Předmět: Taneční výchova

« Zpět
Název předmětu Taneční výchova
Kód předmětu KTV/TAV
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Němečková Monika, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Teorie: Tance v životě člověka, historický vývoj, metodika nácviku, grafický záznam Praxe: - Cvičení pro rozvoj rytmického cítění (tleskání, podupy, rytmické hry) - České lidové tance - metodický nácvik jednotlivých tanečních kroků a tanečních variací (taneční chůze, běh, přísunný krok, poskočný krok, přeměnný krok, cval, polka, čtyřdup, řezanka, trojdup, sousedská/valčík, mazurka) - Country tance - metodický nácvik tanečních kroků a vybraných tanců - Metodické výstupy studentů

Studijní aktivity a metody výuky
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 26 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 8 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
bjasnit základní pojmy z hudební výchovy a popsat možnosti jejich vyjádření pohybem
Odborné dovednosti
provést základní prvky z rytmicko-pohybové průpravy
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu,
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem,
Výsledky učení
Odborné znalosti
rozlišit a popsat základní taneční kroky z lidových a country tanců popsat a graficky znázornit vytvořenou taneční variaci/tanec zhodnotit metodické výstupy ostatních studentů
Odborné dovednosti
předvést základní taneční kroky z lidových a country tanců vytvořit tanečně-pohybovou choreografii na zvolenou dětskou říkanku/písničku metodicky správně aplikovat do výuky nácvik samostatně vytvořené taneční variace/tance (lidový, country, společenský)
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Samostatná práce studentů,
Samostudium,
Cvičení (praktické činnosti),
Situační učení (vč. micro-teachingu),
Odborné dovednosti
Cvičení (praktické činnosti),
Demonstrace dovedností,
Kooperativní výuka,
Prezentace práce studentů,
Situační učení (vč. micro-teachingu),
Obecné způsobilosti
Cvičení (praktické činnosti),
Situační učení (vč. micro-teachingu),
Prezentace práce studentů,
Samostatná práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Sebehodnocení,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Sebehodnocení,
Průběžné hodnocení,
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Vzájemné hodnocení studentů,
Individuální prezentace,
Sebehodnocení,
Doporučená literatura
  • Brettschneiderová, Václava; Kubecová, Markéta. Taneční činnosti v předškolním vzdělávání. 1. vydání. 2018. ISBN 978-80-7496-386-5.
  • Drdácký, František. Lidové tance : České lidové tance a taneční pásma v úpravě pro tělovýchovné hnutí, školy a zájmovou uměleckou činnost. 1. vyd. Praha : Olympia, 1983.
  • Kulhánková, Eva. Cvičíme pro radost. Vyd. 1. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-333-8.
  • Kulhánková, Eva. Písničky a říkadla s tancem : náměty pro pohybovou výchovu dětí od 3 do 10 let. Vyd. 3. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-171-9.
  • KURKOVÁ, Libuše. Hudebně pohybová výchova pro předškoláky. SPN-pedagogické nakladatelství. 2021.
  • TROJANOVÁ, Eliška. Tanečky a písničky pro kluky a holčičky. Brno : Edika, 2018. ISBN 978-80-266-1311-4.
  • Wilmerding, Virginia. Dancer wellness. 2017. ISBN 978-1-4925-1581-4.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr