Předmět: Teorie a didaktika tělesných cvičení 2

« Zpět
Název předmětu Teorie a didaktika tělesných cvičení 2
Kód předmětu KTV/TDTC2
Organizační forma výuky Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kašparová Kateřina, Mgr.
  • Chytrá Iva, Mgr.
Obsah předmětu
Projekty výchovy a vzdělávání ve školní TV, organizační formy tělovýchovného procesu, učivo tělesné výchovy v mateřských školách, vyučovací způsoby, postupy a metody. Didakticko organizační formy práce v tělesné výchově, kinestetický učební styl, pohybově rekreační programy, didaktické řídící styly.

Studijní aktivity a metody výuky
Skupinová výuka, Kooperativní výuka, Diskuse, Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Cvičení, Exkurze, výuka v terénu
  • Kontaktní výuka - 13 hodin za semestr
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
  • Projekt týmový [20-60 / počet studentů] - 10 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 5 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
student by měl ovládat: - metodiku nácviku základních pohybových dovedností pro děti předškolního věku - zásady rozcvičení, kompenzace a relaxace v tělesné výchově základy komunikace a práce s dětmi
Výsledky učení
student používá základní pojmy didaktiky tělesné výchovy, vysvětlí nezbytnosti a variabilnosti organizačních forem a didakticko- organizačních forem práce tělovýchovného procesu, aplikuje základní didaktické zásady, vyučovací způsoby, postupy a metody do výuky tělesné výchovy u předškolních dětí, modifikuje jednotlivé prvky z vyučovacího procesu do tvorby pohybově rekreačních programů, na základě sestavených plánů zpracuje různé typy cvičebních jednotek TV s poutavými pohybovými činnostmi
Vyučovací metody
Cvičení (praktické činnosti),
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Řešení problémů,
Demonstrace dovedností,
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Diskuse,
Hodnotící metody
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Průběžné hodnocení,
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Držalová, Alena. Jak plánovat a efektivně pracovat s předškolními dětmi. 1. vyd. Plzeň : Pedagogické centrum, 2000. ISBN 80-7020-061-8.
  • DVOŘÁKOVÁ, H. a kol. Tělesná výchova v MŠ. Praha Naše vojsko, 1989.
  • Dvořáková, Hana. Pohybové činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha : Raabe, 2006. ISBN 80-86307-27-1.
  • Dvořáková, Hana. Sportujeme s nejmenšími dětmi. 1. vyd. Praha : Olympia, 2001. ISBN 80-7033-313-8.
  • Mužík, Vladislav. Tělesná výchova a zdraví : zdravotně orientované pojetí tělesné výchovy pro 1. stupeň ZŠ. 1. vyd. Olomouc : Hanex, 1997. ISBN 80-85783-17-7.
  • VOLFOVÁ, H. Rozcvičky v mateřské škole I., II. Plzeň PC, 1998.
  • Volfová,H. Hravé cvičení pro děti, cvičíme s náčiním. Plzeň: Krajské centrum vzdělávání, 2006. ISBN 978-80-7020-000-1.
  • Volfová,H., Kolovská,I. Předškoláci v pohybu, cvičíme jako myška, kočka a pejsek.. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2317-4.
  • Volfová,H., Kolovská,I. Předškoláci v pohybu 2, cvičíme jako zajíc, žába a had. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2748-6.
  • Volfová,H., Kolovská,I. Předškoláci v pohybu 3. Praha, 2011.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr