|
Vyučující
|
-
Burešová Miluše, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Teorie: Tance v životě člověka, historický vývoj, metodika nácviku, grafický záznam Praxe: - Cvičení pro rozvoj rytmického cítění (tleskání, podupy, rytmické hry) - České lidové tance - metodický nácvik jednotlivých tanečních kroků a tanečních variací (taneční chůze, běh, přísunný krok, poskočný krok, přeměnný krok, cval, polka, čtyřdup, řezanka, trojdup, sousedská/valčík, mazurka) - Country tance - metodický nácvik tanečních kroků a vybraných tanců - Metodické výstupy studentů
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 26 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 8 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 10 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| bjasnit základní pojmy z hudební výchovy a popsat možnosti jejich vyjádření pohybem |
| Odborné dovednosti |
|---|
| provést základní prvky z rytmicko-pohybové průpravy |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
| bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
| bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
| bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| rozlišit a popsat základní taneční kroky z lidových a country tanců popsat a graficky znázornit vytvořenou taneční variaci/tanec zhodnotit metodické výstupy ostatních studentů |
| Odborné dovednosti |
|---|
| předvést základní taneční kroky z lidových a country tanců vytvořit tanečně-pohybovou choreografii na zvolenou dětskou říkanku/písničku metodicky správně aplikovat do výuky nácvik samostatně vytvořené taneční variace/tance (lidový, country, společenský) |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Samostatná práce studentů, |
| Samostudium, |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Situační učení (vč. micro-teachingu), |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Demonstrace dovedností, |
| Kooperativní výuka, |
| Prezentace práce studentů, |
| Situační učení (vč. micro-teachingu), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Situační učení (vč. micro-teachingu), |
| Prezentace práce studentů, |
| Samostatná práce studentů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Test, |
| Seminární práce, |
| Individuální prezentace, |
| Sebehodnocení, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Individuální prezentace, |
| Sebehodnocení, |
| Průběžné hodnocení, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Vzájemné hodnocení studentů, |
| Individuální prezentace, |
| Sebehodnocení, |
|
Doporučená literatura
|
-
Brettschneiderová, Václava; Kubecová, Markéta. Taneční činnosti v předškolním vzdělávání. 1. vydání. 2018. ISBN 978-80-7496-386-5.
-
Drdácký, František. Lidové tance : České lidové tance a taneční pásma v úpravě pro tělovýchovné hnutí, školy a zájmovou uměleckou činnost. 1. vyd. Praha : Olympia, 1983.
-
Kulhánková, Eva. Cvičíme pro radost. Vyd. 1. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-333-8.
-
Kulhánková, Eva. Písničky a říkadla s tancem : náměty pro pohybovou výchovu dětí od 3 do 10 let. Vyd. 3. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-171-9.
-
KURKOVÁ, Libuše. Hudebně pohybová výchova pro předškoláky. SPN-pedagogické nakladatelství. 2021.
-
TROJANOVÁ, Eliška. Tanečky a písničky pro kluky a holčičky. Brno : Edika, 2018. ISBN 978-80-266-1311-4.
-
Wilmerding, Virginia. Dancer wellness. 2017. ISBN 978-1-4925-1581-4.
|