Předmět: Tělesná výchova - didaktika

« Zpět
Název předmětu Tělesná výchova - didaktika
Kód předmětu KTV/TVDI
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Chytrá Iva, Mgr.
Obsah předmětu
Projekty výchovy a vzdělávání ve školní TV, organizační formy tělovýchovného procesu, učivo tělesné výchovy v mateřských školách, vyučovací způsoby, postupy a metody. Didakticko-organizační formy práce v tělesné výchově, kinestetický učební styl, pohybově rekreační programy, didaktické řídící styly.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Skupinová výuka, Kooperativní výuka, Diskuse, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Seminář, Cvičení
  • Kontaktní výuka - 13 hodin za semestr
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
  • Projekt týmový [20-60 / počet studentů] - 10 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 5 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
užívat metodiku nácviku základních pohybových dovedností pro děti předškolního věku
předvést vhodnou komunikaci s dětmi nejen při pohybových aktivitách
zdůvodnit zásady rozcvičení, kompenzace a relaxace v tělesné výchově
Odborné dovednosti
předvést ukázku vedení rozcvičení, kompenzace a relaxace v tělesné výchově
předvést ukázku základních dovedností v pohybových aktivitách v rámci MŠ
Výsledky učení
Odborné znalosti
používat didaktickou terminologii v oblasti těsné výchovy a modifikovat ji do praktické výuky s předškolními dětmi
vysvětlit nezbytnosti a variabilnosti organizačních forem a didakticko - organizačních forem práce v tělovýchovném procesu a využívat je při práci s dětmi v mateřské škole
používat své odborné znalosti při praktické výuce v mateřské škole
Odborné dovednosti
aplikovat do pohybové průpravy didaktické zásady, vyučovací metody, způsoby a postupy
modifikovat pohybové činnosti a dovednosti do tvorby pohybově rekreačních programů
sestavit obsah cvičební jednotky s využitím motivačních a netradičních pohybových činností
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Výuka podporovaná multimédii,
Řešení problémů,
Samostatná práce studentů,
Diskuse,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností,
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Cvičení (praktické činnosti),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Test,
Portfolio,
Seminární práce,
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • www.tv4.ktv-plzen.cz.
  • Držalová, Alena. Jak plánovat a efektivně pracovat s předškolními dětmi. 1. vyd. Plzeň : Pedagogické centrum, 2000. ISBN 80-7020-061-8.
  • DVOŘÁKOVÁ, H. a kol. Tělesná výchova v MŠ. Praha Naše vojsko, 1989.
  • Dvořáková, Hana. Pohybové činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha : Raabe, 2006. ISBN 80-86307-27-1.
  • Dvořáková, Hana. Sportujeme s nejmenšími dětmi. 1. vyd. Praha : Olympia, 2001. ISBN 80-7033-313-8.
  • DVOŘÁKOVÁ,H. Pohybové činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha: Raabe, 2006.
  • VOLFOVÁ, H. Rozcvičky v mateřské škole I., II. Plzeň PC, 1998.
  • Volfová,H. Hravé cvičení pro děti, cvičíme s náčiním. Plzeň: Krajské centrum vzdělávání, 2006. ISBN 978-80-7020-000-1.
  • Volfová,H., Kolovská,I. Předškoláci v pohybu, cvičíme jako myška, kočka a pejsek.. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2317-4.
  • Volfová,H., Kolovská,I. Předškoláci v pohybu 2, cvičíme jako zajíc, žába a had. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2748-6.
  • Volfová,H., Kolovská,I. Předškoláci v pohybu 3. Praha, 2011.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní