |
|
Doporučená literatura
|
-
Adamírová, J. Hravá a zábavná výchova pohybem : Základy psychomotoriky. Praha : Unie zdravotní tělesné výchovy, 1995.
-
Blahutková, Marie. Psychomotorika. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2003. ISBN 80-210-3067-4.
-
Clements, Rhonda L. Moving with words & actions. 2017. ISBN 978-1-4925-5070-9.
-
Dvořáková, Hana. Cvičíme a hrajeme si. 1. vyd. Olomouc : Hanex, 1995. ISBN 80-85783-07-X.
-
Herm, Sabine. Psychomotorické hry : 92 her zaměřených na motorický rozvoj dětí v mateřské škole. 2. vyd. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-139-8.
-
Kábele, František. Tělesná výchova mládeže vyžadující zvláštní péči : Příručka pro stud. speciální pedagogiky na pedagog. fakultách. 3. vyd. Praha : SPN, 1988.
-
Portmann, Rosemarie; Schneider, Elisabeth. Hry zaměřené na zvýšení koncentrace a uvolnění. 1. vyd. Praha : Portál, 1993. ISBN 80-85282-67-4.
-
Szabová, Magdaléna. Cvičení pro rozvoj psychomotoriky : stimulační hry pro děti od 3 do 10 let. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-276-9.
-
Šimanovský, Zdeněk; Mertin, Václav. Hry pomáhají s problémy. 1. vyd. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-85282-93-3.
-
TROJOVSKÁ, D. a RUSNOKOVÁ,L. Hravě v psychomotorice. PC, Plzeň, 1994.
-
ZIMMER, Renate. Handbuch der Psychomotorik: Theorie und Praxis der psychomotorischen Förderung von Kindern. Freiburg: Herder, 2006. ISBN 978-3-451- 28930-.
|