Vyučující
|
-
Kundrát Vladimír, Doc. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Okruhy témat ke státní závěrečné zkoušce: - biomechanika ve sportu - zátěžové fyziologie - organizace a řízení pohybových aktivit - prevence civilizačních chorob - psychologie sportu - epidemiologie - didaktiky pohybově rekreačních aktivit - metod výzkumu,diagnostika pohybové aktivity a pohybového výkonu - preventivní pohybové programy pro zaměstnance a jejich evaluace - projekty pohybově rekreačních akcí
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Diskuse, Demonstrace dovedností
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
zhodnotit význam pohybové aktivity pro jedince i společnost, zdraví, tělesnou zdatnost a regeneraci, sociální inkluzi, rozvoj lidských zdrojů aj. v národním, evropském a světovém kontextu; vysvětlit principy managementu v profesi: programy, projekty, události a priority v lokálním, národním a mezinárodním prostředí; definovat přínos, role a význam humanitních a biomedicínských poznatků - obecných i aplikovaných, jejich vliv na zdraví, kvalitu života a stimulaci motorické výkonnosti v různých cílových skupinách osob; vysvětlit současné teorie, koncepty, projekty a vědecké studie vzdělávací oblasti kinantropologie i ve vztazích k jiným oblastem vzdělávání; vysvětlit teorie, klasifikace a struktury motorických předpokladů dle tělovýchovné empirie a analýz výsledků vědeckého bádání; zhodnotit související znalosti a teorie rozvoje tělesné zdatnosti, jejich zvláštnosti v různých cílových skupinách osob; užívat teorii a metodologii vědecké práce v kinantropologii a v příbuzných vědních oborech, kvantitativní, kvalitativní triangulační metody, včetně aplikace pokročilých statistických metod; vysvětlit teoretické koncepty výchovy a vzdělávání, možnosti a limity jejich aplikací v podmínkách praxe v kinantropologii; identifikovat možnosti pedagogických, didaktických a psychologických postupů a intervencí v kinantropologii, indikace a kontradikce v obvyklých i netradičních podmínkách jejich aplikace; koncipovat na základě teorie, výsledků výzkumu a vlastních zkušeností komplexní a variantní kurikula pohybových programů ve vybraných pohybových aktivitách s ohledem na možnosti a limity cílových skupin osob. |
Odborné dovednosti |
---|
plánovat, organizovat a tvůrčím způsobem, diferencovaně dle aktuálních podmínek, vést kondiční programy a hodnotit dosažené výsledky dle zadání a stanovených priorit; stanovit dle teoretických poznatků, úrovně senzomotorického vývoje a individuálních potřeb svěřených osob relevantní frekvenci, intenzitu, rozsah a obsah tělesného zatížení, strategii řízení a monitorování cvičebního procesu; aplikovat principy managementu v tvorbě, organizaci a řízení programů, projektů a akcí; koncipovat na základě teorií vzdělávání a doporučených i vlastních výzkumných projektů diferencované pohybové programy pro děti, mládež, dospělé a seniory, v zařízeních různého typu (školní, sportovní, sociální aj.); plánovat a v souladu s teoriemi rozvoje pohybových schopností a dovedností organizují, řídit a hodnotit tělovýchovný proces svěřených osob; využívat metody kinantropologické diagnostiky v korekci průběžného i finálního řešení problémů včetně věcného i statistického zhodnocení významnosti dosažených změn; prezentovat důkazy o kvalitě tělovýchovných procesů ve svěřené skupině, kriticky analyzovat odlišné názory, racionálně argumentovat a vytvářet prostor pro uplatnění nezávislých rozhodnutí; modifikovat dle povahy řešených úkolů výzkumné postupy a metody, koncipovat a realizovat dílčí akční experimenty; koncipovat komplexní výzkumné projekty, dle získaných kvantitativních a kvalitativních dat formulovat hypotézy a z jejich verifikace přijmout adekvátní závěry a zobecnění včetně komparace s obdobnými domácími, eventuálně zahraničními výzkumy; využívat průběžných dat k popsání úrovně zdatnosti v malých skupinách probandů, změny interpretovat na základě intraindividuálního přístupu, aplikovat idiografická sledování extrémních případů (například hodnocení časových řad a změn ve výkonnosti subjektů); samostatně řešit komplexní problémy na základě propojení získaných dat s využitím jednorozměrných, eventuálně pokročilých statistických metod |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
