Vyučující
|
-
Mistrová Zdeňka, Mgr. Ph.D.
-
Sýkora Oldřich, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Klíčová období vývoje tělesné výchovy, sportu. 2. Pedagogika, didaktika, Výzkumné metody v pedagogice. 3. Fylogenetický vývoj člověka; adaptace k pohybové aktivitě. 4.-5. Ontogenetický vývoj jedince. Senzitivní období, psychomotorika. 6. Tělesná výchova, sport, systém. Projekty výchovy a profesního vzdělávání. 7. Sport v Evropě: EK, Rada Evropy, ENGSO, ENOC. 8. Evropské curriculum školní tělesné výchovy. 9. "Žák", "sportovec", subjekty a objekty výchovy a vzdělávání etapy ontogenetického vývoje. Senzomotorické učení I. 10. Obecné učení, zákony učení. Senzomotorické učení II. 11. Dovednosti, druhy senzomotorického učení. Senzomotorické učení III. Průběh osvojování pohybových dovedností a činností, fáze učení. 12. Komunikativní dovednosti pedagoga v oblasti tělesná výchova a sport, volnočasové pohybové aktivity a aplikované pohybové aktivity. 13. Pohybová aktivita, sportovní trénink. Osobnost učitele a trenéra. 14. Struktura, schopnosti a dovednosti, osobnostní rysy. Vyučovací a výchovné činnosti učitele a trenéra. 15. Vyučovací způsoby, metody, styly výchovy, olympijská výchova. Podmínky vzdělávací a výchovné činnosti v tělesné výchově. Sportovní trénink.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Diskuse, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Přednáška, Seminář
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 45 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 5 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
mít základní znalosti z oboru kinantropologie |
Odborné dovednosti |
---|
aktivně vyhledat v odborných textech relevantní informace |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
orientovat se v základních pojmech z oboru pedagogika tělesné výchovy a sportu |
Odborné dovednosti |
---|
vyhledat v odborné literatuře pojmy propojující odvětví pedagogiku tělesné výchovy a sportu a teorie jednotlivých sportovních odvětví |
používat empirické metody diagnostiky v pedagogice |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Ústní zkouška, |
Test, |
Doporučená literatura
|
-
Green, K. & Hartman, K. Physical Education - Essentials Issues.. London: Thousand Oaks.
-
Jansa Petr, Dovalil Josef. Sportovní příprava. Praha, 2007. ISBN 80-903280-8-3.
-
Pařízek, Vlastimil. Základy obecné pedagogiky. Praha : Univerzita Karlova, 1996.
-
Průcha, Jan. Moderní pedagogika. Vyd. 1. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-170-3.
-
Svoboda, B. Stručná pedagogika sportu.. Praha: Karolinum, 1996.
-
Svoboda, Bohumil. Pedagogika sportu. 2. vyd. Praha : Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1358-1.
|