Předmět: Teorie a didakt. zdravot. těles. výchovy

« Zpět
Název předmětu Teorie a didakt. zdravot. těles. výchovy
Kód předmětu KTV/TDZTV
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Němečková Monika, Mgr. Ph.D.
  • Kadlecová Vladimíra, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
V úvodní hodině proběhne poučení o bezpečnosti práce při výuce. Pohybová aktivita (individuálně zacílená) - jeden ze základních elementů podpory zdraví. Anatomická a neurofyziologická podstata individuálně optimálního držení těla. Hodnocení úrovně posturální funkce (statické a dynamické složky). Posturální poruchy a jejich prevence. Didaktické zásady sestavování pohybového programu u předškolních dětí. Vybraná interní oslabení - charakteristika, příčiny vzniku a zásady prevence.

Studijní aktivity a metody výuky
Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Samostatná práce studentů, Samostudium literatury, Cvičení
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 20 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 15 hodin za semestr
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 26 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 10 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 13 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vysvětlit základní pojmy z biologie člověka v rozsahu učebních programů středních škol
Odborné dovednosti
provést základní dovednosti ze základní gymnastiky a ze specializované gymnastické průpravy
Výsledky učení
Odborné znalosti
zhodnotit statickou a dynamickou složku posturální funkce vybraného jedince
rozeznat odchylky od správného držení těla a různé druhy vadného držení těla
sestavit obsah pohybové aktivity pro primární prevenci vybraných civilizačních chorob
Odborné dovednosti
sestavit zásobník cvičení pro spontánní a řízené pohybové aktivity aplikovatelné v prostředí mateřské školy
aplikovat uvolňovací, protahovací a posilovací kompenzační cvičení pro všeobecné rozcvičení předškolních dětí v optimální návaznosti
provést vybrané kompenzační cviky s maximální přesností a vědomou kontrolou
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Samostudium,
Odborné dovednosti
Cvičení (praktické činnosti),
Demonstrace dovedností,
Kooperativní výuka,
Samostatná práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Skupinová prezentace,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Skupinová prezentace,
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Doporučená literatura
  • Bursová, M. Kompenzační cvičení.. Praha : Grada, 2005.
  • Dobešová, P. Základy zdravotního cvičení.. Ostrava : DOMIGA, 2006.
  • Jane Johnson. Postural Correction. 2016. ISBN 9781492507123.
  • Krištofič, J. Gymnastika pro zdravotní a kondiční účely.. Praha : ISV, 2000.
  • Levitová, Andrea; Hošková, Blanka. Zdravotně-kompenzační cvičení. 1. vydání. 2015. ISBN 978-80-247-4836-8.
  • Máček, M.; Máčková, J. Fyziologie tělesných cvičení. [Praha] : Onyx, 1995. ISBN 80-85228-20-3.
  • MACHOVÁ, Jitka, KUBÁTOVÁ, Dagmar a kol. Výchova ke zdraví. 2. Aktualizované vyd. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5351-5.
  • Matoušová, M. Zdravotní tělesná výchova II. Praha ASPV, 1995.
  • Stejskal, P. Proč a jak se zdravě hýbat.. Břeclav : Presstempus, 2004.
  • Volfová,H., Kolovská,I. Předškoláci v pohybu 1. Praha, 2008.
  • Volfová,H., Kolovská,I. Předškoláci v pohybu 2. Praha, 2009.
  • Volfová,H., Kolovská,I. Předškoláci v pohybu 3. Praha, 2011.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní