Předmět: Tělesná výchova - teorie a gymn. základy

« Zpět
Název předmětu Tělesná výchova - teorie a gymn. základy
Kód předmětu KTV/TVTG
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Němečková Monika, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Na úvodní hodině proběhne poučení o bezpečnosti práce při výuce. Lidský pohyb, motorická činnost, pohybové předpoklady člověka (schopnosti, dovednosti), principy a zásady motorického vývoje, biologické předpoklady člověka k motorické činnosti, přehled vybraných svalových skupin (umístění na kostře, funkce). Rušná a průpravná část hodiny (zahřátí, rozcvičení) - bez náčiní i s náčiním. Gymnastická průprava - cvičení zpevňovací, rovnovážná, odrazová, rytmická, Průprava pro akrobacii a přeskok. Metodika cvičení s náčiním i bez náčiní. Dětské lidové tance. Hravé a akrobatické formy gymnastiky.

Studijní aktivity a metody výuky
Demonstrace dovedností, Samostatná práce studentů, Studium textů, Přednáška, Cvičení
  • Kontaktní výuka - 13 hodin za semestr
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 26 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 15 hodin za semestr
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
- vymezit základní pojmy z anatomie a fyziologie v rozsahu střední školy
Odborné dovednosti
- provést základní gymnastické dovednosti na úrovni střední školy
Výsledky učení
Odborné znalosti
vymezit základní pojmy (tělesný pohyb, tělesná cvičení, pohybové schopnosti)
rozlišit vývoj motoriky v periodizaci lidského věku
rozpoznat základní svalové skupiny a jejich funkci
popsat správné držení těla
aktivně používat gymnastické názvosloví
Odborné dovednosti
aplikovat teoretické znalosti do praktických cvičení vhodných pro předškolní děti
sestavit rušnou a průpravnou část cvičební jednotky dětí předškolního věku bez náčiní i s náčiním
provést cviky ze základní gymnastiky přesně a s vědomou kontrolou
demonstrovat vybrané pohybové dovednosti z gymnastiky
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Cvičení (praktické činnosti),
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Samostudium,
Odborné dovednosti
Cvičení (praktické činnosti),
Demonstrace dovedností,
Prezentace práce studentů,
Kooperativní výuka,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Písemná zkouška,
Test,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Skupinová prezentace,
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Appelt, K. Názvosloví pro cvičitele. Praha : Olympia, 1989. ISBN 80-7033-011-2.
  • Bursová, M. Kompenzační cvičení. Praha: Grada,, 2005.
  • Bursová, Marta; Rubáš, Karel. Základy teorie tělesných cvičení. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 2001. ISBN 80-7082-822-6.
  • Clements, Rhonda L., Schneider, Sharon, L. Moving with words and actions. Champaign: Human Kinetics, 2017. ISBN 978-1-4925-5070-9.
  • Donnelly, Frances Cleland. Developmental physical education for all children. 2017. ISBN 978-1-4504-4157-5.
  • Gardner, Heather. Physical literacy on the move. Champaign: Human Kinetics, 2017. ISBN 978-1-4925-3590-4.
  • Hájek, Jeroným. Antropomotorika. 2., přeprac. vyd. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-7290-598-0.
  • Krištofič, Jaroslav. Gymnastická průprava sportovce : 238 cvičení pro všestranný rozvoj pohybových dovedností. Praha : Grada Publishing, 2004. ISBN 80-247-1006-4.
  • KRIŠTOFIČ, Jaroslav. Pohybová příprava dětí. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1636-4.
  • Perič, Tomáš. Sportovní příprava dětí. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4218-2.
  • Skopová, M., Zítko, M. Základní gymnastika. Praha, 2005.
  • Svatoň, Vratislav; Zámostná, Alena. Gymnastika : Metodické listy cvičení v akrobacii a na nářadí. 1. vyd. Olomouc : Hanex, 1993. ISBN 80-900925-9-4.
  • Volfová,H., Kolovská,I. Předškoláci v pohybu 1. Praha, 2008.
  • Volfová,H., Kolovská,I. Předškoláci v pohybu 2. Praha, 2009.
  • Volfová,H., Kolovská,I. Předškoláci v pohybu 3. Praha, 2011.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní