Vyučující
|
-
Mistrová Zdeňka, Mgr. Ph.D.
-
Pugner Marek, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Východiska motorického učení, lidské chování, motorika - fylogeneze, ontogeneze pohybových aktivit. 2. Učení, druhy učení, druhy motorického učení. 3. Vývoj teorií učení a motorického učení. 4. Proces a biologické základy motorického učení, předpoklady MU. 5. Průběh, vnímání a zpracování podnětů, programování. 6. Psychologické aspekty pohybových aktivit a motorického učení. 7. Pohybové dovednosti, znaky, klasifikace a charakteristika pohybových dovedností. 8. Fáze motorického učení. 9. Křivky motorického učení. 10. Průvodní mechanismy motorického učení - retence a zapomínání, zpevňování a korekce chyb. 11. Integrace, transfer a přeučování. 12. Nové poznatky v motorickém učení. 13. Zápočtový test.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Výuka podporovaná multimédii, Přednáška
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 25 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 35 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit pojmy absolvovaných předmětů KTB/ANAM, KTB/FYZI, KTV/HIKIN a KTV/APMO |
vymezit problematiku absolvovaných předmětů KTB/ANAM, KTB/FYZI, KTV/HIKIN a KTV/APMO |
Odborné dovednosti |
---|
aplikovat teoretické znalosti absolvovaných předmětů KTB/ANAM, KTB/FYZI, KTV/HIKIN a KTV/APMO |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
používat základní pojmy z oboru sportovní psychologie |
užívat a vysvětlit pojmy z jednotlivých oblastí motorického učení |
Odborné dovednosti |
---|
syntetizovat a aplikovat dříve získané znalosti z pedagogicko-psychologických oborů |
aplikovat teoretické znalosti z oblasti motorického učení na modelové situace z oblasti tělesné výchovy a sportu |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Odborné dovednosti |
---|
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X.
-
Hošek V., Rychtecký A. Motorické učení, In: Vaněk (ed.) Psychologie sportu. SPN Praha, 1984.
-
Choutka, Miroslav. Motorické učení v tělovýchovné a sportovní praxi. Plzeň : Pedagogická fakulta Západočeské univerzity, 1999. ISBN 80-7082-500-6.
-
Schmidt, Richard A.; Lee, Timothy Donald. Motor control and learning : a behavioral emphasis. 5th ed. Champaign : Human Kinetics, 2011. ISBN 978-0-7360-7961-7.
-
Schmidt, Richard A.; Wrisberg, Craig A. Motor learning and performance : a situation-based learning approach. 4nd ed. Champaign : Human Kinetics, 2008. ISBN 978-0-7360-6964-X.
-
Slepička, Pavel; Hošek, Václav,; Hátlová, Běla. Psychologie sportu. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2006. ISBN 80-246-1290-9.
-
Vaněk, M., Hošek, V., Rychtecký, A., Slepička, P. & Svoboda B. Psychologie sportu (Sport Psychology). Praha, Olympia, 1983.
-
Vilímová, Vlasta. Didaktika tělesné výchovy. Vyd. 2., pĹeprac., (1. vyd. v MU). Brno : Masarykova univerzita, 2009. ISBN 978-80-210-4936-9.
-
Whitehead, Margaret. Physical literacy. 2011. ISBN 978-0-415-48743-6.
|