|
Vyučující
|
-
Burešová Miluše, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Na úvodní hodině proběhne poučení o bezpečnosti práce ve výuce. Základní informace a praktické provedení vybraných pohybových a psychomotorických her se zaměřením na kvalitu pohybu, sociální komunikaci, zrakové a sluchové vnímání, využití netradičního náčiní a nářadí. Teorie, didaktika a praktická organizace pohybových her. Seznámení s metodickými postupy při nácviku manipulačních dovedností a jejich praktické osvojení.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Kooperativní výuka, Demonstrace dovedností, Cvičení
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 13 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 6 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 10 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné dovednosti |
|---|
| provést základní herní dovednosti (manipulační dovednosti) a dovednosti spojené s výukou pohybových her v rozsahu učiva ZŠ a SŠ |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| popsat, vysvětlit a demonstrovat soubor pohybových a psychomotorických her pro předškolní děti |
| určit průpravná cvičení k jednotlivým manipulačním dovednostem pro předškolní děti |
| Odborné dovednosti |
|---|
| bezchybně provést vybrané manipulační dovednosti |
| realizovat pohybové hry a hravá a zábavná cvičení pro předškolní děti |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Samostatná práce studentů, |
| Prezentace práce studentů, |
| Samostudium, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Demonstrace dovedností, |
| Kooperativní výuka, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Seminární práce, |
| Průběžné hodnocení, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Skupinová prezentace, |
| Sebehodnocení, |
|
Doporučená literatura
|
-
Adamírová, J. Hravá a zábavná výchova pohybem : Základy psychomotoriky. Praha : Unie zdravotní tělesné výchovy, 1995.
-
Blahutková, M. a Koubová, J. Psychomotorika aneb prožitek z pohybu. Brno CDVU MU, 1995.
-
Borová, B. Cvičíme s malými dětmi : náměty pro rozvoj pohybových dovedností dětí od 3 do 8 let. Vyd. 1. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-223-8.
-
Borová, Blanka. Míče, míčky a hry s nimi : soubor her pro děti ve věku od 4 do 9 let. Vyd. 1. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-538-5.
-
Clements, Rhonda L., Schneider, Sharon, L. Moving with words and actions. Champaign: Human Kinetics, 2017. ISBN 978-1-4925-5070-9.
-
Donnelly, Frances Cleland. Developmental physical education for all children. 2017. ISBN 978-1-4504-4157-5.
-
Dvořáková,H. Tělesná výchova v rámcovém programu. Základní motorika. Praha, 2001.
-
Hanšpachová, J. Veselé hry s malými dětmi : [náměty k rozvoji smyslu pro humor dětí od 2 let]. 1. vyd. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-335-8.
-
Mazal, F.a Chlopková, J. Pohybové pohádky předškoláků. 1. vyd. Olomouc : Hanex, 1994. ISBN 80-85783-04-05.
-
Pechová, Jaromíra. Cvičení pro zdraví s balančními míči a dalšími pomůckami : náměty pro zdravotní pohybovou výchovu dětí od 3 do 10 let. Vyd. 1. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-448-6.
-
Rubáš, K. Pohybové hry. Plzeň : Vydavatelství Západočeské univerzity, 1997. ISBN 80-7082-371-2.
-
Tůma, Martin; Tkadlec, Jiří. Hry s míčem pro děti. 2., dopl. vyd. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3489-7.
-
Volfová,H., Kolovská,I. Předškoláci v pohybu 1. Praha, 2008.
-
Volfová,H., Kolovská,I. Předškoláci v pohybu 2. Praha, 2009.
-
Volfová,H., Kolovská,I. Předškoláci v pohybu 3. Praha, 2011.
|