úspěšným absolvováním zkoušky studenti prokáží, že jsou schopni identifikovat klíčové poznatky studijního oboru, klást je do vzájemné souvislosti a aplikovat je na řešení reálných problémů |
zhodnotit význam pohybové aktivity pro jedince i společnost, zdraví, tělesnou zdatnost a regeneraci, sociální inkluzi, rozvoj lidských zdrojů aj. v národním, evropském a světovém kontextu; vysvětlit principy managementu v profesi: programy, projekty, události a priority v lokálním, národním a mezinárodním prostředí; definovat přínos, role a význam humanitních a biomedicínských poznatků - obecných i aplikovaných, jejich vliv na zdraví, kvalitu života a stimulaci motorické výkonnosti v různých cílových skupinách osob; vysvětlit současné teorie, koncepty, projekty a vědecké studie vzdělávací oblasti kinantropologie i ve vztazích k jiným oblastem vzdělávání; vysvětlit teorie, klasifikace a struktury motorických předpokladů dle tělovýchovné empirie a analýz výsledků vědeckého bádání; zhodnotit související znalosti a teorie rozvoje tělesné zdatnosti, jejich zvláštnosti v různých cílových skupinách osob; užívat teorii a metodologii vědecké práce v kinantropologii a v příbuzných vědních oborech, kvantitativní, kvalitativní triangulační metody, včetně aplikace pokročilých statistických metod; vysvětlit teoretické koncepty výchovy a vzdělávání, možnosti a limity jejich aplikací v podmínkách praxe v kinantropologii; identifikovat možnosti pedagogických, didaktických a psychologických postupů a intervencí v kinantropologii, indikace a kontradikce v obvyklých i netradičních podmínkách jejich aplikace; koncipovat na základě teorie, výsledků výzkumu a vlastních zkušeností komplexní a variantní kurikula pohybových programů ve vybraných pohybových aktivitách s ohledem na možnosti a limity cílových skupin osob. |
Odborné dovednosti |
---|
plánovat, organizovat a tvůrčím způsobem, diferencovaně dle aktuálních podmínek, vést kondiční programy a hodnotit dosažené výsledky dle zadání a stanovených priorit; stanovit dle teoretických poznatků, úrovně senzomotorického vývoje a individuálních potřeb svěřených osob relevantní frekvenci, intenzitu, rozsah a obsah tělesného zatížení, strategii řízení a monitorování cvičebního procesu; aplikovat principy managementu v tvorbě, organizaci a řízení programů, projektů a akcí; koncipovat na základě teorií vzdělávání a doporučených i vlastních výzkumných projektů diferencované pohybové programy pro děti, mládež, dospělé a seniory, v zařízeních různého typu (školní, sportovní, sociální aj.); plánovat a v souladu s teoriemi rozvoje pohybových schopností a dovedností organizují, řídit a hodnotit tělovýchovný proces svěřených osob; využívat metody kinantropologické diagnostiky v korekci průběžného i finálního řešení problémů včetně věcného i statistického zhodnocení významnosti dosažených změn; prezentovat důkazy o kvalitě tělovýchovných procesů ve svěřené skupině, kriticky analyzovat odlišné názory, racionálně argumentovat a vytvářet prostor pro uplatnění nezávislých rozhodnutí; modifikovat dle povahy řešených úkolů výzkumné postupy a metody, koncipovat a realizovat dílčí akční experimenty; koncipovat komplexní výzkumné projekty, dle získaných kvantitativních a kvalitativních dat formulovat hypotézy a z jejich verifikace přijmout adekvátní závěry a zobecnění včetně komparace s obdobnými domácími, eventuálně zahraničními výzkumy; využívat průběžných dat k popsání úrovně zdatnosti v malých skupinách probandů, změny interpretovat na základě intraindividuálního přístupu, aplikovat idiografická sledování extrémních případů (například hodnocení časových řad a změn ve výkonnosti subjektů); samostatně řešit komplexní problémy na základě propojení získaných dat s využitím jednorozměrných, eventuálně pokročilých statistických metod |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Ústní zkouška, |
Doporučená literatura
|
-
Dále viz literatura jednotlivých předmětů studijního oboru a časopisecké odborné publikace.
-
Dovalil, J. a kol. Lexikon sportovního tréninku. Praha, 2008.
-
Fleischmann, J., Linz, R. Anatomie člověka I., II.. Praha, 1987.
-
Fromel, K. Úvod do didaktiky tělesné výchovy. Olomouc, 1982.
-
Havlíčková, L. a kol. Fyziologie tělesné zátěže - obecná část. Praha, 1994.
-
Rychtecký, A., Fialová, L. Didaktika školní tělesné výchovy. Praha, 1998.
-
Trefný, Z., Trefný, M. Fyziologie člověka I., II.. Praha, 1993.
|