Předmět: Tělesná výchova 1

« Zpět
Název předmětu Tělesná výchova 1
Kód předmětu KTV/TV1
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Němečková Monika, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
ZÁKLADNÍ GYMNASTIKA Gymnastické názvosloví. Správné držení těla. Metodická návaznost cvičení pro správné držení těla. Uvolňovací, protahovací a posilovací cvičení. Struktura rušné a průpravné části vyučovací jednotky. Cvičení jednotlivců a dvojic bez náčiní a s náčiním. TEORIE TĚLESNÝCH CVIČENÍ Anatomická podstata vzpřímeného držení těla. Správné držení těla. Tělesná cvičení. Pohybové schopnosti - struktura, diagnostika, metody rozvoje. Motorický vývoj. Ontogeneze motoriky. DIDAKTIKA GYMNASTIKY Názvosloví cvičení na nářadí. Bezpečnost, dopomoc a záchrana. Průpravná cvičení specializované gymnastické přípravy - zpevňovací, kotoulová, odrazová, doskoková, rotační, balanční cvičení. Základní cvičební tvary gymnastiky.

Studijní aktivity a metody výuky
Skupinová výuka, Kooperativní výuka, Diskuse, Individuální konzultace, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Samostudium literatury, Přednáška, Cvičení
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 20 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 20 hodin za semestr
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 39 hodin za semestr
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 40 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 13 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vysvětlit základní pojmy z biologie člověka v rozsahu učebních programů středních škol
Odborné dovednosti
provést základní lokomoční pohyby a pohybové dovednosti bez zdravotního omezení nutné pro absolvování praktické výuky tělesné výchovy na 1. stupni ZŠ
Výsledky učení
Odborné znalosti
- objasnit anatomickou podstatu vzpřímeného držení těla a rozlišit "správné" a vadné držení těla
- vysvětlit problematiku tělesných cvičení
- rozeznat pohybové schopnosti z hlediska jejich struktury, diagnostiky a metod rozvoje
- popsat motorický vývoj a ontogenezi motoriky
- vysvětlit metodiku nácviku gymnastických dovedností v rozsahu 1. stupně ZŠ
- používat gymnastické názvosloví
Odborné dovednosti
- aplikovat teoretické poznatky do praktické výuky
- provést vybrané cviky ze základní gymnastiky přesně a s vědomou kontrolou
- sestavit rušnou a průpravnou část vyučovací jednotky dle didaktických doporučení
- přesně provést vybrané cvičební tvary z gymnastiky (sportovní a rytmické)
- provést účelnou dopomoc u jednotlivých cvičebních tvarů z gymnastiky
- sestavit a aplikovat jednoduchý lidový (country) tanec
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Cvičení (praktické činnosti),
Řešení problémů,
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Odborné dovednosti
Cvičení (praktické činnosti),
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Demonstrace dovedností,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Písemná zkouška,
Test,
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Skupinová prezentace,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Průběžné hodnocení,
Skupinová prezentace,
Sebehodnocení,
Doporučená literatura
  • Appelt, Karel; Libra, Miroslav. Gymnastické názvosloví : Určeno pro posl. fak. tělesné vých. a sportu, fak. pedagog. [Část] 2., Názvosloví cvičení akrobatických a cvičení na nářadí. Praha : SPN, 1987.
  • Bursová, M. Kompenzační cvičení. Praha : Grada, 2005.
  • Bursová, Marta. Cvičit, ale jak?. Plzeň : Pedagogické centrum Plzeň, 1999.
  • Bursová, Marta; Rubáš, Karel. Základy teorie tělesných cvičení. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 2001. ISBN 80-7082-822-6.
  • Donnelly, Frances Cleland. Developmental physical education for all children. 2017. ISBN 978-1-4504-4157-5.
  • Dvořáková, Hana. Cvičíme a hrajeme si. 1. vyd. Olomouc : Hanex, 1995. ISBN 80-85783-07-X.
  • Graham, George. Teaching children physical education - becoming a master teacher. Champaign: Human Kinetics, 2001. ISBN 0-7360-3335-1.
  • Hájek, Jeroným. Antropomotorika. 2., přeprac. vyd. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-7290-598-0.
  • Kos, Bohumil. Lidové tance ve školní tělesné výchově. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1976.
  • Krištofič, Jaroslav. Gymnastická příprava sportovce. Praha, 2000.
  • Krištovič, J. Gymnastika pro zdravotní a kondiční účely. 1. vyd. Praha : ISV nakladatelství, 2000. ISBN 80-85866-54-4.
  • MALMBERG, Eric. Gymnastics fun and games. Champaign: Human Kinetics, 1999. ISBN 0-88011-710-9.
  • MIHULE, J., ŠŤASTNÁ, D. Rytmická gymnastika.. Praha: Karolinum,, 1993.
  • MITCHELL, Debby, Barbara DAVIS a Raim LOPEZ. Teaching FUNdamental gymnastics skills. Champaign: Human Kinetics, 2002. ISBN 0-7360-0124-7.
  • SKOPOVÁ, Marie a Miroslav ZÍTKO. Základní gymnastika. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2637-6.
  • Svatoň, Vratislav; Zámostná, Alena. Gymnastika : Metodické listy cvičení v akrobacii a na nářadí. 1. vyd. Olomouc : Hanex, 1993. ISBN 80-900925-9-4.
  • WERNER, Peter H. Teaching children gymnastics. Champaign: Human Kinetics, 2004. ISBN 0-7360-4434-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (12) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (13) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní