|
Vyučující
|
-
Burešová Miluše, Mgr. Ph.D.
-
Šlajchová Kateřina, Mgr.
|
|
Obsah předmětu
|
Na úvodní hodině proběhne poučení o bezpečnosti práce při výuce. ZÁKLADNÍ GYMNASTIKA Gymnastické názvosloví. Správné držení těla. Metodická návaznost cvičení pro správné držení těla. Uvolňovací, protahovací a posilovací cvičení. Struktura rušné a průpravné části vyučovací jednotky. Cvičení jednotlivců a dvojic bez náčiní a s náčiním. TEORIE TĚLESNÝCH CVIČENÍ Anatomická podstata vzpřímeného držení těla. Správné držení těla. Tělesná cvičení. Pohybové schopnosti - struktura, diagnostika, metody rozvoje. Motorický vývoj. Ontogeneze motoriky. DIDAKTIKA GYMNASTIKY Názvosloví cvičení na nářadí. Bezpečnost, dopomoc a záchrana. Průpravná cvičení specializované gymnastické přípravy - zpevňovací, kotoulová, odrazová, doskoková, rotační, balanční cvičení. Základní cvičební tvary gymnastiky.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Skupinová výuka, Kooperativní výuka, Diskuse, Individuální konzultace, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Samostudium literatury, Přednáška, Cvičení
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 20 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 26 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 40 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 13 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vysvětlit základní pojmy z biologie člověka v rozsahu učebních programů středních škol |
| Odborné dovednosti |
|---|
| provést základní lokomoční pohyby a pohybové dovednosti bez zdravotního omezení nutné pro absolvování praktické výuky tělesné výchovy na 1. stupni ZŠ |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
| mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| - objasnit anatomickou podstatu vzpřímeného držení těla a rozlišit "správné" a vadné držení těla |
| - vysvětlit problematiku tělesných cvičení |
| - rozeznat pohybové schopnosti z hlediska jejich struktury, diagnostiky a metod rozvoje |
| - popsat motorický vývoj a ontogenezi motoriky |
| - vysvětlit metodiku nácviku gymnastických dovedností v rozsahu 1. stupně ZŠ |
| - používat gymnastické názvosloví |
| Odborné dovednosti |
|---|
| - aplikovat teoretické poznatky do praktické výuky |
| - provést vybrané cviky ze základní gymnastiky přesně a s vědomou kontrolou |
| - sestavit rušnou a průpravnou část vyučovací jednotky dle didaktických doporučení |
| - přesně provést vybrané cvičební tvary z gymnastiky (sportovní a rytmické) |
| - provést účelnou dopomoc u jednotlivých cvičebních tvarů z gymnastiky |
| - sestavit a aplikovat jednoduchý lidový (country) tanec |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Řešení problémů, |
| Samostudium, |
| Samostatná práce studentů, |
| Přednáška založená na výkladu, |
| Situační učení (vč. micro-teachingu), |
| Přednáška s demonstrací, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Skupinová výuka, |
| Kooperativní výuka, |
| Demonstrace dovedností, |
| Prezentace práce studentů, |
| Situační učení (vč. micro-teachingu), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Samostatná práce studentů, |
| Prezentace práce studentů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Test, |
| Průběžné hodnocení, |
| Sebehodnocení, |
| Skupinová prezentace, |
| Kombinovaná zkouška, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Průběžné hodnocení, |
| Skupinová prezentace, |
| Sebehodnocení, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Vzájemné hodnocení studentů, |
| Sebehodnocení, |
|
Doporučená literatura
|
-
Appelt, Karel; Libra, Miroslav. Gymnastické názvosloví : Určeno pro posl. fak. tělesné vých. a sportu, fak. pedagog. [Část] 2., Názvosloví cvičení akrobatických a cvičení na nářadí. Praha : SPN, 1987.
-
Bursová, M. Kompenzační cvičení. Praha : Grada, 2005.
-
Bursová, Marta; Rubáš, Karel. Základy teorie tělesných cvičení. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 2001. ISBN 80-7082-822-6.
-
Donnelly, Frances Cleland. Developmental physical education for all children. 2017. ISBN 978-1-4504-4157-5.
-
Dvořáková, Hana. Cvičíme a hrajeme si. 1. vyd. Olomouc : Hanex, 1995. ISBN 80-85783-07-X.
-
Graham, George. Teaching children physical education - becoming a master teacher. Champaign: Human Kinetics, 2001. ISBN 0-7360-3335-1.
-
Hájek, Jeroným. Antropomotorika. 2., přeprac. vyd. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-7290-598-0.
-
Krištofič, Jaroslav. Gymnastická příprava sportovce. Praha, 2000.
-
Krištovič, J. Gymnastika pro zdravotní a kondiční účely. 1. vyd. Praha : ISV nakladatelství, 2000. ISBN 80-85866-54-4.
-
MALMBERG, Eric. Gymnastics fun and games. Champaign: Human Kinetics, 1999. ISBN 0-88011-710-9.
-
MIHULE, J., ŠŤASTNÁ, D. Rytmická gymnastika.. Praha: Karolinum,, 1993.
-
MITCHELL, Debby, Barbara DAVIS a Raim LOPEZ. Teaching FUNdamental gymnastics skills. Champaign: Human Kinetics, 2002. ISBN 0-7360-0124-7.
-
SKOPOVÁ, Marie a Miroslav ZÍTKO. Základní gymnastika. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2637-6.
-
Svatoň, Vratislav; Zámostná, Alena. Gymnastika : Metodické listy cvičení v akrobacii a na nářadí. 1. vyd. Olomouc : Hanex, 1993. ISBN 80-900925-9-4.
-
WERNER, Peter H. Teaching children gymnastics. Champaign: Human Kinetics, 2004. ISBN 0-7360-4434-5.
-
Zvonař, Martin; Duvač, Igor. Antropomotorika pro magisterský program tělesná výchova a sport. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5380-9.
|