Vyučující
|
-
Němečková Monika, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Na úvodní hodině proběhne poučení o bezpečnosti práce při výuce. Lidský pohyb, motorická činnost, pohybové předpoklady člověka (schopnosti, dovednosti), principy a zásady motorického vývoje, biologické předpoklady člověka k motorické činnosti, přehled vybraných svalových skupin (umístění na kostře, funkce). Rušná a průpravná část hodiny (zahřátí, rozcvičení) - bez náčiní i s náčiním. Gymnastická průprava - cvičení zpevňovací, rovnovážná, odrazová, rytmická, Průprava pro akrobacii a přeskok. Metodika cvičení s náčiním i bez náčiní. Dětské lidové tance. Hravé a akrobatické formy gymnastiky.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Demonstrace dovedností, Samostatná práce studentů, Studium textů, Přednáška, Cvičení
- Kontaktní výuka
- 13 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 15 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
- vymezit základní pojmy z anatomie a fyziologie v rozsahu střední školy |
Odborné dovednosti |
---|
- provést základní gymnastické dovednosti na úrovni střední školy |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vymezit základní pojmy (tělesný pohyb, tělesná cvičení, pohybové schopnosti) |
rozlišit vývoj motoriky v periodizaci lidského věku |
rozpoznat základní svalové skupiny a jejich funkci |
popsat správné držení těla |
aktivně používat gymnastické názvosloví |
Odborné dovednosti |
---|
aplikovat teoretické znalosti do praktických cvičení vhodných pro předškolní děti |
sestavit rušnou a průpravnou část cvičební jednotky dětí předškolního věku bez náčiní i s náčiním |
provést cviky ze základní gymnastiky přesně a s vědomou kontrolou |
demonstrovat vybrané pohybové dovednosti z gymnastiky |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Kooperativní výuka, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Písemná zkouška, |
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Appelt, K. Názvosloví pro cvičitele. Praha : Olympia, 1989. ISBN 80-7033-011-2.
-
Bursová, M. Kompenzační cvičení. Praha: Grada,, 2005.
-
Bursová, Marta; Rubáš, Karel. Základy teorie tělesných cvičení. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 2001. ISBN 80-7082-822-6.
-
Clements, Rhonda L., Schneider, Sharon, L. Moving with words and actions. Champaign: Human Kinetics, 2017. ISBN 978-1-4925-5070-9.
-
Donnelly, Frances Cleland. Developmental physical education for all children. 2017. ISBN 978-1-4504-4157-5.
-
Gardner, Heather. Physical literacy on the move. Champaign: Human Kinetics, 2017. ISBN 978-1-4925-3590-4.
-
Hájek, Jeroným. Antropomotorika. 2., přeprac. vyd. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-7290-598-0.
-
Krištofič, Jaroslav. Gymnastická průprava sportovce : 238 cvičení pro všestranný rozvoj pohybových dovedností. Praha : Grada Publishing, 2004. ISBN 80-247-1006-4.
-
KRIŠTOFIČ, Jaroslav. Pohybová příprava dětí. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1636-4.
-
Perič, Tomáš. Sportovní příprava dětí. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4218-2.
-
Skopová, M., Zítko, M. Základní gymnastika. Praha, 2005.
-
Svatoň, Vratislav; Zámostná, Alena. Gymnastika : Metodické listy cvičení v akrobacii a na nářadí. 1. vyd. Olomouc : Hanex, 1993. ISBN 80-900925-9-4.
-
Volfová,H., Kolovská,I. Předškoláci v pohybu 1. Praha, 2008.
-
Volfová,H., Kolovská,I. Předškoláci v pohybu 2. Praha, 2009.
-
Volfová,H., Kolovská,I. Předškoláci v pohybu 3. Praha, 2011.
|